۲۰ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۰۵
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 85589192
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پاسکاری طرح مسکن برکت بجنورد و سرگردانی متقاضیان

۲۰ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۰۵
کد خبر: 85589192
پاسکاری طرح مسکن برکت بجنورد و سرگردانی متقاضیان

بجنورد-ایرنا- ساخت طرح نهضت ملی مسکن برکت بجنورد از سال ۱۴۰۱ آغاز شد و با گذشت بیش از ۲ سال اداره کل راه و شهرسازی کم کاری بانک‌ها را علت لاک‌پشتی بودن روند اجرای طرح و بانک کندی پیشرفت فیزیکی را دلیل بر پرداخت نکردن تسهیلات می‌داند.

به گزارش ایرنا، سهم خراسان شمالی از طرح «نهضت ملی مسکن» سالانه ۱۱ هزار و ۶۹۰ واحد مسکونی و ۴۶ هزار و ۷۶۱ واحد مسکونی در مدت چهار سال است و سهم سه شهر بزرگ استان به ترتیب برای بجنورد ساخت ۲۲ هزار و ۱۴۲ واحد، شیروان پنج هزار و ۵۶۸ واحد و اسفراین هفت هزار و ۷۹۸ واحد در مدت چهار سال شامل می شود.

اینک ساخت ۲۸ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی در دست ساخت است و حدود ۲۵ هزار نفر در این استان واجد شرایط ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن شدند ضمن اینکه امکان ساخت مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن به صورت ویلایی در برخی شهرهای استان وجود دارد و این اقدام در شهرستان های گرمه، جاجرم و اسفراین انجام شده است.

عملیات اجرایی یک هزار و ۱۲۰ واحدی برکت بجنورد از جمله طرح هایی است که ساخت آن از سال ۱۴۰۱ آغاز شد و طبق برنامه ریزی اتمام آن پایان تیرماه سال ۱۴۰۴ است ولی امسال تنها با پیشرفت فیزیکی ۳۷ درصدی به صورت لاکپشتی احداث می شود.

چند وقتی است که متقاضیانی که بخشی از آورده خود را واریز کردند نسبت به کندی روند طرح گلایه مند هستند، روند کند اجرای این طرح و مدتی توقف آن امید خانه دار شدن و ادامه واریز مابقی آورده را از سوی آنان ربوده و رغبتی برایشان نمانده است.

اداره کل راه و شهرسازی عدم همکاری بانک ها را عامل اصلی روند کندی ساخت طرح می داند و بانک مسکن خراسان شمالی پرداخت تسهیلات را منوط به پیشرفت فیزیکی عنوان می کند.

پاسکاری طرح مسکن برکت بجنورد و سرگردانی متقاضیان

راه و شهرسازی: بانک ها کم کاری می کنند

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: طرح نهضت ملی مسکن برکت بجنورد در شرایط فعلی با مشکل تسهیلات بانکی مواجه است و سهم بانک عامل آزاد نمی شود.

علی فخرانی اظهارکرد: ساخت عملیات اجرایی طرح در زمینی به مساحت ۸.۸ هکتار از ابتدای امسال آغاز شد و در سه ماهه نخست با توجه به وضعیت نقدینگی پیشرفت مناسبی داشت.

وی افزود: پیگیری هایی در دست انجام است تا بانک عامل براساس قرارداد مشارکت مدنی با سازندگان نسبت به تکالیف قانونی خود و آزادسازی سهم الشرکه اقدام کند.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی خراسان شمالی اضافه کرد: سازنده قبلی طرح یک هزار و ۱۲۰ واحدی برکت با تصمیمات استان و هماهنگی وزارتخانه خارج و در حال حاضر ۲ سازنده بومی مستقر شدند.

وی ادامه داد: انعقاد قرارداد طرح با یک سازنده ۶۴۰ واحد و سازنده دیگر ۴۸۰ واحد و عملیات ساخت در دست اجرا است.

فخرانی تاکید کرد: سازندگان بومی استان در این طرح بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال هزینه کردند و کار انجام شده ولی پرداختی بانک بسیار ناچیز است.

وی بیان کرد: سازندگان طرح در حد توان کار را انجام داده و اکنون نیاز به تزریق نقدینگی از طریق بانک عامل دارند و امید می رود با مساعدت هایی که بانک به عمل خواهد آورد روند آن سرعت گیرد.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: مساحت مجموع کل طرح ۸.۸ هکتار شامل فضای سبز، مسجد، مکان تفریحی و فرهنگی برآورد شده و از این میزان ۳.۵ هکتار عرصه ساخت مسکونی است.

وی عنوان کرد: متقاضیان تاکنون همکاری خوبی داشتند و به صورت متوسط هر متقاضی باید ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال آورده داشته باشد و قالب متقاضیان آورده را تامین کردند.

پاسکاری طرح مسکن برکت بجنورد و سرگردانی متقاضیان

بانک: تسهیلات پرداخت شده است

مدیر شعب بانک مسکن خراسان شمالی گفت: انعقاد قرارداد اولیه طرح ۲۶ تیرماه سال ۱۴۰۱ بوده و مدت تکمیل آن ۳۶ ماهه تا تاریخ ۲۵ تیرماه سال ۱۴۰۴ باید به اتمام برسد.

حمیدرضا همت آبادی اظهارکرد: تسهیلات پرداختی از سوی بانک مسکن به این طرح براساس پیشرفت فیزیکی است و تاکنون با ۳۷ درصد، یک هزار و ۸۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

وی افزود: مبلغ کل تسهیلات انعقاد قرارداد بانک مسکن استان برای اتمام طرح برکت، سه هزار و ۹۲۰ میلیارد ریال است.

مدیر شعب بانک مسکن خراسان شمالی اضافه کرد: تسهیلات پرداختی برای هر واحد این طرح، سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال با کارمزد ۱۸ درصد و مدت بازپرداخت ۲۰ ساله است.

پاسکاری طرح مسکن برکت بجنورد و سرگردانی متقاضیان

پاسکاری ۲ دستگاه

طولانی شدن موعد تحویل واحدهای مسکونی، تورم بالا، اظهارات و بهانه‌های تکراری منجربه تأخیر در تحویل واحدها شده است همین موارد موجب شده تا در چند سال اخیر برای متقاضیان این طرح کارد را به استخوان بکشاند تا جایی که برخی ها از واریز آورده خود پشیمان شده و امید خانه دار شدن آنان اکنون به رویایی تیدبل شده است.

همین دلایل باعث شده تا آنان معترض و هر از چندگاهی مقابل درب استانداری خراسان شمالی تجمع کند، تنها خواسته آنان رها شدن از این بلاتکلیفی و جواب منطقی مسئولان در خصوص وضعیت مسکن و اتمام طرح است.

کمترین انتظار آنان در حال حاضر این است که بتوانند سریع‌تر واحدهای خود را دریافت کنند تا حداقل یکی از دغدغه‌های آنان رفع شود.

با این وجود راه شهرسازی معتقد است که تسهیلات بانکی پرداخت نمی شود و بانک نیز دلیل آن را کندی طرح بیان می کند دستگاه های اجرایی ذیربط باید در این خصوص هماهنگی بیتشری داشته باشند تا متقاضیان هر چه سریعتر به سرپناهی دست یابند.

به گزارش ایرنا، ۳۳ هزار واحد مسکن روستایی، شهری و بافت فرسوده استان اکنون در دست ساخت است که ۱۲ هزار واحد تا پایان سال به متقاضیان تحویل می‌شود.

طبق برنامه پنج ساله، باید هر سال ۱۰ هزار واحد مسکونی به متقاضیان تحویل داده شود که تیرماه امسال سه هزار و ۸۳۰ واحد افتتاح و چهار هزار و ۳۰۰ واحد در بخش بافت فرسوده و نهضت ملی واقع در گلستان شهر به زودی افتتاح خواهد شد.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۲۵ نقطه شهری دارد که ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha