۱۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۳۳
کد خبر: 85589292
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

صاعقه در کامبوج در ۸ ماه جان ۵۰ نفر را گرفت

۱۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۳۳
کد خبر: 85589292
صاعقه در کامبوج در ۸ ماه جان ۵۰ نفر را گرفت

تهران- ایرنا- سخنگوی کمیته ملی مدیریت بلایای طبیعی کامبوج امروز (شنبه، ۱۷ شهریور) اعلام کرد که طی هشت ماه اول سال ۲۰۲۴ صاعقه جان ۵۰ نفر را گرفته است.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری هانس ایندیا، سوث کیم کولمونی سخنگوی کمیته ملی مدیریت بلایای طبیعی کامبوج، اعلام کرد که علاوه بر تلفات اعلام شده، ۴۳ نفر دیگر نیز از ژانویه تا اوت (دی تا مرداد) بر اثر اصابت صاعقه مجروح شدند.

با اینحال تعداد قربانیان صاعقه در مقایسه با ۶۴ کشته در مدت مشابه سال گذشته، از کاهش ۲۲ درصدی قربانیان حکایت دارد.

به گزارش خبرگزاری شین‌هوا، استان‌های «سیه‌م رئاپ»، «باتامبانگ»، «پری ونگ»، «تبونگ خموم» و «بانتئای میانچی» از جمله مناطقی بودند که بیشترین تعداد صاعقه در آن‌ها رخ داده است.

به گفته مقامات کامبوج، علاوه بر تلفات ناشی از صاعقه، طوفان‌ها نیز در هشت ماه اول سال ۲۰۲۴، مسبب مرگ چهار نفر، زخمی شدن ۳۲ تن و تخریب حدود ۵۰۰ خانه شناخته شده اند.

دوشنبه هفته گذشته (۱۲ شهریور)، کشورهای آسیایی یک برنامه اقدام ملی چهار ساله برای کاهش خطر بلایای طبیعی را با هدف به حداقل رساندن اثرات این بلایا بر مردم، اقتصاد و جامعه آغاز کردند.

کان کیم، معاون اول کمیته ملی مدیریت بلایای طبیعی و وزیر ارشد این کمیته، در مراسم رونمایی از این برنامه که در پنوم‌پن پایتخت کامبوج، برگزار شد، اظهار داشت: این برنامه عملیاتی نقشه راهی برای ساخت یک جامعه ایمن و مقاوم برای توسعه پایدار ملی است که هدف مشترک آن کاهش تلفات جانی، خسارات اقتصادی و آسیب به زیرساخت‌ها است.

به گزارش ایرنا، کامبوج کشوری با آب‌وهوای استوایی است و فصل بارانی آن که از ماه مه تا اکتبر (اردیبهشت تا مهر) ادامه دارد، با طوفان‌های شدید و رعد و برق همراه است. بارندگی‌های شدید و طوفان‌های مکرر در این دوره باعث افزایش تعداد صاعقه می‌شود. همین وضعیت اقلیمی کامبوج را به ویژه در مناطق روستایی در معرض خطرات ناشی از صاعقه قرار می‌دهد.

بخش عمده‌ای از جمعیت کامبوج در مناطق روستایی زندگی می‌کنند و بسیاری از این مناطق فاقد زیرساخت‌های ایمنی مناسب هستند. ساکنان این مناطق اغلب در فضای باز چون زمین‌های کشاورزی کار می‌کنند. کار در مزارع و فضای روباز و بدون محافظ، شهروندان را بیشتر در معرض خطر صاعقه قرار می‌دهد. همچنین، در این مناطق بسیاری از ساختمان‌ها از مواد غیرمقاوم در برابر صاعقه ساخته شده‌اند که خطر مرگ و آسیب‌دیدگی را افزایش می‌دهد.

در بسیاری از مناطق روستایی کامبوج، زیرساخت‌هایی مانند سیستم‌های انتقال برق و محافظ‌های صاعقه یا ضعیف است و یا وجود ندارد. این مساله باعث می‌شود که هنگام وقوع صاعقه، بسیاری از خانه‌ها و ساختمان‌ها آسیب دیده و در نتیجه خطر صاعقه‌زدگی افزایش یابد.

تغییرات اقلیمی ممکن است موجب افزایش تعداد طوفان‌های شدید و صاعقه شود. با گرم‌تر شدن دمای زمین و افزایش میزان رطوبت هوا، احتمال وقوع رعد و برق نیز افزایش می‌یابد که به‌تبع آن تعداد موارد صاعقه‌زدگی و تلفات انسانی بیشتر می‌شود.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha