امسال ۲ هزار و ۱۷۰ مصدوم حوادث رانندگی به پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری مراجعه کردند

شهرکرد- ایرنا- مدیرکل پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری گفت: در سالجاری ۲ هزار و ۱۷۰ نفر مصدوم ناشی از حوادث رانندگی به مراکز پزشکی قانونی ارجاع داده شدند که از این تعداد ۶۳۹ نفر زن و یک‌هزار و ۵۳۱ نفر مرد بودند. 

به گزارش ایرنا،حمیدرضا نظیفی روز شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در سالجاری ۱۴ هزار و ۱۸۸ پرونده در مراکز پزشکی قانونی استان تشکیل شد گفت: این تعداد پرونده نسبت به مدت مشابه پارسال ۱.۹ درصد افزایش داشته است.

به گفته نظیفی، از این تعداد پرونده تشکیل شده درمراکز پزشکی قانونی استان در سالجاری ۱۲هزار و ۳۲۰ پرونده مربوط به معاینات سرپایی بوده که نسبت به مدت مشابه ۲.۹ درصد رشد داشته است.

مدیرکل پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای امسال تاکنون چهار هزار و ۲۰ مصدوم ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که از این تعداد یک‌هزار و ۱۶۲ نفر زن و ۲ هزار و ۸۵۸ نفر مرد بودند.

وی اظهار داشت: در سالجاری ۳۸۶ جسد در مراکز پزشکی قانونی معاینه شدندکه نسبت به مدت مشابه پارسال به دلیل اجرایی شدن طرح دادپزشک ۱۰.۲ درصد کاهش داشته است.

نظیفی افزود: با اجرایی شدن طرح دادپزشک در تمام شهرستان‌ها تنها اجسادی که جنبه جرم و جنایت داشته باشند به مراکز پزشکی قانونی ارجاع داده می‌شود و برای مابقی اجساد توسط یک پزشک عمومی که مجوز دادپزشک را دارد، گواهی فوت صادر می‌شود.

وی اظهار داشت: در سالجاری تعداد ۳۱۷ پرونده برای تشکیل کمیسیون پزشکی در مراکز پزشکی قانونی استان تشکیل شد که از این ۷۰ پرونده مربوط به قصور پزشکی بوده است و جلسات کمیسیون قصور پزشکی در قالب ۲ نوبت، نوبت اول و دوم بررسی می‌شود که در مرحله نوبت اول سه پزشک متخصص پرونده را بررسی می‌کنند که در نوبت اول ۷۰ پرونده قصور بررسی شده و از این تعداد ۲۶ پرونده قصور پزشکی محرز شد.

نظیفی افزود: در مرحله دوم نیز ۲۴ پرونده با حضور پنج پزشک ارزیابی و بررسی شد که از این تعداد ۱۴ پرونده قصور پزشکی تشخیص داده شد.

مدیرکل پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری گفت: بیشترین پرونده قصور پزشکی در استان در حوزه دندانپزشکی و زنان و زایمان بود در حالی که این آمار در کشور در حوزه جراحی عمومی، زنان و زایمان، زیبایی و دندانپزشکی است.

وی با اشاره به اینکه در سالجاری ۹ غرق‌شدگی و پنج مورد فوت ناشی از برق گرفتگی به مراکز پزشکی قانونی ارجاع شد گفت: آمار فوتی‌های ناشی از غرق شدگی در مدت مشابه سال گذشته ۱۳ مورد بود.

مدیرکل پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری گفت: در این مدت مصدومان ناشی از حوادث کار ۱۴۰ نفر و فوتی‌ها هشت نفربود.

نظیفی با اشاره به اینکه در این مدت ۵۵ پرونده برای سقط جنین در مراکز پزشکی قانونی تشکیل شد و مجوز ۴۴ سقط جنین صادر شد گفت: آمار دقیقی از سقط جنین غیر قانونی در استان وجود ندارد و مجوزهای صادر شده با شرایطی از جمله اینکه مادر بیمار باشد و ادامه بارداری منجر به آسیب شدید مادر شود و یا جنین دچار اخلال غیرقابل درمان و جبران باشد، صادر شد.

امسال ۲ هزار و ۱۷۰ مصدوم حوادث رانندگی به پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری مراجعه کردند

به گفته وی، از سال ۹۷ تاکنون برای تکمیل بانک ژن مجرمان نمونه‌گیری از یک‌هزار و ۵۰۰ مجرم در استان انجام و به بانک ژن کشور ارجاع داده شده است.

نظیفی افزود : در سالجاری ۲۳ مورد کودک آزاری به مراکز پزشکی قانونی استان ارجاع داده شده که این تعداد در مدت مشابه پارسال ۲۱ مورد بود.

پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری با کمبود ۲۰ پزشک موجه است

نظیفی افزود: در مراکز پزشکی قانونی بیش از ۴۰ نوع خدمت به افراد مراجعه‌کننده ارائه می‌شود و با توجه به اینکه هم‌اکنون در هشت شهرستان استان مراکز پزشکی قانونی فعال است در حالیکه برای فعالیت این مراکز و انجام تمام آزمایش‌ها و معاینات جسد به طور میانگین به ۲ پزشک نیازمند است.

وی افزود: هم‌اکنون در هر شهرستان به ۲ پزشک و در مرکز استان به پنج پزشک نیاز است تا بتوان معاینه اجساد و همچنین معاینه‌های سرپایی مراجعه‌کنندگان به مراکز پزشکی قانونی انجام داده شود.

نظیفی افزود: در مرکز استان و شهرستان‌های فارسان، اردل و بروجن پزشکان فعال به صورت تمام وقت فعالیت دارند و در مابقی شهرستان‌ها پزشکان به صورت پاره وقت(معاضدتی) فعالیت دارند که از این تعداد تنها سه پزشک متخصص پزشکی قانونی همکاری دارند و مابقی پزشکان عمومی هستند.

وی اظهار داشت: نبود فضای فیزیکی مناسب در مراکز پزشکی قانونی در برخی شهرستان‌ها که در شان مراجعه‌کنندگان و پزشکان باشد و همچنین پایین بودن دستمزد پزشکان به نسبت سختی کار باعث بی‌رغبتی پزشکان برای ادامه فعالیت در این مراکز شده است.

نظیفی افزود: هم‌اکنون تنها در مرکز استان و شهرستان بروجن و لردگان فضای فیزیکی مناسب و متناسب احداث شده و مابقی شهرستان‌ها مراکز پزشکی قانونی به صورت استیجاری است.

مدیرکل پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری با اشاره به فعال شدن مرکز پزشکی قانونی بروجن در چندماه اخیر و آغاز عملیات ساخت مرکز پزشکی قانونی فارسان در ماه گذشته همزمان با سفر رییس سازمان پزشکی قانونی کشور به استان گفت: نامناسب بودن فضای برخی مراکز یکی از دلایل بی رغبتی پزشکان بررایماندگاری در این مراکز است.

نظیفی با اشاره به اینکه سالانه ۱۰ تا ۱۵ درصد مراجعه‌کنندگان به مراکز پزشکی قانونی نیازمند دریافت آزمایش و خدمات آزمایشگاهی هستند گفت، در استان تمام تجهیزات آزمایشگاهی از جمله سم‌شناسی، سرولوژی و پاتولوژی وجود دارد و تنها آزمایش ژنتیک در استان انجام نمی‌شود.

به گفته وی، براساس سیاست پزشکی قانونی کشور به دلیل مقرون به صرفه نبودن راه‌اندازی آزمایشگاه ژنتیک در هر استان، نمونه این آزمایش‌ها به اصفهان ارجاع داده می‌شود.

به گزارش ایرنا، در استان سه هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه برون شهری اصلی، فرعی و روستایی وجود دارد که از این میزان ۳۰۸ کیلومتر بزرگراه و چهارخطه ، ۷۳۲ کیلومتر راه اصلی و ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه روستایی است.

در سالجاری خودروهای سواری ۶۵ درصد تصادف‌های در استان هستند و بیشتر تصادف‌ها در فاصله ۳۰ کیلومتری شهرها رخ داده است.

چهارمحال و بختیاری دارای ۲۷۰ کیلومتر بزرگراه، ۷۵۸ کیلومتر راه اصلی، ۲۹۱ کیلومتر راه فرعی و ۲ هزار و ۳۷۱ کیلومتر راه روستایی است که جاده ترانزیت شهرکرد به خوزستان (بروجن به لردگان) به‌ عنوان یکی از محورهای شریانی و ترانزیت کشور در مسیر ارتباطی استان‌های فلات مرکزی ایران به بنادر جنوب‌غرب و جنوب کشور است که روزانه بیش از ۳۸ هزار تردد در این محور انجام می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha