۱۸ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۴۰
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85589727
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

دست‌سازه‌هایی که نان را سر سفره آورد

۱۸ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۴۰
کد خبر: 85589727
دست‌سازه‌هایی که نان را سر سفره آورد

همدان- ایرنا- خاک این سرزمین هنرپرور است، از مبلمان منبت تا مُرواربافی، سرامیک‌سازی و سفال؛ هنرهایی که به سفره هنرجویان جهان شهر ملایر رنگ و لعاب داده و هر روز بر عیار آن افزوده می‌شود.

به گزارش ایرنا؛ هنر سرامیک همانند ده‌ها هنر دیگر در شهرستان ملایر راه پر پیچ و خمی را طی کرده و از دالان‌های تو در توی تاریخ عبور کرده تا به امروز رسیده است، هنری که در کنار برندهای جهانی و ملی ملایر، حرف برای گفتن دارد و مسیری هموار برای هنرنمایی و نقش‌آفرینی هنرمندان این دیار است.

هنر سرامیک قدمتی طولانی دارد و لوازم و ظروف سرامیکی یکی از بهترین اختراعات بشر است که در طول تاریخ استفاده گسترده می شده و امروزه استفاده از این لوازم به روش‌های مختلف رواج بیشتری پیدا کرده و حداقل یک مبلمان سرامیکی در همه خانه‌ها یا محل کار ما یافت می‌شود، هنری که با دستان توانمند خالق آن در کُنج خانه‌ها می‌نشیند.

هنرمندان ملایری از خاک سرد دست‌سازه‌هایی را خلق می‌کنند که قدر و قیمت آن را فقط علاقه‌مندان و عاشقان به هنر می‌دانند، از صفر شروع کردن و رسیدن به جایی که از خاک سرد سرامیک، نان داغ را سر سفره دیگر افراد ببری؛ افتخاری است که تنها از عهده هنردوستان برمی‌آید تا خاک را از هنر کیمیا کنند و به دست هر ایرانی برسانند.

درباره هنر سرامیک باید گفت این هنر به معنای ساخت اشیاء از سیلیکات است که می‌تواند نتایج متفاوتی را به روش‌های مختلف ایجاد کند، کلمه سرامیک ریشه یونانی دارد و به معنای پخته شدن و در سانسکریت به معنای چیزهای پخته شده است، سفال تمام چینی، شیشه، کریستال و سفال بخشی از هنر سرامیک است و همچنین کاشی‌کاری و ظروفی همچون سینک، وان و لوازم بهداشتی و برخی ظروف فلزی لعابدار از دیگر اشکال مختلف این هنر است و این هنرصنعت حدود یک سوم صنایع موجود در جهان را به خود اختصاص داده است.

فعالیت بیش از ۲۵ درصد هنرمندان صنایع دستی استان همدان در ۲۰ رشته صنایع دستی در ملایر، گویای پویایی این شهرستان در هنر دست است و هم‌اینک از ۴۵ هزار شاغل در بخش صنایع دستی استان، ۱۲ هزار و ۳۰۰ نفر به طور مستقیم در این شهرستان در بخش صنایع دستی فعال هستند.

دست‌سازه‌هایی که نان را سر سفره آورد

زنان ملایری پا به پای مردان برای هنر تلاش‌ می‌کنند

در بین ده‌ها هنر صنایع دستی، اما هنر سرامیک و سفال هنرمندان زیادی را به خود جذب کرده و تنوع دست‌سازه‌های آنان موجب شده این هنر همچنان پویایی و سرزندگی خود را حفظ کند و هنرمندان ماهری همچون «فرشته صانعی» بتواند از صفر تا صد این هنر را فرا بگیرد و امروز یکی از کارآفرینان این رشته باشد.

در بین مردان چیره‌دستی که هنر صنایع دستی همچون مبلمان منبت را جهانی کردند، اما زنان نیز پا به پای مردان این خطه هنرخیز از اصالت هنر خود دفاع کردند و اجازه ندادند هنر دست آنها از عیار بیفتد و هنر صنایع دستی امروز در این شهرستان روز به روز در حال رواج است.

«فرشته» یکی از همین بانوان خوش ذوق و خلاق ملایری است که با هنر سرامیک توانسته فعالیت اجتماعی و هنری خوبی داشته باشد، او ۳۱ سال دارد و در مقطع کارشناسی سرامیک تحصیلات خود را به پایان رسانده است و کاردانی فیزیکال جامد را نیز در دانشگاه بوعلی سینا همدان گذرانده است.

او می‌گوید: همچنان برای رسیدن به اوج و موفقیت تلاش می‌کند و تنها با لطف خدا، پشتکار خودش و با همکاری برخی از دوستان هنرمندش، در این مسیر گام برداشته و با وجود سختی‌ها هرگز ناامید نشده است.

این هنرمند ملایری از علاقه‌اش به هنر در دوران دبیرستان می‌گوید، از اینکه در دوران نوجوانی به کارهای هنری علاقه مند بوده و دوستان و اطرافیانش همیشه او را به ادامه تحصیل در رشته هنر تشویق می‌کردند و این امر موجب شد او به صورت آکادمیک هنر را فرا گیرد.

دست‌سازه‌هایی که نان را سر سفره آورد

آموزش رکن مهم هنر سرامیک

به گفته صانعی؛ علاوه بر هنر به رشته ریاضی نیز علاقه‌مند بوده و در نهایت در رشته فیزیک دانشگاه بوعلی پذیرفته شد، اما پس از ۲ سال تحصیل در رشته فیزیک، این رشته را رها کرد و مجدد در کنکور شرکت کرد و در رشته سرامیک پذیرفته شد.

او ادامه می‌دهد: همزمان با ورود به دانشگاه کار نقاشی چهره را آغاز کردم و سفارش هم می‌گرفتم و درآمدی از این کار برای خودم داشتم، حین کار با «معصومه حسنی» یکی از کارآفرینان حوزه سفال و سرامیک آشنا شدم و میناکاری و سفال هفت رنگ را نیز فرا گرفتم و مدتی بعد، برای او کتیبه می‌زدم.

صانعی با بیان اینکه علاقه وافر من در این هنر موجب شد کارم را گسترش دهم و به فکر زدن کارگاه برای خودم افتادم، یادآور می‌شود: سال ۱۳۹۰ تصمیم گرفتم کارگاه شخصی خودم را راه‌اندازی کنم و در حوزه سفال و میناکاری مشغول به فعالیت در کارگاه خودم شدم.

او می‌گوید: به طور اتفاقی با هنر نقاشی زیر لعابی آشنا شدم و با آزمون و خطاهای فراوان این هنر را آموختم و شروع کار من در حوزه سرامیک بود.

این کارآفرین ملایری ادامه می‌دهد: برای کار سرامیک مجبور بودم بدنه کار خود را از لالجین و شهرهای دیگر تهیه کنم و با توجه به اینکه کار سرامیک یک کار بسیار حساس و دمای پخت آن متفاوت است، در کارگاه ریخته‌گری یکی از دوستانم به مدت چند ماه کار کردم و تصمیم گرفتم کارگاه سرامیک خودم را راه‌اندازی کنم و کار ساخت بدنه را هم خودم انجام دهم.

دست‌سازه‌هایی که نان را سر سفره آورد

پویایی هنر نیازمند حمایت مسوولان است

صانعی تاکید می‌کند: دو سال پیش با سرمایه ۶۰۰ میلیون ریال کارگاه ریخته‌گری سرامیک را تجهیز کردم و با توجه به اینکه مهمترین رکن اصلی در کار سرامیک، کوره است، بیشتر این پول صرف خرید کوره شد و در حال حاضر برای سه نفر اشتغال ایجاد کرده‌ام.

وی تابستان سال گذشته را یکی از سخت‌ترین تجربه‌های کاری خود می‌داند، می‌گوید: پارسال برای اولین بار در طول مدت فعالیتم ناامید شدم، چرا که سفارش عمده نداشتم و یک تندیس سفارشی موجب شد ضرر روحی و مالی زیادی به من وارد شود، اما از آنجا که به کارم علاقه‌مند بودم، با چند روز استراحت دادن به خودم دوباره بلند شدم و کار را ادامه دادم.

صانعی با تاکید بر اینکه در هر کاری اگر علاقه وجود داشته باشد، به طور قطع موفقیت نتیجه آن خواهد بود، می‌افزاید: ممکن است ابتدای راه شکست را تجربه کنی، اما در نهایت این علاقه و عشق به کار است که به ما انرژی و انگیزه می‌دهد و به موفقیت می‌رساند، چراکه هنر از درون و ذات ما نشات گرفته است.

گرانی مواد اولیه؛ معضل اصلی در هنر سرامیک

این هنرمند و کارآفرین ملایری گرانی مواد اولیه سرامیک را یکی از چالش‌ها و معضلات مهم در مسیر این هنر می‌داند و می‌گوید: این مشکل موجب شده بسیاری از مشتریان عمده خود را از دست بدهم، چرا که فروش و تولید کم شده است و در این میان تولید کننده آسیب می‌بیند.

صانعی خواستار توجه هر چه بیشتر مسوولان به هنر دست می‌شود و ادامه می‌دهد: این در حالیست که توجه و حمایت مسوولان به این هنر کم است و با توجه به بازدیدهایی که از کارگاه من صورت گرفته، اما هنوز موفق نشده‌ام وامی برای توسعه کار خود دریافت کنم.

او معتقد است: موفقیت نتیجه هزینه‌هایی است که پرداخت می‌کنیم و برای هر چیزی باید بهای آن را بپردازیم تا موفق شویم، این بها می‌تواند آزمون و خطاهای فراوان باشد، حتی می‌تواند شکست و یا تلاش شبانه‌روزی باشد؛ مهم علاقه و انگیزه‌ای است که در وجود انسان به هنر نهادینه شده است.

به گزارش ایرنا؛ صنایع دستی ۱۵.۵ درصد از اشتغال شهرستان ملایر را به خود اختصاص داده و موفق‌ترین تجربه شهر جهانی صنایع دستی است.

رهاورد:

صنایع دستی علاوه بر اینکه معرف تاریخ و فرهنگ هر منطقه است در کمک به اشتغالزایی و رشد اقتصادی کشور نیز موثر است، از این رو نیاز است تا مسوولان ذیربط نسبت به رفع دغدغه های فعالان این عرصه از جمله در زمینه تامین مالی و تسهیلات، تقویت تشکل های صنفی و کمک به تامین مواد اولیه با قیمت مناسب اقدام کنند تا چرخ صنایع دستی در رشته های مختلف همچنان بچرخد و به تولید ثروت در کشور کمک کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha