۱۸ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۵۱
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85589860
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

رقص اسب‌ها در عروسی ترکمن‌های خراسان‌شمالی + فیلم

۱۸ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۵۱
کد خبر: 85589860
سعید وحیدی
رقص اسب‌ها در عروسی ترکمن‌های خراسان‌شمالی + فیلم

بجنورد- ایرنا- پایان ماه صفر و شروع مراسم عروسی در ترکمن صحرای خراسان شمالی موجب شده تا بار دیگر صدای شیهه اسب ها پس از ماه ها در پیست محلی جرگلان به گوش برسد و مردم این دیار جلوه هایی زیبا از اصالت و فرهنگ را به نمایش گذارند.

به گزارش ایرنا، همه می دانیم زندگی ترکمن‌ها به وجود «آت» یا همان اسب گره خورده است و شاهد این ادعا نیز شروع زیباترین لحظات زندگی ترکمن ها با تاختن اسب ها در پیست محلی جرگلان است.

کافی است این روزها سری به ترکمن صحرای خراسان‌شمالی بزنید تا ببینید چگونه مردمان قانع این خطه که ماه ها تاخت در میدان را در ذهن‌شان مرور کرده اند با شور و ذوقی وصف ناپذیر بر روی تپه های شنی شاهد تاخت دسترنج خود هستند.

شور و ذوقی که موجب فراموشی گرمای سوزان این منطقه شده و تماشاگران روی تپه های شنی پیست که همان حکم جایگاه نداشته را دارد نشسته و نظاره گر شیهه و تاخت اسب ها هستند.

در آغازین ساعات روز جایگاه تماشاگران آماده می شود و مالکان اسب ها هرکدام نقطه ای از دشت را قرق کرده و علوفه شان را هم آورده اند و چادرشان به پا شده است.

رقص اسب‌ها در عروسی ترکمن‌های خراسان‌شمالی + فیلم

برای جلوگیری از گرد و غبار در پیست آب پاشی انجام می شود تا در سرزمینی که عنوان اسب ها و ابریشم را یدک می کشد تماشاگران یک دل سیر رقابت را به تماشا بنشینند.

پژواک صدای جمعیت در دشت پراکنده می شود و چابکسواران فارغ از همه این کمبودها و چاله های این پیست محلی، با صدای جمعیت اوج می گیرند و عشق خود را به اسب و اسبداری به نمایش می گذارند.

آری عروسی ها و یا دیگر مناسبت ها بهانه ای است برای برگزاری کورس های اسبدوانی تا شان اسبداری در این خطه مرزی از رونق نیافتد و همچنان داشته های معنوی حفظ شود.

رقص اسب‌ها در عروسی ترکمن‌های خراسان‌شمالی + فیلم

انس گرفتن با اسب از کودکی

یکی از کارشناسان فرهنگ ترکمن در این باره می گوید: ترکمنان خراسان شمالی از آغاز زندگی با اسب انس می گیرند و از همان سنین کودکی چابک سوارانی ماهر هستند.

عوض صدری می افزاید: به باور بسیاری از ترکمن ها اسب خوش یمن است و بادی که هنگام تاخت از میان دو گوش اسب بر پیشانی چابک سوار می خورد، نسیم بهشت است.

وی با بیان اینکه اسب در ضمیر ناخودآگاه ترکمن نهادینه است، ادامه می دهد: عجین بودن اسب با فرهنگ ترکمن در نیاز اجتماعی و معیشتی و نظامی گری این قوم ریشه دارد.

صدری تصریح می کند: همچنین ترکمن ها اعتقادات و باورهای عمیقی نسبت به این حیوان دارد به گونه ای که در روایات سمبلیک این قوم آمده است هنگامی که حضرت آدم (ع) از بهشت به زمین آمد سوار بر اسبی بالدار بود و برای اینکه این مونس خود را از دست ندهد بالهایش را چید تا این حیوان زمینی شود.

وی با بیان اینکه مراسمات و شادی ها بهانه ای برای برگزاری مسابقات اسبدوانی است، می گوید: مسابقات اسبدوانی پای ثابت جشن ها و مراسم های محلی اهالی شمال شرقی ترین نقطه کشور است تا با این اقدام گامی در راستای حفظ آیین و احیای پرورش اسب ترکمن برداشته باشند.

این کارشناس فرهنگ ترکمن بیان می کند: این مسابقات فرصتی غنمیمت برای مالکان و چابکسواران مهد اسب ترکمن است تا طرفداران و سرمایه گذاران این رشته محبوب ورزشی را به این منطقه بکشانند.

وجود یکهزار و ۷۰۰ سر اسب اصیل ترکمن

رییس هیات سوارکاری خراسان شمالی نیز می گوید: این استان به عنوان یکی از قطب‌های پرورش اسب اصیل ترکمن شناخته می شود اما از این ظرفیت در سال های دور به خوبی استفاده نشده است.

محمدتقی ولیان می افزاید: قوم ترکمن و دیگر اقوام خراسان شمالی از زمان های دور به واسطه خاستگاه فرهنگی، علاقه ذاتی و دلبستگی درونی به پرورش اسب داشته اند و به خصوص در مراسم و مناسبت های فرهنگی به برگزاری مسابقات سوارکاری همت می گماشته اند.

وی با اشاره به اقدامات هیات سوارکاری برای رونق صنعت اسب در خراسان شمالی، می گوید: طراحی صحیح مسیر اقتصادی این صنعت در سال های اخیر در دستورکار بوده و قدم های بزرگی در این راستا برداشته شده است.

ولیان ادامه می دهد: بزرگترین پیست اسبدوانی شمالشرق کشور دراستان در آستانه بهره برداری است و همواره جشنواره های زیبایی اسب اصیل ترکمن برای برداشتن سایه بی مهری از سر این صنعت ارزآور برگزاری می شود.

رییس هیات سوارکاری خراسان شمالی یادآور می شود: سوارکاران خراسان شمالی سالهاست که به دلیل نبود پیست سوارکاری مناسب برای تاختن و دیده شدن به استان های همسایه می روند اما با بهره برداری از پیست شاهد درخشش آنها در استان خواهیم بود.

رقص اسب‌ها در عروسی ترکمن‌های خراسان‌شمالی + فیلم

به گزارش ایرنا، سه هزار سر اسب در خراسان شمالی وجود دارد که یک هزار و ۷۰۰ سر آن اسب اصیل ترکمن است.

شهرستان مرزی راز و جرگلان در ۱۵۰ کیلومتری شمال بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی واقع است و افزون بر ۵۰ واحد خصوصی تولید و پرورش اسب در این شهرستان فعالیت دارند.

این شهرستان خاستگاه اصیل ترین اسب ترکمن شناخته شده و شمار اسب‌های اصیل ترکمن در آن به ۷۰۰ سر می‌رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha