خنثی‌سازی تحریم‌ها و جلوگیری از خام‌فروشی با توسعه پتروپالایشگاه‌ها در کشور

تهران- ایرنا- نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تولیدات پتروپالایشگاهی نسبت به صادرات نفت خام خاصیت تحریمی کمتری دارد، گفت: ساخت و توسعه پتروپالایشگاه‌­ها باید در اولویت قرار گیرد تا بتوانیم از طریق راه‌اندازی آنها، ارزش افزوده و ارزآوری بیشتری داشته باشیم.

به گزارش ایرنا، پتروپالایشگاه‌ها به عنوان واحدهای صنعتی پیشرفته و نوین مطرح هستند. این واحدها از ترکیب پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها به وجود می‌آیند؛ به همین دلیل نسبت به این دو در اولویت قرار می‌گیرند. پتروپالایشگاه‌ها این قابلیت را دارند که با آلودگی کمتر به ایجاد ارزش افزوده بالاتری نسبت به پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها بپردازند.

به گفته کارشناسان در کشورهای پیشرفته در کنار پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها، واحدهای صنعتی عظیم و پیشرفته‌ای به نام پتروپالایشگاه‌ها نیز گسترش یافته‌اند. در شرق آسیا، این واحدهای صنعتی طی سال‌های اخیر به شدت توسعه پیدا کردند.

متأسفانه ما دچار خام فروشی شده‌ایم که از همه جهت به کشور ضربه میزند. بر اثر این موضوع، از یک طرف، نفت را به صورت خام و با قیمت پایین به فروش می‌رسانیم و از طرف دیگر، محصولات نهایی و ساخته شده از این ماده خام را برای مصرف در صنایع کشور با قیمت گزاف از همان کشور وارد می‌کنیم‌؛

طی سال‌های اخیر موضوع توسعه پتروپالایشگاه‌ها مدنظر قرار گرفته است و به لحاظ قانونی مشکلی برای راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌ها وجود ندارد، اما نیاز است حمایت‌های لازم صورت بگیرد تا بتوانیم به جذب سرمایه مبادرت و توسعه پتروپالایشگاه‌ها را در کشور عملیاتی کنیم.

ساخت پتروپالایشگاه‌ها از خام فروشی جلوگیری می‌کند

امیر حیات مقدم، نماینده بندر ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایرنا، در خصوص لزوم توسعه پتروپالایشگاه‌ها اظهار کرد: پتروپالایشگاه‌ها از جهات مختلف برایمان سودآوری دارند، به همین دلیل مورد تأکید همگان قرار دارد و کشورهای مختلف از آنها به سودهای کلان می‌رسند.

وی ادامه داد: پتروپالایشگاه‌ها به دور شدن از خام فروشی کمک می‌کنند و ارزش افزوده‌ای برای کشور به ارمغان می‌آورند که بسیار با اهمیت است. به طور مثال، اگر نفت خام را بشکه‌ای ۸۰ دلار می‌فروشیم، در پتروپالایشگاه‌ها می‌توانیم از همین میزان نفت خام محصولاتی تولید کنیم که ارزش ۱۰۰۰ دلاری برایمان داشته باشد.

نماینده مجلس گفت: در یک حساب و کتاب سرانگشتی می‌توانیم بفهمیم که تولید محصولات پتروپالایشگاهی برایمان ارزش افزوده بیش از ۱۰ برابری نسبت به خام فروشی دارد؛ بنابراین در مورد لزوم توسعه پتروپالایشگاه‌ها شکی وجود ندارد و اهمیت این موضوع بر کسی پوشیده نیست. این واحدهای صنعتی نسبت به پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها اولویت بیشتری دارند.

پتروپالایشگاه‌ها مزیت‌های زیادی برای کشور دارد

حیات مقدم ادامه داد: پتروپالایشگاه‌ها ترکیبی از پتروشیمی و پالایشگاه هستند و مزیت‌های زیادی به لحاظ اشتغال آفرینی و ایجاد ارزش افزوده برای کشور دارد. به همین دلیل توسعه پتروپالایشگاه‌ها در دنیا مورد توجه قرار گرفته و لازم است در کشور ما نیز در این راستا گام‌های اساسی و جدی برداشته شود. برخی کشورها در این زمینه پیشرو هستند و به بهره‌برداری از مزیت‌های این واحدهای صنعتی مبادرت کرده‌اند.

تحریم‌پذیری کشور را کاهش دهیم

وی بیان کرد: تولید محصولات پتروپالایشگاهی به لحاظ مقابله با تحریم‌ها و بی‌اثر کردن آن نیز مزیت دارد. هر چقدر بتوانیم از خام فروشی فاصله بگیریم و به سمت تولید محصولات نهایی گام برداریم، تحریم‌پذیری خود را کاهش می‌دهیم. تولیدات پتروپالایشگاهی نسبت به نفت خام خاصیت تحریمی کمتری دارند و از این لحاظ نیز توسعه پتروپالایشگاه‌ها مفید است.

نماینده مجلس خاطرنشان کرد: باید به سمت ساخت پتروپالایشگاه‌ها حرکت کنیم و در این مسیر مشوق‌های حمایتی قانونی نیز در اولویت دولت چهاردهم قرار گیرد تا در این دوره بتوانیم از طریق راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌ها در کشور از مزیت‌های آن از جمله خلق ارزش بیشتر روی نفت خام، ارزآوری بیشتر و رشد بهره‌وری در کشور بهرهمند شویم.

حیات مقدم گفت: اجرای قانون تخصیص تنفس خوراک به پتروپالایشگاه‌ها می‌تواند در جذب سرمایه‌گذار موثر باشد. نیاز است دولت به ایجاد زیرساخت‌های بپردازد و برای توسعه پتروپالایشگاه‌ها کمک کند و در بقیه موارد نیز توسط سرمایه‌گذاری انجام شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha