جایزه روستاآزاد فرصتی برای ظهور و بروز فعالان عرصه حکمرانی

تهران- ایرنا- رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی برگزاری نخستین رویداد جایزه روستاآزاد را سخت توصیف کرد و گفت این جایزه می‌تواند فرصت ظهور و بروز را برای تمام فعالان عرصه حکمرانی فراهم کند.

امیرحسین میرآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا مرحوم روستاآزاد را چهره شاخص علمی عنوان کرد و گفت که مرحوم روستاآزاد در دوران خدمت خود توانست تاثیر بسزایی در جامعه علمی کشور داشته باشد که برگزاری جایزه‌های علمی‌وفناورانه با عناوین چهره‌های برجسته علمی کاری ارزشمند است.

وی افزود: اعطای جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد ادامه راه این چهره‌های ارزشمند است که درباره مسائل حکمرانی و آثار این مولفه بر جامعه به شمار می‌رود و این جایزه به فعالان عرصه حکمرانی‌ اعطا می‌شود.

رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی تاکید کرد: تقاطع مفهوم حکمرانی با حوزه‌های دیگر باید در کانون توجه قرار گیرد. جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد درنظر دارد میان حکمرانی و سایر حوزه‌ها مانند فناوری، فرهنگ، رسانه و سیاستگذاری ارتباط برقرار کند. به طور قطع، خروجی جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد می‌تواند سبب «توسعه»، «کاهش هزینه‌های نظام‌های مدیریتی» و «اثرگذاری» بیشتر شود.


میرآبادی درباره جایگاه آتی جایزه فناوری و حکمرانی گفت: اولین دوره برگزاری جایزه روستاآزاد را تجربه می‌کنیم. برگزاری اولین دوره جایزه، یک کار سخت به حساب می‌آید؛ زیرا مفهوم این جایزه در حال شکل گیری است. با توجه به اینکه مخاطبان این جایزه افراد زیادی هستند، اثربخشی آن در جامعه مشهود خواهد بود و مورد اقبال گسترده افرادی قرار می‌گیرد که در عرصه حکمرانی فعالیت می‌کنند.

عضو کمیته تخصصی دیپلماسی نخبگانی جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد دربیان مهم‌ترین ویژگی جایزه روستاآزاد گفت: افرادی در کشور حضور دارند که کارهای ارزشمند انجام داده‌اند اما شناخته شده نیستند. حوزه حکمرانی، بسیار حساس است و احتمال دارد که فرصت حضور برای تمام فعالان این عرصه فراهم نشده باشد. امیدواریم در این رویداد به موضوع حکمرانی بیشتر توجه شود.

مرحوم رضا روستاآزاد (۱۳۴۰ تا ۱۹ مهر ۱۴۰۱) استاد دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف و رئیس این دانشگاه (۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳)، دانش‌آموخته رتبه اول دبیرستان خوارزمی، دانش‌آموخته رتبه اول مقطع کارشناسی از صنعتی اصفهان، کارشناسی ارشد دانشگاه فنی استانبول/ UETU و دکتری واترلو کانادا/ Waterloo بود.

دکتر روستاآزاد در زمستان ۱۳۹۶ دچار سکته مغزی شد پس از چند هفته بستری شدن در بیمارستان بهبود یافت و در بهار ۱۳۹۷ به دانشگاه بازگشت. وی عضو هیات مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی بود همچنین در تیرماه ۱۴۰۱ به‌ عنوان رئیس اندیشکده حکمرانی شریف انتخاب شد. وی مهرماه ۱۴۰۱ پس از تحمل یک‌ دوره بیماری در ۶۱ سالگی درگذشت. معاونت علمی‌، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری دولت سیزدهم به همراه گروهی از اعضای هیات‌علمی و دانشمندان و نخبگان جایزه‌ای به نام وی را در حوزه فناوری و حکمرانی تاسیس کرده‌اند.

این جایزه برای ارتقای بیشتر کیفیت حکمرانی ایرانی در تقاطع حکمرانی با فناوری، فرهنگ، دیپلماسی و نوآوری است و نخستین دوره آن در چهار محور «فناوری حکمرانی»، «فرهنگ حکمرانی»، «دیپلماسی نخبگانی» و «نوآوری سیاستی» ۱۹ مهر سال جاری اعطا می‌شود

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha