۱۸ شهریور ۱۴۰۳، ۹:۴۲
کد خبر: 85589955
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نارضایتی شدید چین از گسترش محدودیت‌های صادراتی هلند بر فناوری نیمه‌رسانا

تهران- ایرنا- چین نارضایتی شدید خود را نسبت به گسترش محدودیت‌های صادراتی هلند بر فناوری نیمه‌رساناها ابراز کرد.

به گزارش ایرنا، در بیانیه وزارت بازرگانی چین که امروز یکشنبه در نشریه گلوبال تایمز منتشر شد، آمده است: آمریکا برای حفظ هژمونی جهانی خود، کشورهای خاصی را مجبور کرده تا کنترل‌های صادراتی بر نیمه‌رساناها را سخت‌تر کنند، که این امر ثبات زنجیره تأمین جهانی را تهدید کرده و به حقوق کشورها و شرکت‌های متاثر آسیب می‌رساند.

این بیانیه افزود: طرف هلندی باید از قوانین تجارت بین‌المللی پیروی کرده و اصول بازار و قراردادها را محترم بشمارد. همچنین از اتخاذ اقداماتی که همکاری عادی در زمینه نیمه‌رساناها را مختل می‌کند، خودداری کند و از سوء استفاده از کنترل‌های صادراتی بپرهیزد.

این اظهارات درحالی مطرح شد که آمریکا کنترل‌های صادراتی بر چین را برای محدود کردن دسترسی این کشور به فناوری‌های نوین از جمله نیمه‌رساناها افزایش داده است.

دلایل اصلی این اقدام واشنگتن، رقابت فناوری و اقتصادی با پکن، نگرانی‌های امنیت ملی، حفظ تسلط جهانی آمریکا بر صنایع کلیدی و جلوگیری از تقویت نظامی چین ارزیابی شده است. همچنین، ایالات متحده از متحدان خود خواست تا در این محدودیت‌ها با واشنگتن همکاری کنند.

به همین منظور دولت هلند که یکی از متحدان آمریکا است به شرکت ای‌اس‌ام‌ال (ASML) مجوز فروش دستگاه‌های طرح‌نگاری نوری را به چین نداده است، زیرا احتمال می‌رود این دستگاه‌ها کاربرد دوگانه‌ و مصارف نظامی داشته باشند.

دستگاه‌های طرح‌نگاری نوری دستگاه‌هایی هستند که در تولید نیمه‌رساناها (چیپ‌های الکترونیکی) استفاده می‌شوند. این دستگاه‌ها با استفاده از نور، الگوهای بسیار دقیق و ریز را بر روی ویفرهای سیلیکونی ایجاد می‌کنند. این الگوها ساختار مدارهای الکترونیکی چیپ‌ها را تشکیل می‌دهند.

طرح‌نگاری نوری یکی از مراحل کلیدی در فرآیند ساخت تراشه‌های پیشرفته است و به تولید ترانزیستورهای میکروسکوپی و مدارهای بسیار کوچک کمک می‌کند. استفاده از این فناوری برای تولید چیپ‌های پیشرفته و کوچک‌تر در دستگاه‌های الکترونیکی مانند گوشی‌های هوشمند، رایانه‌ها و دیگر دستگاه‌های دیجیتال حیاتی است. شرکت‌هایی مانند ای‌اس‌ام‌ال هلند از جمله تولیدکنندگان اصلی این دستگاه‌های پیچیده هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha