۱۸ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۰۲
کد خبرنگار: 1285
کد خبر: 85590046
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

در جست و جوی سلامتی بدون نسخه

شهرکرد- ایرنا- بیمار در حال چانه‌زنی با پزشک است دکتر تاکید دارد که قرص مد نظر روزی یکی مصرف شود اما بیمار همچنان تاکید دارد که روزی سه عدد مصرف کند به همین دلیل درخواست دارد دکتر سه برابر نسخه قرص برایش بنویسد.

به گزارش ایرنا، مطب دکتر شلوغ است و منشی که دستور پزشک را به بیمار منقل کرده تاکید دارد که اسپری تنفسی روزی چهار "پاف" مصرف شود اما بیمار اعتنا نمی‌کند و درخواست سرم و داروی تزریقی دارد چون مسافر است و قصد دارد صبح فردا به شهر خود بازگردد.

دکتر می‌گوید: برخی از بیماران عقیده دارند که طول درمان آنها با استفاده از مصرف داروی بیشتر در کمترین زمان ممکن انجام شود و یکی دو روزه خوب شوند، در حالی که برخی از داروها باید به مرور زمان مصرف شوند تا درمان به صورت تدریجی انجام شود.

داروخانه مرکز شهر شلوغ است برخی از بیماران نسخه‌های خود را تحویل می‌دهند و منتظر دریافت دارو هستند، اما برخی نیز از قسمت تحویل دارو بدون نسخه درخواست خود را مطرح می‌کنند.

تعدادی از بیماران درباره ویژگی داورها با کاربر داروخانه در حال گفت وگو یا بحث هستند علاوه بر گلایه از گرانی دارو، یکی دو نفر نیز به درباره کیفیت داورها در حال در حال گفت و گو هستند.

میثم تکنسین داروخانه می‌گوید: هر روز بعضی از بیماران برای دریافت داور با نسخه یا بدون نسخه اینجا می‌آیند اما گاهی روزها درخواست دارو بدون نسخه بالاست.

به گفته وی، تعدادی از مراجعه‌کننده پس از پایان دوران کامل درمان احساس می‌کنند دوباره به همان بیماری دچار شده‌اند یا در آینده گرفتار آن خواهند شد از این رو داروهای دوره قبلی را دوباره به صورت آزاد و بدون نسخه خریداری می‌کنند.

وی می‌گوید: داروهای بدون نسخه(OTC) داروهایی هستند که برای تهیه آنها نیازی به نسخه پزشک نیست و می‌توان آنها را از داروخانه‌ها بدون نسخه پزشک تهیه کرد. این داروها، از سوی مراجعه کنندگان بیشتر برای درمان بیماری‌های خفیف و یا علائمی مانند سردرد، تب، سرماخوردگی، درد استفاده می‌شوند.

یکی دیگر از کابران داورخانه می‌گوید: حتی برخی از بیماران به طور مثال از افراد غیرمتخصص در حوزه سلامت مشورت می‌گیرند به طور مثال یک نفر اگر مبتلا به بیماری دل درد باشد از او اسم دارو را می‌پرسند و برای گرفتن همان قرص یا داور به داروخانه مراجعه می‌کنند در حالی که ممکن است زمینه بیمارهای بسیار متفاوت باشد.

به گفته وی، برخی از مراجعه‌کنندگان حتی علاوه بر آنچه در نسخه پزشک نوشته شده است دارو دیگری را نیز درخواست می‌کنند در حالی که ممکن داروی غیر نسخه‌ای برای آنها تداخل دارویی داشته باشد.

در جست و جوی سلامتی بدون نسخه

ضرورت توجه به سواد سلامت در مصرف دارو

بنا بر گفته مدیرکل آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در ابتدای امسال به شهرکرد سفر کرده بود، آخرین شاخصی که در خصوص سواد سلامت در کشور وجود دارد مربوط به سال ۱۳۹۴ است و بر اساس این شاخص، سواد سلامت مردم کشور از ۱۰۰ نمره، ۶۸ بوده است.

سواد سلامت عبارت است از دانش و مهارت افراد برای دریافت صحیح مفاهیم سلامت از طریق منابع درست تا بر اساس آن افراد سبک زندگی سالمی را در پیش گیرند و نه تنها در امور فردی و اجتماعی زندگی باکیفیت‌تری را تجربه ‌کنند بلکه به اطرافیان خود هم کمک دهند.

در جست و جوی سلامتی بدون نسخه

کاهش مصرف خودسرانه دارو

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: پس از اجرای طرح دارویار، مصرف خودسرانه دارو در استان تا حد زیادی کاهش یافته است.

رضا محمدی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح دارویار از تیرماه سال ۱۴۰۱ در استان همزمان با سراسر کشور به مرحله اجرا رسید و سبب شد تا دارو به قیمت واقعی در داروخانه‌ها عرضه شود.

وی ادامه داد: طرح دارویار با هدف ساماندهی نظام دارویی کشور و تخصیص ارز به این بخش اجرایی شد تا ضمن جلوگیری از قاچاق دارو از کشور مانع آسیب به حوزه صنعت داروسازی شود و چرخه تامین و توزیع دارو روند مطلوب‌تری به خود گیرد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: از همین رو با توجه به حذف ارز دارو و عرضه آن به قیمت واقعی در داروخانه‌ها، مصرف خودسرانه دارو کاهش یافته و بر اساس ارزیابی‌های انجام شده این موضوع در استان قابل توجه بوده است.

محمدی با بیان اینکه آمار مشخصی در خصوص مصرف خودسرانه دارو در استان وجود ندارد، اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت دارو، بیماران ترجیح می‌دهند از طریق مراجعه به پزشک و نسخه الکترونیک داروی خود را با قیمت کمتری تهیه کنند.

وی یادآور شد: در حال حاضر در استان کمبود دارو وجود ندارد و به شهروندان توصیه می‌شود تا داروهای خود را با مشورت و مراجعه به پزشک تهیه کرده و از مصرف خودسرانه دارو خودداری کنند.

به گزارش ایرنا، شهروندان می‌توانند با برقراری ارتباط با سامانه ۱۹۰ سوالات دارویی خود را مطرح کرده و از موجودی داروها مطلع شوند.

در حال حاضر ۱۳۰ داروخانه در چهارمحال و بختیاری فعال است که از این تعداد ۱۰ داروخانه بیمارستانی و مابقی دولتی، شبانه‌روزی و روزانه است.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha