۱۸ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۲۵
کد خبرنگار: 979
کد خبر: 85590072
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تغذیه سگ‌های ولگرد مرغدار سبزواری را به دادگاه کشاند

سبزوار - ایرنا - رییس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت: مرغدار و متصدی مرکز نگهداری سگ‌های ولگرد در این شهرستان، به دلیل انتقال لاشه مرغ‌های تلف شده برای تغذیه سگ‌ها، به مراجع قضایی معرفی شدند.

به گزارش ایرنا، برات‌الله زیدآبادی روز یکشنبه به خبرنگاران اظهار کرد: انتقال تلفات مرغداری از محل و استفاده از آن برای تغذیه حیوانات و از جمله سگ‌های ولگرد، غیرقانونی است و مصداق تهدید علیه بهداشت عمومی محسوب می‌شود.

وی افزود: بر اساس گزارش دریافتی و پیگیری بازرسان نظارت بهداشتی دامپزشکی، محموله‌ای به وزن ۳۵۰ کیلوگرم از لاشه مرغ‌های تلف شده این مرغداری که با خودرو به مرکز نگهداری سگ‌های ولگرد حمل شده بود، در این محل کشف و معدوم شد و پرونده افراد خاطی، برای پیگیری به مراجع قضایی سپرده شد.

زیدآبادی تاکید کرد: همه واحدهای صنعتی پرورش مرغ و پرنده ملزم به تعبیه چاه تلفات و یا کوره لاشه‌سوز برای حذف تلفات دوره ای خود هستند و خارج کردن تلفات از واحد مرغداری، موجب انتشار بیماری‌های طیور و نیز بیماری‌های قابل انتقال میان انسان و پرندگان مانند «آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، سالمونلا، سل پرندگان، نیوکاسل و...» می‌شود.

رییس شبکه دامپزشکی سبزوار افزود: بنابر این برای پیشگیری از انتشار بیماری، خرید و فروش مرغ‌های بیمار و نیز خروج لاشه مرغ‌های تلف شده از مرغداری ممنوع است و اجساد باید به شیوه بهداشتی و در همان واحد مرغداری معدوم‌ شود.

وی همچنین غذا دادن به حیوانات از جمله سگ و گربه‌های ولگرد را در حکم تهدید علیه بهداشت عمومی دانست و گفت: غذارسانی به حیوانات ولگرد و بی‌صاحب، موجب بیشتر شدن جمعیت آن‌ها و به تبع افزایش احتمال انتقال بیماری‌ها می‌شود و جفت‌گیری سگ‌های ولگرد با حیوانات دیگر مانند گرگ‌ و شغال‌، منجر به تولد حیوانات دورگه‌ای می شود که تهدید جدی برای سایر حیوانات و افزایش احتمال حمله به انسان‌ها می شود.

زیدآبادی یادآور شد: بیماری‌های «زئونوز» یا بیماری‌های مشترک انسان و حیوان، همیشه تهدیدی بزرگ برای سلامت انسان بوده است و به علت زاد و ولد فراوان سگ‌های ولگرد و پراکندگی زیاد آن‌ها در شهرها، امکان بیماری‌های زئونوز بیشتر می‌شود که از جمله این بیماری‌ها می توان به هاری، دیستمپر، کریپتوسپوریدیوزیس، انگل روده‌ای و سالک اشاره کرد.

رییس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت: مرغداران موظفند تلفات مرغداری خود را مطابق ضوابط دامپزشکی به صورت بهداشتی نابود کنند و خروج تلفات با هر عنوانی برای مصرف حیوانات، به دلیل آلودگی آن و انتشار بیماری به انسان ممنوع است و جرم محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha