۱۸ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۰۶
کد خبر: 85590081
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

نخبگان علمی دانش‌آموزی ایران را بشناسیم+عکس

۱۸ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۰۶
کد خبر: 85590081
نخبگان علمی دانش‌آموزی ایران را بشناسیم+عکس

تهران- ایرنا- ایران با تلاش‌ دانش‌آموزان پس از آمریکا و چین با کسب ۱۱ نشان طلا، ۱۴ نشان نقره و ۲ نشان برنز در جایگاه سوم دنیا قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، دانش آموزان المپیادی یک درصد از جامعه ۱.۵ درصدی دانش آموزان تیزهوش کشور را تشکیل می‌دهند و سالانه با تلاش‌های بسیار خود برای کشور افتخار آفرینی می‌کنند؛ اکنون ۱۴ رشته المپیادی در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای رقابت دانش آموزان مصوب شده است.

ریاضی، فیزیک، شیمی، رایانه، زیست‌شناسی، اخترشناسی (نجوم) از مهمترین المپیادهای علمی در جهان به شمار می روند که همه ساله دانش آموزان کشورهای مختلف تلاش می کنند نه تنها در این رقابت ها حضور یابند بلکه با کسب نشان های رنگارنگ نام و پرچم کشور خود را بر قله های علمی جهان افراشته کنند.

امسال ۶ المپیاد علمی جهانی نجوم و اختر فیزیک، زیست شناسی، فیزیک، شیمی، کامپیوتر، ریاضی با بیشترین کشور شرکت‌ کننده (از ۵۳ تا ۱۱۰ کشور) برگزار شد و دانش‌آموزان ایرانی توانستند در این آزمون‌ها افتخار آفرین باشند.

در سال ۲۰۲۴ دانش‌پژوهان کشورمان موفق شدند تا رتبه اول المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک، رتبه چهارم المپیادهای زیست‌شناسی و فیزیک، رتبه هشتم المپیاد شیمی، رتبه نهم المپیاد کامپیوتر و رتبه هجدهم المپیاد ریاضی را در دنیا کسب کنند.

رویداد مهم دیگر اینکه امسال میزبانی المپیاد جهانی فیزیک جهانی را بر عهده داشت؛ در واقع امسال همه نخبگان فیزیک دنیا به اصفهان آمدند و در المپیادی که سوالات آن را اندیشمندان ایرانی طراحی کرده بودند، رقابت کردند که این میزبانی در ابعاد بین المللی جایگاه علمی ایران اثرگذار بود.

نخبگان علمی دانش‌آموزی ایران را بشناسیم+عکس

درخشش تیم المپیاد زیست شناسی ایران در جهان

تیم دانش آموزی ایران در سی و پنجمین المپیاد جهانی زیست شناسی ۲۰۲۴ قزاقستان، ۲ نشان طلا و ۲ نشان نقره کسب کرد.

در این مسابقات که به میزبانی شهر آستانه و از ۱۷ تا ۲۴ تیر ماه برگزار شد، آرش صمدی نشان طلا، پوریا نوری نیارکی نشان طلا، سپهر چاچی نشان نقره، محمدرضا یزدخواستی نشان نقره گرفتند.

نخبگان علمی دانش‌آموزی ایران را بشناسیم+عکس

عنوان چهارمی در المپیاد فیزیک اصفهان

فیزیکدانان نخبه و جوان ایران در پنجاه وچهارمین المپیاد جهانی فیزیک با یک نشان طلا و چهار نشان نقره عنوان چهارم را از آن خود کردند؛ در این دوره از رقابت‌ها که در اصفهان برگزار شد، گروه‌های چین، روسیه و رومانی اول تا سوم شدند.

در تیم دانش آموزی ایران محمد امین حق‌جو نشان طلا به دست آورد و سید محمد حسینی نشان، بهراد محمدیان، ابوالفضل شیری و سارا موسائی نشان نقره این رقابت ها را کسب کردند.

نخبگان علمی دانش‌آموزی ایران را بشناسیم+عکس

کسب ۴ نشان در المپیاد جهانی شیمی

دانش‌آموزان اعزامی ایران به پنجاه و ششمین دوره مسابقات جهانی شیمی که به میزبانی شهر ریاض عربستان برگزار شد، توانستند ۴ نشان به دست آورند که شامل یک نشان طلا و سه نقره بود.

رامتین مرادی مظهری، محمدیاسین صالحی مرزیجرانی، امیرکیا سلیمی، البرز رضایی اعضای تیم دانش آموزی ایران بودند.

نخبگان علمی دانش‌آموزی ایران را بشناسیم+عکس

کسب چهار نشان در المپیاد کامپیوتر

تیم ایران در سی و ششمین دوره المپیاد جهانی کامپیوتر با کسب ۱ نشان طلا، ۲ نشان نقره و ۱ نشان برنز موفق به کسب رتبه نهم تیمی در دنیا شد؛ این مسابقات به میزبانی شهر اسکندریه مصر برگزار شد؛ ایران در حالی توانست این نشان های رنگارنگ را به دست آورد که به دلیل تاخیر در صدور روادید، به صورت برخط در این مسابقات شرکت کرده بود.

امیرعلی عسگری موفق به کسب نشان طلا، امیرحسین فرخنده‌فر و امیررضا درستی موفق به کسب نشان نقره، و پارسا فرج پور موفق به کسب نشان برنز در این رقابت علمی شدند.

نخبگان علمی دانش‌آموزی ایران را بشناسیم+عکس

کسب ۵ نشان طلا در المپیاد نجوم و اختر فیزیک

در هفدهمین المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک که از ۲۷ مرداد در شهر واسوراس برزیل برگزار شد، آریا کرداری، آروین رسول زاده، حنانه خرم دشتی، محمدمهدی کشاورزی و علی نادری لردجانی اعضای تیم دانش آموزی ایران را تشکیل می دادند که توانستند با کسب پنج نشان طلا مقام نخست جهان را به دست آورند.

در این دوره از مسابقات که ۲۵۰ دانش آموز از ۵۳ کشور شرکت کرده بودند پس از ایران کشورهای آمریکا، رومانی، کانادا، سنگاپور، انگلستان، آلمان، مجارستان، هند و تایلند به ترتیب در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

نخبگان علمی دانش‌آموزی ایران را بشناسیم+عکس

کسب پنج نشان رنگارنگ در المپیاد جهانی ریاضی

دانش‌آموزان ایرانی در شصت‌وپنجمین دوره مسابقات بین‌المللی ریاضی که از ۲۵ تیرماه تا اول مردادماه به میزبانی شهر باث انگلستان برگزار شد، پنج نشان و یک دیپلم افتخار برای کشورمان به ارمغان آوردند.

ایران در این دوره از مسابقات جهانی ریاضی یک نشان طلا، ۳ نشان نقره‌، یک نشان برنز و یک دیپلم افتخار کسب کرد.

در این رقابت ها رادین زاهدی گلپایگانی نشان طلا، ایلیا یزدانی‌ورزی، سپهر علی‌پور، امیرحسین محمدزاده نشان های نقره، پارسا صابری نشان برنز و پرنیا دباغ دیپلم افتخار به دست آوردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha