هشدار اندونزی در مورد اختلال در زنجیره تامین روغن پالم ناشی از قوانین اروپا

تهران- ایرنا- با نزدیک شدن به تاریخ اجرای مقررات سختگیرانه اتحادیه اروپا برای واردات برخی کالاها از جمله روغن پالم، اندونزی به عنوان بزرگترین تولید کننده این محصول نسبت به ایجاد اختلال در زنجیره تامین جهانی هشدار داده است.

به گزارش ایرنا، روزنامه فایننشال تایمز امروز یکشنبه گزارش داد که تولیدکنندگان روغن پالم در اندونزی هشدار دادند که اگر اتحادیه اروپا اقدام به ممنوعیت واردات کالاهای مرتبط با جنگل زدایی در سال جاری کند، زنجیره تامین جهانی دچار اختلال می‌شود.

اندونزی بزرگترین تولید کننده روغن پالم در جهان است. مقررات جنگل زدایی اتحادیه اروپا که قرار است از ۳۰ دسامبر (۱۰ دی) اجرایی شود، واردکنندگان دام، کاکائو، قهوه، روغن پالم، لاستیک، سویا و چوب را ملزم می‌کند تا اطمینان حاصل کنند که محصولات وارد شده باعث تخریب جنگل‌ها یا جنگل زدایی نشده‌اند.

ادی مارتونو، رییس انجمن روغن پالم اندونزی، به فایننشال تایمز گفت: در صورت اجرای این مقررات، هرج و مرج به وجود خواهد آمد. فقدان مشاوره بین سیاستگذاران اتحادیه اروپا و شرکای تجاری آنها منجر به بلاتکلیفی گسترده در مورد نحوه اجرای این مقررات شده است.

رییس این گروه تجاری از اتحادیه اروپا خواست تا اجرای این قانون را تا سال ۲۰۲۶ به تعویق بیندازد. گلایه‌های مارتونو در حالی مطرح می‌شود که درخواست‌ها برای به تعویق انداختن اجرای این مقررات افزایش یافته است.

تولیدکنندگان کالا در جنوب شرقی آسیا، آمریکای لاتین و ایالات متحده ادعا می‌کنند که قوانین جدید یک مانع تجاری محسوب می‌شود، در حالی که برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به دلیل بار اداری این قانون بر دوش واردکنندگان مخالف آن هستند.

مارتونو ابراز عقیده کرد که قیمت‌ها افزایش و عرضه کاهش می‌یابد، نه فقط از اندونزی بلکه حتی از مالزی. در بین آنها، اندونزی و مالزی نزدیک به ۹۰ درصد از کل عرضه روغن پالم را به خود اختصاص می‌دهند که پرمصرف‌ترین روغن خوراکی در جهان است. قیمت‌های جهانی کاکائو و قهوه در هفته‌های اخیر در بحبوحه نگرانی‌های در مورد عرضه، افزایش یافته است که بخشی از آن به مقررات جنگل زدایی اتحادیه اروپا مرتبط است.

هشدار اندونزی در مورد اختلال در زنجیره تامین روغن پالم ناشی از قوانین اروپا

رئیس انجمن روغن پالم اندونزی تاکید کرد که صنایعی که به روغن پالم متکی هستند، مانند صنایع آرایشی، مواد اولئوشیمیایی و صنایع دارویی، متضرر خواهند شد. روغن پالم در همه چیز از پیتزا و رژ لب گرفته تا شکلات استفاده می‌شود.

این مسئول تجاری اندونزیایی بیان کرد که اگر این قانون در پایان سال اجرایی شود، محموله‌های اندونزی به اتحادیه اروپا ممکن است ۳۰ درصد کاهش یابد. تولیدکنندگان اندونزیایی چهار میلیون تن روغن پالم را در سال ۲۰۲۳ به کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارسال کردند.

مالزی، دومین تولیدکننده بزرگ روغن پالم در جهان، همچنین نسبت به اختلال احتمالی در زنجیره تامین هشدار داده است. بلویندر کائور، مدیر اجرایی شورای روغن پالم مالزی، به فایننشال تایمز گفت که به دلیل ماهیت پیچیده قابلیت ردیابی روغن پالم، رعایت این شرایط دشوار است.

فعالان مدت‌ها است که صنعت روغن پالم را به از بین بردن جنگل‌های استوایی و تخریب زیستگاه‌های حیات وحش برای کاشت درختان نخل متهم کرده‌اند. اندونزی و مالزی طی سال‌ها گام‌هایی در جهت تولید پایدارتر برداشته‌اند، اگرچه گروه‌های زیست‌محیطی می‌گویند هنوز کارهای زیادی باید انجام شود.

اندونزی و مالزی اتحادیه اروپا را به دلیل شناسایی نکردن اقدامات انجام شده برای بهبود پایداری مورد انتقاد قرار دادند، در حالی که استرالیا و برزیل از تولید کنندگان قهوه و کاکائو اتحادیه اروپا را به استفاده از داده‌های نادرست جنگل زدایی متهم کرده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha