مسیر دسترسی به غار تاریخی "کلدر" خرم آباد بهسازی شد

خرم آباد - ایرنا - مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان گفت: راه روستایی قلعه سنگی و مسیر دسترسی غار تاریخی "کلدر" در راستای رفع موانع ثبت جهانی دره خرم آباد، آسفالت و بهسازی شد.

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان، عارف امرایی اظهار کرد: یکی از موارد مورد تاکید در راستای رفع موانع ثبت جهانی دره خرم آباد، آسفالت این مسیر بود که توسط راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان انجام شده است.

وی با اشاره به آسفالت ۲ کیلومتر مسیر یاد شده تصریح کرد: عملیات مختلفی از جمله خط کشی ، پاکسازی شانه راه و نصب تابلو و علائم ایمنی نیز انجام شد.

غارهای کلدر، قمری، گیلوران، یافته، کنجی و دو پناهگاه صخره ای گر ارجنه و پاسنگر در دره تاریخی خرم آباد قرار دارند و "قلعه فلک الافلاک" و "دره خرم‌آباد" به عنوان سهمیه ایران برای ثبت جهانی یونسکو(سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد) انتخاب شده اند.

غار کلدر خرم آباد در پنج کیلومتری شمال شهر خرم آباد به شماره ۱۸۷۹۶ در فهرست آثار غیر منقول کشور به ثبت رسیده است.

مطالعات باستان شناسی در غار کلدر خرم آباد نتایج جدیدی از قدمت دره خرم آباد را نشان داد که قدمت این منطقه را از ۴۰ هزار سال به ۵۴ هزار سال پیش رسانده است.

در مطالعات سال های اخیر بخشی از جمجمه انسان هوشمند در غار کلدر خرم آباد کشف شد که به این غار جایگاه جهانی بخشیده و تکمیل کننده نظریات کارشناسان پیرامون فرآیند موج دوم مهاجرت انسان‌های هوشمند یا هموساپین به اروپا است.

هفت غار و پناهگاه صخره‌ای، مجموعه تاریخی فلک الافلاک شامل سه پل "شکسته، گپ و حاجی" همچنین باغ گلستان به مساحت ۴۱۴ هکتار و بیش از یکهزار و ۶۰۰ هکتار با حرایم اطراف، پرونده ثبت جهانی دره خرم آباد را در بر می گیرد.

در دل این پرونده یک شهر، ۲ روستای شمالی و جنوبی، رودخانه خرم آباد، قلعه تاریخی فلک الافلاک، سه پل تاریخی مهم "گپ، شکسته و حاجی" و بخشی از فرهنگ، آیین و سنت های استان جای دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha