۱۸ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۳۰
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 85590185
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

ایجاد پوشش حفاظتی در مجموعه باستانی هگمتانه

۱۸ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۳۰
کد خبر: 85590185
ایجاد پوشش حفاظتی در مجموعه باستانی هگمتانه

همدان-ایرنا- مدیر پایگاه محوطه باستانی هگمتانه گفت: در راستای حفاظت اضطراری از یافته‌های باستان‌شناسی هگمتانه، اجرای پی‌گردی سطحی، ایجاد روکش و پوشش حفاظتی کاهگل سنتی و پوشش حصیر دستبافت روی سطوح و بدنه‌های خشتی ترانشه‌های بدون پوشش مسقف در محوطه تاریخی هگمتانه اجرا شد.

حسن سلطانی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در این روش ضمن عدم مداخله به اصالت بناهای مکشوفه و خواناسازی خطوط معماری آثار مکشوفه، آثار خشتی در مقابل عوامل مخرب رطوبت‌های صعودی و نزولات آسمانی و فرسایش‌های عوامل جوی پیشگیری و امکان بازدید پیرامونی گردشگران و پژوهشگران از آثار فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: درحال حاضرآثار مکشوفه خشتی محوطه میراث جهانی هگمتانه به سه روش پوشش مسقف، روش پوشش صندوقه‌ای و روش سنتی پوشش حصیر دست‌بافت با روکش کاهگل سنتی و خشت مقاوم شده از آثار مکشوفه حفاظت و پایش مستمر انجام می‌شود.

مدیر پایگاه محوطه باستانی هگمتانه گفت: پایگاه میراث جهانی هگمتانه در حال برنامه‌ریزی برای مطالعات جامع حفاظت و مرمت آثار میراث جهانی هگمتانه است که بر پایه آن افق و چشم انداز برنامه‌های علمی حفاظت و مرمت هدفمند و ادامه خواهد داشت.

ایجاد پوشش حفاظتی بر هگمتانه

همدان با ثبت پرونده محوطه تاریخی هگمتانه در اجلاس سالیانه یونسکو در دهلی هند، این استان صاحب سومین اثر جهانی یونسکو شد.

استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین دارای بیش از یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و گردشگری است.

این استان به واسطه وجود شمار زیادی از آثار تاریخی، تفریحی و گردشگری به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین معرفی شده است.

غار علیصدر، آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، تپه هگمتانه و گنبد علویان، حمام حاج آقا تراب نهاوند، خانه لطفعلیان ملایر، خانه مسعودی، آرامگاه میررضی الدین آرتیمانی، آرامگاه استرومردخای و بقعه حیقوق نبی (ع) از مهمترین آثار تاریخی، گردشگری و باستانی این استان است که همه ساله مورد بازدید گردشگران قرار می‌گیرد.

آبشار و سنگ نوشته های گنج نامه، کلیساهای آنجلی و گریگوری، حمام قلعه، سراب گیان و گاماسیاب، کاروانسرای صفوی، آب انبارها، خانه های قدیمی و باغ نظری در همدان از دیگر آثار تاریخی مورد توجه گردشگران است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha