جولان اسطوره‌های خارجی در نوشت‌ افزارهای ایرانی+ فیلم

زاهدان - ایرنا - هوای بازار این روزها در زاهدان در حالی رنگ و بوی مداد و دفتر به خود گرفته که دانش آموزان همراه با والدین خود به دنبال خرید نوشت افزار، پوشاک و لوازم مدرسه هستند و به وضوح جولان نوشت افزارهای خارجی در این بازار کاملا مشهود است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حال و هوای فصل آغاز مدرسه ها این روزها با شوق خرید نوشت افزار و پوشاک مدارش در شهر پیچیده است. کمتر از ۱۰ روز دیگر تا آغاز سال تحصیلی جدید زمان باقی مانده، یکی از جذابیت‌های شهریور برای بچه‌ها خرید مایحتاج تحصیلی همچون کیف، کفش، فرم مدرسه، مداد و دفتر به طرح های گوناگون است، خریدی که خنده بر لب‌شان می‌آورد؛ اما همین خرید برای برخی والدین چندان هم شادی‌آور نیست و وقتی قیمت ها را نگاه می‌کنند، برای برخی حتی به نگرانی تبدیل می‌شود.

بررسی میدانی خبرنگار ایرنا از بازار لوازم التحریر زاهدان نشان می دهد که اگر والدین بخواهند مایحتاج تحصیلی یک دانش‌آموز را برای ابتدای مهرماه شامل کیف و کفش، لباس و لوازم التحریر تهیه کنند، باید به طور میانگین مبلغی بیش از ۴۰ میلیون ریال در نظر بگیریند که این میزان هزینه با خرج و دخل آنان همخوانی ندارد، بویژه وقتی افراد تحصیلکرده در یک خانواده ۲ یا سه نفر باشند.

با این وجود اگر این روزها گذرتان به بازار بیفتد در حاشیه معابر عمومی و در کنار مغازه های لاکچری و پر زرق و برق، از دیدن قیمت‌های نجومی لوازم التحریر، کیف، کفش، و سایر مایحتاج تحصیلی، والدینی را می‌بینید که با نگرانی اقدام به انتخاب کرده و گاهی اوقات حق انتخاب را از فرزندان هم سلب می کنند.

جولان اسطوره‌های خارجی در نوشت‌ افزارهای ایرانی+ فیلم

حک تصاویر اسطوره های خارجی معضل نوشت افزارهای ایرانی

یکی از شهروندان زاهدانی که برای تهیه مایحتاج مدرسه فرزندانش به نمایشگاه زاهدان مراجعه کرده با بیان اینکه توان خرید برای چهار فرزند خود را ندارد، افزود: طرح ها به گونه ای متنوع بوده که فرزندانم اجازه انتخاب و دخالت به من و مادرشان را نداده، از سوی دیگر قیمت بالای برخی از اقلام که از عهده یک خانواده با چهار فرزند مدرسه ای بر نمی آید ما را در برابر فرزندانمان بلاتکلیف کرده و شور و شوق آنان را هم کاسته است.

مصیب سرگلزایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: سه فرزند دخترم که ابتدایی هستند نوشت افزاری را انتخاب کرده‌اند که تمام آنها با تصاویر اسطوره های بیگانه طراحی شده و در برابر مخالفت های ما از تنوع و کیفیت بهتر این اجناس سخن می گویند؛ در حالی که تولیدکنندگان ایرانی باید بازار را با تولیدات برگرفته از اسطوره ها و قهرمانان ایرانی در دست گرفته و اجازه جولان به بیگانگان را ندهند.

وی ادامه داد: از تنوع و کیفیت و البته گرانی بازار نوشت افزار که عبور کنیم خرید فرم مدارس دغدغه هرساله ما است و این معضل گویا پایانی ندارد، فرم فرزند پسرم که در مقطع چهارم درس می خواند امسال حدود هشت میلیون و ۶۰۰ هزار ریال شده و چون مدرسه را تغییر داده ایم ناچار به خرید هستیم.

یک بانوی زاهدانی که با فرزندان دوقلوی خود برای خرید مایحتاج مدرسه به نمایشگاه آمده بود نیز گفت: حدود یک هفته بیشتر وقت خود را برای انتخاب طرح منتشر شده بر روی دفتر فرزندانم گذاشته ام؛ اما بازار در قبضه طرح های خارجی بوده و کمتر طرح های ایرانی به چشم می خورد.

حسنا زینلی ادامه داد: تمام سعی خود را در انتخاب نوشت افزارهای ایرانی دارم تا فرزندانم از همین کودکی بدانند که ایران هم اسطوره و قهرمانان زیادی دارد؛ اما غفلت تولیدکنندگان و کوتاهی برخی از متولیان حوزه فرهنگ باعث شده تا کمتر به چشم آمده و این روزها دور، دور اسظوره های غربی و بیگانه باشد.

به گفته وی؛ دیگر تمام تصاویر حک شده بر روی نوشت افزار بویژه دفتر،خط کش ها و کیف از انیمیشن ها و اسطوره های خارجی هستند، این ضعف به مسوولان فرهنگی جامعه بر می گردد؛ کسانی که اجازه تولید و یا واردات اقلام مشابه خارجی را می دهند که از یک سو بیکاری جوانان و تعطیلی کارخانجات داخل را رقم می زند و از سوی دیگر به جای ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی و الگو پذیری از اسطوره های ایرانی فرزندان ما باید هویت خود را با انیمیشن و اسطوره های خارجی وفق دهند.

قیمت نوشت افزارهای ایرانی بالاست

یکی از غرفه داران که نخواست نام وی فاش شود در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: قیمت نوشت افزارهای ایرانی بسیار بالا بوده و خانواده ها از آن استقبال نمی کنند.

وی افزود: امروز همه به دنبال خرید جنس ارزان قیمت هستند و نیاز آنها هم با نوشت افزارهای چینی که در بساط همه غرفه داران می بینید، برطرف می شود.

این غرفه دار تاکید کرد: وقتی استقبال والدین و دانش آموزان از اجناس چینی بیشتر است ضرورتی ندارد فروشندگان متحمل ضرر شوند و جنسی را در معرض فروش قرار دهند که مشتری ندارد.

یکی دیگر از غرفه داران بلوچ نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مردم به دنبال جنس ارزان قیمت و متنوع هستند که این تنوع رنگ و ظاهر در نوشت افزار ایرانی کمتر به چشم می خورد.

محمد ریگی ادامه داد: دانش آموزان نیز از نوشت افزارهایی استقبال کرده که رنگارنگ و با قهرمانان خیالی بیگانه طراحی شده و این مهم بازار را تحت تاثیری قرار داده است.

این فروشنده تاکید کرد: یکی از اولویت‌های والدین تهیه بهترین‌ها و برآورده کردن خواسته‌های فرزندانشان است که در این وضعیت خرید چنین نوشت افزاری به صرفه است؛ اگر چه اقلام زیادی با طرح قهرمانان و اسطوره های ایرانی وجود دارد و بسیار از شهروندان سبد خریدشان را به آنها اختصاص داده اند.

نظارت بر بازار نوشت افزار و پوشاک

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان بیان کرد: نمایشگاه عرضه مستقیم کالا با هدف تامین مایحتاج عمومی، کالاهای اساسی و تنظیم بازار اقلام مورد نیاز در ایام بازگشایی مدارس از ۱۷ تا ۲۰ شهریور ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های استان واقع در زاهدان بر پا شده است.

روح الله شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: نمایشگاه عرضه مستقیم کالا با ۱۷۰ غرفه با اولویت عرضه اقلام پر مصرف ایام بازگشایی مدارس از جمله کیف و کفش، پوشاک، نوشت افزار، کالاهای اساسی شامل تخم مرغ، حبوبات، مرغ و گوشت به منظور خدمت رسانی بهتر به مردم زاهدان برپا شد.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه‌ها، بازرسانی از اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات مستقر شده و بر رعایت قوانین و مقررات نظارت و در صورت هرگونه تخلف از سوی غرفه‌داران با آن غرفه برخورد می‌کنند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در این نمایشگاه‌ غرفه داران محصولات خود را با حدود ۲۰درصد تخفیف ارائه می‌دهند، گفت: این اقدام با هدف رفاه مردم در دستور کار قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: شهروندان مراجعه کننده به این مرکز در صورت مشاهده هر گونه تخلف مراتب را به بازرسان این سازمان اعلام و یا با سامانه ۱۲۴به عنوان سامانه کنترل کننده و نظارت بر بازار تماس گرفته تا با آن تخلف برخورد شود.

به گزارش ایرنا، اجرای طرح ویژه نظارتی پوشاک مدارس گشت مشترک نظارتی با همکاری و حضور کارشناسان بازرسی صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان، اداره کل آموزش و پرورش و اداره کل تعزیرات حکومتی از واحدهای تولیدی و توزیعی پوشاک مدارس در زاهدان انجام گرفت که در همین ارتباط تعداد ۲ پرونده تخلف برای واحدهای تولیدی و توزیعی تشکیل ومدیران این واحدها جهت رسیدگی پرونده ها و سیر مراحل قانونی به اداره کل تعزیرات حکومتی استان معرفی شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha