چابهار راهبردی‌ترین منطقه آزاد کشور است

چابهار - ایرنا - رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: منطقه آزاد چابهار به عنوان راهبردی‌ترین منطقه آزاد کشور از جایگاه ویژه اقتصادی برخوردار است و به عنوان اقیانوسی از ظرفیت‌ها، نقش تعیین کننده در تجارت و اقتصاد بین‌الملل دارد.

حمیرا ریگی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: برای به فعلیت رساندن ظرفیت های بالقوه منطقه آزاد چابهار و توسعه پهنه اقیانوسی کشور با هدف افزایش تجارت دریایی و رشد اقتصادی، با نگاه دیپلماسی اقتصادی در اندیشه حرکت به سمت منطقه آزاد سبز، ایجاد فرصت های شغلی پایدار با رویکرد زیست محیطی، ارتقای سطح آموزش، بهداشت و رفاه‌ عمومی هستیم.

وی از اهتمام ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت که برای انتخاب سیستان و بلوچستان، به عنوان اولین مقصد سفرهای کاری در دولت وفاق ملی، به نمایندگی از مجموعه صنعتگران، تولیدکنندگان، تجار و بازرگانان، فعالان اقتصادی به منطقه آزاد چابهار سفر کرده بود، قدردانی کرد.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با تشریح بخشی از اقدامات این سازمان در سالجاری، بیان کرد: آنچه که در نگاه توسعه ای سازمان منطقه آزاد جهت نیل به توسعه پایدار منطقه و ایفای نقش در اقتصاد محلی و ملی با حضور در اقتصاد بین الملل با مشارکت مردم مورد تأکید و برای آن برنامه ریزی شده توجه همزمان به مولفه‌های پایداری‌ اجتماعی، پایداری‌ محیط‌زیست، پایداری اقتصادی و توسعه زیرساخت‌ها است.

چابهار راهبردی‌ترین منطقه آزاد کشور است

وی با اشاره به برخی مشکلات صاحبان تولید و اشتغال افزود: أخذ مالیات ارزش افزوده مضاعف از سال ۱۴۰۲، کاهش سهمیه مواد اولیه بورسی برای واحدهای تولیدی فلزی و پتروشیمی، مشکلات تعرفه‌ای(نبود تعرفه ترجیحی) با کشورهای همجوار، صدور بخشنامه‌های متعدد و خلق الساعه، ناکافی بودن تسهیلات ارزی و ریالی برای تأمین سرمایه ثابت و در گردش واحدهای تولیدی از مشکلات مهم است که نیاز است توسط مسوولان پیگیری شوند.

ریگی بروکراسی زائد اداری، تسری فراقانونی سامانه‌های سرزمین اصلی به مناطق آزاد و موازی کاری، انجام رویه فراقانونی ثبت آماری در واردات کالا و مبادلات بازرگانی بین‌المللی برخلاف ماده ۱۴ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد، روند صادرات محصولات تولیدی را کاهش داده و هدف گذاری صادراتی واحدهای تولیدی را مختل کرده است.

وی ادامه داد: اینگونه موارد سبب شده تا جهت صادرات محصولات به بازارهای داخل تغییر یافته و باعث شده صاحبان سرمایه و تولیدکنندگان عطای سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار را به لقایش بخشند و رهسپار نواحی صنعتی خارج از محدوده مناطق آزاد شده که این مورد ضربه مهلکی بر پیکره نحیف تولید و صنعت در این منطقه وارد کرده اما این جامعه هدف در امر تولید جهادی عمل می‌کنند که باید قدردان بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha