۲۰ شهریور ۱۴۰۳، ۹:۴۸
کد خبرنگار: 1423
کد خبر: 85590445
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

شِمر امروزت را بشناس

۲۰ شهریور ۱۴۰۳، ۹:۴۸
کد خبر: 85590445
شِمر امروزت را بشناس

ایلام - ایرنا - " شمر امروزت را بشناس، شمر امروز موشه دیان است، شمرِ ۱۳۰۰ سالِ پیش مُرد، رفت"، اسفند ۱۳۴۸ همزمان با عاشورای حسینی دیوارهای حسینه ارشاد تهران از طنین فریادهای کوبنده اما تلخ و دردناک شهید مطهری به لرزه درآمد آنگاه که در سخنرانی تاریخی و طوفانی خود از فلسطین و ظلم و جفایی که ناجوانمردانه از سوی رژیم اسرائیل به مردم این سرزمین روا می شد، سخن گفت.

به گزارش ایرنا، هنوز هم طنین فریاد طوفانی و غرنده شهید مطهری در گوش زمان پیچیده است که بر سر مسلمانان عالم فریاد می زند: "والله و بالله ما در برابر این قضیه‏ مسئولیم، به خدا قسم مسئولیت داریم، به خدا قسم ما غافل هستیم، والله قضیه‌‏ای که دل پیغمبر اکرم(ص) را امروز خون کرده است، این قضیه است، داستانی که دل حسین بن علی (ع) را خون کرده، این قضیه است، اگر می‌ خواهیم‏ به خودمان ارزش بدهیم، اگر می‌خواهیم به عزاداری حسین بن علی (ع) ارزش‏ بدهیم، باید فکر کنیم که اگر حسین بن علی (ع) امروز بود، خودش می‏‌گفت برای‏ من عزاداری کنید، می‌گفت چه شعاری بدهید؟ آیا می‏ گفت بخوانید: “نوجوان اکبر من” یا می ‏گفت بگویید“زینب مضطرم الوداع، الوداع"؟!.

اگر حسین بن‏ علی (ع) بود می‌گفت اگر می‏خواهی برای من عزاداری کنی، برای من سینه و زنجیر بزنی، شعار امروز تو باید فلسطین باشد، شمر امروز موشه دایان است، شمرِ ۱۳۰۰ سال پیش مُرد، رفت، شمر امروزت را بشناس، امروز باید در و دیوار این شهر با شعار فلسطین تکان می‌خُورد".

اینها بخشی از دردنامه استاد مطهری در موضوع فلسطین است که سال ۱۳۴۸ در جمع عزاداران عاشورای حسینی بیان می‌کند و هرچند با این سخنرانی بازداشت و اسارت در زندان‌های مخوف ساواک را به جان خرید اما از عزاداران خواست سبک سوگواری و عزای خود برای امام حسین(ع) را به مسأله روز مسلمانان که همانا آوارگی و کشتار مردم بی‌گناه فلسطین است، تغییر دهند.

از این سخنرانی تاریخی و ماندگار علامه مطهری ۵۵ سال می‌گذرد و کماکان فلسطین در بند و اسیر اسرائیل است.

شِمر امروزت را بشناس

تاریخ و اذهان مردم فلسطین و جامعه جهانی هیچگاه از یاد نمی‌برد عصر روز نهم آوریل ۱۹۴۸ را که ناگهان نعره‌های گوش‌خراش بلندگوهای اسرائیلی در روستای دیریاسین که در کنار بیت‌المقدس واقع است، پیچیده و با ارعاب و تهدید، مردم فلسطینی را دعوت به تخلیه دهکده و بیرون رفتن و دست شستن از دار ‌و ندار خود کردند و مردم بی‌دفاع، گیج و حیران و مضطرب، برای فهمیدن علت حادثه به هر سو می‌دویدند و این روز آغاز ۷۶ سال آوارگی، سرگردانی و نبرد برای باز پس‌گیری سرزمین اجدادی فلسطینی‌ها از رژیم نوظهور غاصب اسرائیل بود.

از ۷۶ سال پیش که مصادره زمین‌ها و اموال فلسطینی‌ها با سکوت مجامع بین‌المللی و ابرقدرت‌های دنیا آغاز شد، تا کنون این نبرد نابرابر در سرزمین مقدس قدس شریف ادامه دارد و در طول این هفت دهه، هزاران فلسطینی جان خود را برای آزادی و باز پس‌گیری شهر و کاشانه‌شان از دست داده‌اند و صدها مبارز نظیر عزالدین قسام، شیخ احمد یاسین، عبدالعزیز رنتیسی، فتحی شقاقی و اسماعیل هنیه در کنار هزاران شهروند و مبارز دیگر برای آرمان‌های فلسطین و نجات این سرزمین مقدس از چنگال‌های جنایتکار بریتانیایی و اسرائیلی فدا شده‌ است.

فلسطین در طول تاریخ همواره آبستن حوادث مختلفی بوده است و با اعلام قیمومیت انگلیسی‌ها بر این سرزمین در دهه ۲۰ میلادی بعد از جنگ جهانی اول و سپس اعلام موجودیت رسمی یهودی‌های مهاجر در این کشور با توطئه دول اروپایی به ویژه بریتانیا در سال ۱۹۴۸ میلادی سرنوشت این کشور و همچنین منطقه خاورمیانه تغییر کرد.

از همان زمان قیمومیت انگلیس بر فلسطین تاکنون اسرائیلی‌های ساکن در این سرزمین کشتارهای جمعی بی رحمانه‌ای را انجام داده‌اند که کشتارهای متعدد و مکرر در بازار و شهر حیفا، السرایا العربیه، رفح، دیر یاسین، صبرا و شتیلا، قانا، کشتار بیمارستان المعمدانی ( که در پی حمله سال گذشته به این بیمارستان ۵۰۰ پناهنده آواره غیر نظامی کشته شدند) تنها بخشی از جنایات و نسل کشی بی رحمانه اسرائیل غاصب در فلسطین بوده است.

شِمر امروزت را بشناس

طبق بررسی‌های انجام گرفته این رژیم از دهه ۳۰ میلادی تا ابتدای ۲۰۲۴ تعداد ۱۲۵ مورد کشتار جمعی علیه مردم فلسطین انجام داده که در این جنایات، بیش از ۱۰۰ هزار نفر فلسطینی جان خود را از دست داده‌اند و همچنین صهیونیست‌های اسرائیلی با انجام بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ ترور موجب شهادت اشخاص تاثیرگذار نظامی، سیاسی، اندیشمند و مبارز فلسطینی شده است. ( ویکی شیعه)

البته این ترورها فقط مختص جامعه فلسطینی‌ها نبوده بلکه مبارزان و چهره‌های تاثیرگذار از کشورهای محور مقاومت نظیر امام موسی صدر، سید عباس موسوی، عماد و جهاد مغنیه، فواد شکر از لبنان و احمد متوسلیان و سردار قاسم سلیمانی از ایران نیز از ترور جانیان اسرائیلی بی نصیب نماندند.

اما اکنون نزدیک به یک سال است که نوار غزه سخت‌ترین روزگار خود را می‌گذراند و بعد از اجرای عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ برابر با ۱۵ مهر ۱۴۰۲ توسط جنبش حماس، سران اسرائیل که هیمنه خود را با عملیات طوفان الاقصی در هم شکسته دیدند برای ترمیم و التیام این غرور پوشالی، جنایت پیشگی و درندگی در حق مردم فلسطین را به حد اعلا رسانده‌اند و نوار غزه را عملا به یک ویرانه کامل تبدیل کرده‌اند.

نزدیک به یکسال است که در سایه سکوت مجامع بین‌المللی و بی‌تفاوتی بیشتر کشورهای عربی و مسلمان، مردم باریکه غزه وحشیانه‌ترین ایام را در تاریخ سرزمینشان می‌گذرانند که دنیا تاکنون چنین ویرانگری و کشتاری را به خود ندیده است.

از غزه فقط یک نام به جای مانده است و خوی درندگی و جنایت اسرائیلی‌های سفاک این باریکه را به تلی از خاکستر بدل ساخته و هزاران نفر از ساکنان بی‌گناه این نوار به جرم فلسیطنی بودن، جان یا سلامتیشان فدای خودکامگی سران اسرائیلی شده است.

بنا بر آمار و طبق محاسبات انجام گرفته از تاریخ هفت اکتبر تاکنون (۳۳۵ روز) بیش از ۸۰ هزار تُن مواد منفجره به سمت غزه پرتاب شده که سهم هر شهروند بی پناه غزه‌ای از این مواد منفجره حدود ۳۶ کیلوگرم بمب است و در این مدت افزون بر ۴۰ هزار نفر جان خود را از دست داده اند و بیش از ۹۵ هزار نفر هم زخمی یا نقص عضو شده اند.

در این مدت یکساله علاوه بر منازل مسکونی، ساختمان‌های عمومی دارای مصونیت بین‌المللی نظیر مدارس، مساجد و کلیساها و بیمارستان‌ها نیز از حملات بی امان اسرائیلی‌های جانی، در امان نبوده و مردم بیگناهی که برای در امان ماندن از حملات رژیم صهیونیستی به این ساختمان‌ها پناهنده شده بودند، مظلومانه آماج حملات ددمنشان اسرائیلی‌ها قرار گرفتند.

جنون دهشتناک سران صهیونسیتی به ویژه "بنیامین نتانیاهو"، نخست وزیر بی‌رحم و کودک‌کش اسرائیل، غزه را به یک قتلگاه بزرگ برای ماشین جنگی اسرائیل تبدیل کرده است و شهروندان این باریکه همچون برگ‌های درختان خزان زده در برابر دیدگان مدعیان حقوق بشر جان خود را از دست می‌دهند و اسرائیل غاصب و جنایتکار، از ورود کمک‌های دارویی و غذایی به غزه جلوگیری می‌کند.

شِمر امروزت را بشناس

فلسطین برای تمام ادیان توحیدی از اهمیت ویژه‌ای برخودار است و موقعیت جغرافیایی و تاریخی این سرزمین در خط ساحلی دریای مدیترانه که محل اتصال آبی قاره‌های آسیا، اروپا و آفریقا است، موقعیت آنرا ممتاز کرده و تلاش اسرائیل برای تسلط کامل بر این سرزمین و بیرون راندن ساکنان بومی آن نیز بیانگر اهمیت جغرافیایی و سیاسی فلسطین و و تلاش این رژیم جانی و کودک‌کش برای سیطره سهل بر کشورهای خاورمیانه است.

جامعه اسلامی و کشورهای منطقه نباید از جنایات امروز اسرائیل و تلاش برای تحقق رؤیای از نیل تا فرات ساده بگذرند و اینجاست که خروش‌های کوبنده شهید مطهری در ۵۵ سال پیش، رنگ جدی تری به خود می‌گیرد که مسلمانان مسأله فلسطین و خوی وحشیگری و فزون خواهی اسرائیل را جدی‌تر بگیرند و برای آن چاره‌اندیشی کنند.

مناسک حج و اربعین تجلی‌گاه و حلقه اتصال انبوه مسلمانان جهان است که اگر به تعبیر امام راحل (ره) هر مسلمان یک لیوان آب بر روی اسرائیل بریزد این رژیم را سیل خواهد برد و بدون شک اگر مسلمانان در برابر اسرائیل و حامیانش متحد و یکدل باشند، خیلی زود حیات این رژیم منحوس به پایان خواهد رسید.

آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به نام همبستگی با مردم فلسطین و روز جهانی قدس حاکی از نگاه ژرف و دوراندیشانه امام خمینی(ره) نسبت به مسأله فلسطین است که در همان سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی توجه به فلسطین و تحولات این کشور را به جوامع اسلامی و سازمان‌های مدعی حقوق بشر متذکر شد.

شهید مطهری سال ۱۳۴۸ فریاد برآورد که شمر آن روز موشه دیان بوده است و بدون تردید اگر امروز این فیلسوفِ اندیشمندِ آزاده در قید حیات بود باز هم خروش بر می‌آورد که ای مسلمانان شمر زمان ما "بنیامین نتانیاهو" است.

اکنون وقت آزمایش اتحاد و همبستگی مسلمانان و آزادی خواهان جهان است که با تأسی از مرگ با عزت برگرفته از گفتمان و مکتب امام حسین (ع)، به یاری دردمندان غزه بشتابند و سیل خروشانی در برابر جنایات رژیم اسرائیل شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha