۱۸ شهریور ۱۴۰۳، ۱۴:۳۰
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85590452
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کیفیت بهداشتی شیر خام در زنجان پایش می‌شود

۱۸ شهریور ۱۴۰۳، ۱۴:۳۰
کد خبر: 85590452
کیفیت بهداشتی شیر خام در زنجان پایش می‌شود

زنجان - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: اجرای طرح پایش بهبود کیفیت شیر خام در مراکز تولید و جمع آوری شیر استان زنجان از ابتدای سال جاری که در ۲ فاز اجرا در حال اجراست و تا پایان بهمن ماه ادامه خواهد یافت.

محمدباقر حاج کاظمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر این اساس همه شرایط و ضوابط بهداشتی در طول زنجیره غذایی از تولید تا مصرف باید رعایت شود تا فرآورده سالم و با کیفیت به دست مصرف کننده برسد.

وی اضافه کرد: دامپزشکی بر اساس وظایف ذاتی برای کنترل و ارتقاء سلامت شیرخام برنامه های متعددی را برعهده دارد که انجام پایش های فصلی و نمونه برداری از واحدهای تولیدی شامل دامداری های صنعتی و نیمه صنعتی، مراکز جمع آوری شیر، خودروهای حمل شیر و کارخانجات لبنی و مراکز عرضه از مهمترین این برنامه هاست.

حاج کاظمی هدف از اجرای این طرح را شناسایی نقاط بحرانی ناشی از مصرف شیر خام و فرآورده‌های حاصل از آن و در نتیجه ارتقاء سلامت شیر خام و آموزش‌های لازم برای بالا بردن سطح دانش و آگاهی واحدهای مورد پایش و همچنین ارائه راهکارهای اصولی و فنی جهت کاهش مخاطرات شیر ذکر کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: از ابتدای فاز اول این طرح تاکنون، ۱۶۱ نمونه از واحدهای صنعتی و نیمه صنعتی جهت تقلبات شیر، شمارش کلی باکتری ها، سوماتیک سل و میزان سنجش آفلاتوکسین M۱ اخذ و جهت پایش و ارزیابی شاخص های بهداشتی آن ها به آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی استان ارسال شده است.

وی اظهار داشت: اداره کل دامپزشکی استان تمام تلاش و نیروی خود را به کار گمارده تا ضمن آموزش راه های افزایش کیفیت شیر خام به دامداران و مدیران واحدهای صنعتی و نیمه صنعتی شیری، یک محصول پروتئینی سالم توسط واحدهای گاوداری و کارخانجات لبنی تولید و در اختیار عموم مردم و شهروندان قرار داده شود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان خاطرنشان کرد: این اداره کل، پایش بهداشتی شیر خام در سطح دامداری ها و مراکز جمع آوری شیر و کارخانجات لبنی را به طور دوره ای انجام می دهد و با متخلفین در حوزه بهداشت شیر برخوردهای قانونی لازم را در دستور کار خود دارد.

حاج کاظمی با تاکید بر اهمیت سلامت شیر در همه فرآورده‌های خام دامی، از مردم استان خواست، از شیر و محصولات لبنی پاستوریزه استفاده کرده و فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را از مراکز مجاز و مورد تایید دامپزشکی تهیه کرده است و در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی به سامانه ۱۵۱۲ دامپزشکی اطلاع رسانی کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha