۱۸ شهریور ۱۴۰۳، ۱۸:۲۹
کد خبر: 85590618
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خسارت زیست‌محیطی در فارس که جبران نشد

۱۸ شهریور ۱۴۰۳، ۱۸:۲۹
کد خبر: 85590618
خسارت زیست‌محیطی در فارس که جبران نشد

شیراز-ایرنا- در پروژه راهسازی ابوالحیات- دشت ارژن در استان فارس شرکت سازنده به تعهدات خود شامل کاشت نهال به میزان سه برابر درختان قطع شده در این منطقه حفاظت شده عمل نکرده است.

به گزارش ایرنا، منطقه حفاظت شده دشت ارژن شیراز یکی از زیباترین پدیده‌های زمین‌شناختی جهان به شمار می‌رود که اغلب زمین‌شناسان علاقه‌مند به بازدید را از نقاط مختلف ایران و جهان به این منطقه می‌کشاند.

منطقه حفاظت شده ارژن در مجاورت ارتفاعات جنوبی رشته کوه زاگرس و در ۶۰ کیلومتری غرب شیراز قرار دارد که شامل تالاب بین‌المللی پریشان و دشت وسیع ارژن است.

این منطقه در گذشته زیستگاه شیر ایرانی بوده و در سال ۱۳۵۱ با وسعت ۱۹۱ هزار هکتار به عنوان پارک بین‌المللی انتخاب شد و از سال ۱۳۵۳ تا کنون به عنوان ذخیرگاه از سوی یونسکو انتخاب شده است.

گونه‌های گیاهی زیادی همچون نی، جگن ، بلوط و بادام از گونه‌های غالب این منطقه است و در این میان همچنین گونه‌های مهم جانوری شامل پرندگان آبزی و کنار آبزی از جمله پلیکان پا خاکستری، اردک سر سفید و عقاب شاهی در این منطقه زیست می‌کند.

خسارت زیست‌محیطی در فارس که جبران نشد

شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در پروژه راهسازی ابوالحیات- دشت ارژن متعهد شده که به میزان سه برابر درختان قطع شده در این پروژه درخت بکارد اما اکنون مشخص شده که این شرکت به تعهدات خود عمل نکرده است.

خسارت زیست‌محیطی در فارس که جبران نشد


چهار هزار و ۲۰۰ اصله درخت در منطقه حفاظت شده ابوالحیات- دشت ارژن قطع شد

بازرسی‌کل استان فارس برای بررسی موضوع مغفول ماندن تعهدات شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در راستای جبران خسارت زیست‌محیطی استان و کاشت نهال به میزان سه برابر درختان قطع شده در منطقه حفاظت شده ابوالحیات- دشت ارژن وارد میدان شده است.

رئیس منطقه سه سازمان بازرسی و بازرس کل استان فارس در این رابطه توضیحاتی ارایه کرد و گفت: بازرسی استان ، در بازرسی موردی با موضوع «بررسی عملکرد دستگاه‌های متولی در خصوص قطع چهار هزار و ۲۰۰ اصله درخت در منطقه حفاظت شده ابوالحیات- دشت ارژن» در دهه۹۰، به موضوع ورود کرد.

کاظم اکرمی با یادآوری اینکه سازمان بازرسی در راستای حفاظت از منابع طبیعی از جمله حفظ تنوع زیستی و ذخایر ژنتیک گیاهی و جانوری، جلوگیری از تشدید فرسایش خاک از هیچگونه تلاشی دریغ نمی‌کند، به نامه بازرسی استان به اداره‌کل حفاظت محیط زیست اشاره کرد و گفت: در دهه۹۰ به دلیل عملیات راهسازی در محور احداث شده ابوالحیات-دشت ارژن تعداد چهار هزار و ۲۰۰ اصله درخت و درختچه شامل سه هزار اصله درخت بلوط و بنه و یک هزار و۲۰۰ اصله درختچه بادام کوهی و کیالک قطع شد.

بازرس کل استان فارس با تاکید بر اینکه شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور برای جبران خسارت تعهداتی داده است، افزود: در این راستا مقرر شد که شرکت مذکور نسبت به تهیه و نصب تعداد ۲۰ عدد تابلو مناطق، تهیه و نصب ۲۰ عدد تابلو با شعارهای زیست محیطی، کاشت نهال به میزان سه برابر درختان قطع شده طی اجرای پروژه با گونه‌های بومی در مسیر جاده‌های ارژن و کازرون و ارژن-ابوالحیات، تهیه یک دستگاه دوربین مداربسته برای پایش الکترونیکی مناطق اقدام کند که تاکنون به این تعهدات عمل نکرده است.

وی با تاکید بر اینکه بازرسی استان در صورت عدم انجام تعهدات اشاره شده اقدامات قانونی لازم از طریق مراجع قضایی به عمل می‌آورد، گفت: محیط زیست استان باید نسبت به اجرای پیشنهادات بازرسی اقدام و نتیجه را به همراه مستندات مرتبط به این مرجع ارسال کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha