۱۸ شهریور ۱۴۰۳، ۲۰:۳۱
کد خبرنگار: 2748
کد خبر: 85590736
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آیین بزرگداشت استاد «درویش رضا منظمی» در خرم آباد برگزار شد

خرم آباد - ایرنا - آیین بزرگداشت «درویش رضا منظمی» استادبرجسته موسیقی ایران روز یکشنبه با حضور اقشار مختلف مردم، هنرمندان و مسوولان در مجتمع شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان برگزار شد.

به گزارش ایرنا رییس انجمن موسیقی ایران در این آیین گفت: مرحله استادی برای موسیقی ایرانی موسیقی آوازی است و استاد منظمی با این رتبه، منش موسیقایی را به شاگردانش یاد داد.

محمد علی مرآتی تصریح کرد: آواز در زیباشناسی موسیقی ایرانی جایگاه والا و ریتم سختی در اجرا دارد و نسل جوان باید سعی کند به عرصه بزرگ این افراد نزدیک شود.

وی تاکید کرد: استاد منظمی سرآمد و صاحب سبک است و بسیاری از افراد به ویژه در دانشگاه تهران به وی مدیون هستند و جزو الگوهای بزرگ موسیقی ایران است که باید هنر وی به صورت فنی و ساده با نسل جوان در میان گذاشته شود

منظمی موسیقی را با اندیشه دنبال کرد

معاون علمی پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران نیز گفت: موسیقی یک اندیشه است و از عهد باستان آن را در ذیل سه سطح فلسفی شامل ریاضیات، حساب و نجوم تقسیم می کردند.

کاوه خورابه با تاکید بر اینکه صحبت از موسیقی سخن اندیشه است تصریح کرد: استاد منظمی موسیقی را نه از باب تفنن و تفریح بلکه همراه با حوزه اندیشه ای انسان ساز دنبال کرده است و برای ما نقل آفرینی، معلمی و بار دیگر سنت ها را روایت کرد.

به گفته وی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی -بیش از انقلاب تحت عنوان انجمن آثار ملی- قدیمی ترین انحمن فرهنگی ایران است که سال ۱۳۰۱ تاسیس شد.

منظمی استاد برجسته ویولون و کمانچه

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ایران نیز صفای درون، صداقت در نگاه و کلام، مهرورزی، خانواده دوستی و پایبندی عمیق به بنیادهای خانواده را از ویژگی های اخلاقی استاد منظمی برشمرد و گفت: وی از برجسته ترین نوازندگان کمانچه و ویولون است که آثار ارزشمند و جاودانی دارد.

وی ادامه داد: وجود امثال این اساتید پر از برکت و درس برای نسل جوان است که باید به درستی معرفی شوند و از سال ها تلاش آنها در مسیر اعتلای هنر بهره برد.

منظمی مصداق مفاخر و مفاخره‌ ایران زمین

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان نیز با اشاره به اینکه استاد منظمی مصداق مفاخر و مفاخره این سرزمین است اظهار داشت: قدر نهادن به مفاخر در واقع ارج‌گذاری به فرهنگ و علم و اندیشه است.

اعظم روانشاد تصریح کرد: استاد منظمی برگی از تاریخ فرهنگ و هنر ایران زمین و زاییده خطه‌ای از جغرافیای الشتر است که تاریخ فرهنگ مردمان آن، پشتوانه فرهنگی و تاریخی لرستان می باشد.

درویش رضا منظمی استاد مسجل موسیقی ایران و لرستان

به گزارش ایرنا استاد درویش‌ رضا منظمی نوازنده و مدرس کمانچه ۱۶ فروردین سال ۱۳۱۸ در الشتر از توابع استان لرستان متولد شد و از سال اول دبیرستان، به صورت خودآموز یادگیری کمانچه را آغاز کرد.

وی با آموختن کمانچه در الشتر و ویولون در خرم آباد، توانست در رادیوی محلی لرستان به اجرای برنامه بپردازد و از سال ۱۳۴۰ به مدت پنج سال نزد حسین‏ یاحقی و مدتی نیز در هنرستان موسیقی ملی به آموزش علمی این ساز و ویولن پرداخت.

استاد منظمی بعد از این دوره، در دانشکده‌ هنرهای زیبای دانشگاه تهران نزد نورعلی برومند و دکتر داریوش صفوت، ردیف‌های میرزا عبدالله را نیز فراگرفت و از این دانشکده با مدرک لیسانس موسیقی در رشته‌ نوازندگی کمانچه فارغ‌التحصیل شد همچنین در زمینه یادگیری کمانچه از محضر علی اصغر بهاری و در زمینه تئوری موسیقی، جواد معروفی نیز استفاده کرد.

از فعالیت‌های مهم منظمی به همکاری با محمدرضا لطفی در تاسیس و تشکیل گروه شیدا و اجرای برنامه‌های متعددی با این گروه در رادیو- تلویزیون، جشن هنر شیراز و جشن طوس می‌توان اشاره کرد.

او از اوایل انقلاب اسلامی، با ترک گروه شیدا به خرم‌آباد برگشت و در آنجا ضمن تدریس موسیقی و معلمی در دبیرستان‌ها کنسرت‌هایی نیز برگزار کرد اما منظمی سال ۱۳۶۹، به دعوت دانشکده‌ی هنرهای زیبا برای تدریس به تهران رفت و از آن زمان به تدریس ردیف‏‌های میرزا عبدالله مشغول شد و در بخش معاونت آموزش حوزه‌ هنری سازمان تبلیغات اسلامی نیز کمانچه و ردیف تدریس کرد و همزمان نیز مدرک کارشناسی ارشد خود را گرفت.

عضویت در شورای عالی شعر و موسیقی صدا و سیما، عضویت در شورای قیمت‌گذاری مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما و ریاست دانشکده‌ هنرهای زیبا (برای مدتی کوتاه) از دیگر عرصه های خدمت و فعالیت‌های منظمیبوده است.پ

وی همچنین به همراه گروه عارف (با سرپرستی پرویز مشکاتیان و خوانندگی علیرضا افتخاری) کنسرت‌های متعددی در شهرهای مختلف ایران و کشورهایی چون آلمان، سوئیس و فرانسه برگزار کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha