روایت آماری از عملکرد مدالی کاروان کشورمان در پارالمپیک ۲۰۲۴؛ به افتخار «فرزندان ایران»

تهران- ایرنا- در پارالمپیک پاریس، کاروان ایران با نام «فرزندان ایران» با کسب ۲۵ مدال، رکورد بیشترین مدال در اداوار این بازی‌ها را شکست و سهم ورزشکاران مرد ۱۸ مدال، سهم زنان ۶ مدال و یک مدال هم سهم مشترک مردان و زنان( میکس کامپوند تیروکمان) بود.

به گزارش ایرنا، بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس در حالی به‌طور رسمی از چهارشنبه، هفتم شهریور آغاز شد که کاروان ورزش جانبازان و توانیابان و نابینایان و کم بینایان ایران با نام فرزندان ایران با ۶۶ ورزشکار در ۱۰ رشته ورزشی در این رقابت‌ها شرکت کرد.

پس از یازده روز رقابت، در پایان این بازی‌ها که دیشب مراسم اختتامیه آن برگزار شد، کاروان کشورمان با کسب ۸ طلا، ۱۰ نقره و ۷ برنز و مجموع ۲۵ مدال در رده چهاردهم پارالمپیک ۲۰۲۴ قرار گرفت.

یک پله نزول نسبت به توکیو

کاروان ایران در پارالمپیک پاریس نسبت به دوره گذشته بازی‌ها که در توکیو برگزار شد، یک رده در جدول مدالی نزول کرد.

کاروان ایران در حالی در پارالمپیک ۲۰۲۴ در رده سیزدهم جدول مدالی قرار گرفت که در دوره گذشته در پارالمپیک ۲۰۲۰، کشورمان با کسب ۱۲ طلا، ۱۱ نقره و یک برنز و مجموع ۲۴ مدال، در رده سیزدهم قرار گرفته بود تا تا بهترین نتیجه تاریخ ایران در بازی‌های پارالمپیک از نظر مرغوبیت مدالی و کسب بیشترین مدال طلا به ثبت برسد.

رکورد بیشترین مدال شکسته شد

کاروان پارالمپیک ایران در پاریس با وجود نزول یک پله‌ای نسبت به دوره گذشته که در توکیو برگزار شد، توانست رکورد کسب بیشترین مدال‌ را در ادوار پارالمپیک به نام خودش ثبت کند.

روایت آماری از عملکرد مدالی کاروان کشورمان در پارالمپیک ۲۰۲۴؛ به افتخار «فرزندان ایران»

ورزشکاران کشورمان در پارالمپیک ۲۰۲۴، در حالی در مجموع ۲۵ مدال کسب کردند که پیش از این، رکورد بیشترین مدال کسب شده به پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن، ۲۰۱۶ ریو و ۲۰۲۰ توکیو با کسب ۲۴ مدال اختصاص داشت.

همه مدال‌آوران ایران در پاریس ۲۰۲۴

روح‌الله رستمی، علی‌اکبر غریب‌شاهی و احمد امین‌زاده( پاراوزنه‌برداری)، ساره جوانمردی( پاراتیراندازی)، امیرحسین علیپور، یاسین خسروی و سعید افروز( پارادوومیدانی)، و تیم ملی والیبال نشسته کشورمان در بازی‌های پارالمپیک پاریس، ۸ طلایی‌ کاروان ایران در پارالمپیک پاریس بودند.

همچنین، ظفر ذاکر، حسن باجولوند، مهدی اولاد، هاجر صفرزاده و علی پیروج( پارادوومیدانی)، تیم میکس کامپوند (فاطمه همتی و هادی نوری) و فاطمه همتی( پاراتیروکمان)، علیرضا بخت و زهرا رحیمی (پاراتکواندو)، و سیدمیثم بنی‌طبا (پاراجودو) هم ۱۰ مدال نقره برای کاروان ایران کسب کردند.

پرستو حبیبی، علیرضا مختاری، الهام صالحی و علی‌اصغر جوانمردی )پارادوومیدانی(، حامد حق‌شناس)پاراتکواندو(T ، محسن بختیار (پاراوزنه‌بردار) و محمدرضا عرب‌عامری)پاراتیروکمان( هم ۷ مدال‌آوری برنزی کشورمان در پاریس بودند.

دوومیدانی در صدر رشته‌های مدال‌آور

در بازی‌‍‌های پارالمپیک پاریس از ۱۰ رشته ورزشی اعزامی، ۷ رشته توانستند مدال کسب کنند. وزنه‌برداری، دوومیدانی، جودو، تیراندازی، تکواندو، والیبال نشسته و تیروکمان، رشته‌هایی بودند که ورزشکارانشان در پاریس توانستند برای ایران مدال کسب کنند.

رشته دوومیدانی با کسب ۱۲ مدال( ۳ طلا، ۵ نقره و ۴ برنز) بیشترین مدال را برای کاروان ایران به دست آورد که نزدیک به نیمی از مدال‌های کسب شده کاروان ایران است.

روایت آماری از عملکرد مدالی کاروان کشورمان در پارالمپیک ۲۰۲۴؛ به افتخار «فرزندان ایران»

وزنه‌برداری هم با کسب ۴ مدال( ۳ طلا و یک برنز)، دومین رشته‌ای بود که بیشترین مدال را برای کاروان به دست آورد.

والیبال نشسته یک مدال( طلا)، تیراندازی یک مدال( طلا)، تیروکمان ۳ مدال( ۲ نقره و یک برنز)، تکواندو ۳ مدال (۲نقره و یک برنز) و جودو یک مدال( نقره)، رشته‌هایی که دیگری بودند که توانستند برای ایران مدال کسب کنند.

رشته‌های قایقرانی، گلبال و شنا هم سه رشته‌ای بودند که دست ورزشکاران کشورمان از رسیدن به مدال در پاریس ۲۰۲۴ کوتاه ماند.

سهم زنان و مردان از مدال‌ها چقدر بود؟

در حالی ۲۴ ورزشکار و یک رشته تیمی کشورمان در پارالمپیک پاریس صاحب مدال شدند که از این ۲۵ مدال، سهم ورزشکاران مرد ۱۸ مدال، سهم زنان ۶ مدال و یک مدال مشترک مردان و زنان( میکس کامپوند تیروکمان) بود.

با توجه به مدال‌های کسب شده، ورزشکاران مرد در این مسابقات برای کاروان ایران ۷ طلا، ۶ نقره و ۵ برنز کسب کردند. ورزشکاران زن نیز یک طلا، ۳ نقره و ۲ برنز برای کشورمان به ارمغان آورند. یک مدال نقره هم به صورت مشترک در میکس تیمی کامپوند توسط یک ورزشکار زن و یک ورزشکار مرد برای کاروان ایران کسب شد.

تنها ورزشکار دو مداله ایران یک بانو بود

در بین ورزشکاران مدال‌آور ایران در پارالمپیک پاریس، تنها یک ورزشکار توانست بیشتر از یک مدال کسب کند. فاطمه همتی، ورزشکار تیروکمان کشورمان، تنها عضو کاروان ایران بود که در پاریس توانست ۲ مدال به دست بیاورد.

روایت آماری از عملکرد مدالی کاروان کشورمان در پارالمپیک ۲۰۲۴؛ به افتخار «فرزندان ایران»

همتی ابتدا در بخش کامپوند انفرادی بانوان، توانست نایب قهرمان شود و به مدال نقره برسد. او همچنین در بخش میکس تیمی کامپوند هم همراه هادی نوری نایب قهرمان المپیک شد و یک مدال نقره دیگر برای کاروان ایران به ارمغان بیاورد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha