گشایش‌های صنعتی در جنوب فارس؛ شهرک‌هایی نوپا با چالش‌هایی دیرپا

شیراز - ایرنا - طبق گفته متولیان حوزه صنعت فارس شهرک‌ها و نواحی صنعتی واقع در جنوب شرقی این استان که با چالش‌هایی دیرپا در عرصه صنعت مواجهند نیازمند حمایت دستگاه‌های اجرایی برای گسترش فعالیت‌هایشان هستند؛ از این رو اخیرا نشستی با هدف حل دغدغه این شهرک‌ها در شهرستان‌های جهرم و خفر با حضور یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان‌های جهرم و خفر که در جنوب‌ شرقی شیراز واقع شده‌اند از ظرفیت های قابل‌توجهی برای صنعتی شدن بهره می‌برند و در سال‌های اخیر گام‌های بزرگی در مسیر توسعه صنعتی برداشته‌اند.

اگرچه این ۲شهرستان به عنوان شهرستان‌هایی نوپا در عرصه صنعت فارس به شمار می‌روند اما شهرستان جهرم پیشینه بیشتری در این عرصه دارد و از زیرساخت‌های مهمی در بخش صنعتی برخوردار است به گونه‌ای که در این شهرستان شهرک‌های صنعتی با ظرفیت و شرایط مطلوبی در حال فعالیت هستند.

این در حالیست که شهرستان خفر گام‌های نخست را برای صنعتی شدن برمی‌دارد و مدت زمان زیادی نیست که تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی یک ناحیه صنعتی در این شهرستان در دستورکار قرار گرفته است.

گرچه جهرم به عنوان قطب کشاورزی بویژه در حوزه نخیلات تاکنون شناخته می شده است ولی در حقیقت اقتصاد جهرم مدتهاست برپایه صنعت استوار شده اما خفر به تازگی در حال پیمودن مسیری به سوی صنعتی شدن است؛ با این حال هر ۲شهرستان در حال حاضر با چالش‌های بسیاری در بخش صنعت رو به رو هستند، چالش‌هایی که از دیرباز صنایع فارس را با دغدغه‌های زیادی مواجه کرده است.

همین چالش‌ها موجب شده که شهرستان‌های جهرم و خفر نیز نیازمند حمایت برای گسترش فعالیت‌های صنعتی خود باشند.

براساس ماده ۵۴ قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور و نیز ماده ۸۱ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم‌ بخشی از مقررات مالی دولت، دستگاه‌های اجرایی موظف به تأمین خدمات و زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی هستند.

بر همین اساس نشستی با حضور مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس و نماینده مردم شهرستان‌های جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی تشکیل شد و در این جلسه نیازهای صنعتی هر ۲شهرستان بررسی و رفع موانع و مشکلات شهرک‌ها و نواحی صنعتی آنها مورد تأکید قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس در این جلسه گفت: براساس ماده ۵۴ قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور و نیز ماده ۸۱ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم‌ بخشی از مقررات مالی دولت، دستگاه‌های اجرایی موظف به تأمین خدمات و زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی هستند.

سید مسعود عظیمی اضافه کرد: سازمان برنامه و بودجه نیز به استناد همین مواد قانونی موظف شده که منابع مالی لازم را برای این دستگاه‌های اجرایی تأمین کند.

او که معتقد است عمل به این مواد قانونی توسط دستگاه‌های خدمات‌رسان در استان فارس بخش عمده‌ای از مشکلات زیرساختی شهرک‌های صنعتی در استان را رفع می‌کند، یکی از ضرورت‌های اصلی جذب و حمایت از سرمایه‌گذاران را تأمین زیرساخت‌ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی دانست و گفت: در این زمینه نیاز است دستگاه‌های خدمات‌رسان اهتمام بیشتری به حمایت از تولید و سرمایه‌گذار داشته باشند.

عظیمی درباره ایجاد یک شهرک و ۲ناحیه صنعتی در شهرستان‌های خفر و جهرم گفت: شهرک صنعتی جهرم درزمینه زیرساختی و امکانات از وضعیت مناسبی برخوردار است و صنایع مطرحی به ویژه در حوزه تبدیلی و تکمیلی کشاورزی در این شهرک صنعتی به فعالیت می‌پردازند.

به گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فاس در شهرک صنعتی جهرم که ۳۹هکتار مساحت دارد تاکنون ۵۹ قرارداد سرمایه‌گذاری با متقاضیان منعقدشده که از این تعداد ۳۱ واحد بهره‌بردار با اشتغال‌زایی ۶۳۱ نفر در مرحله فعالیت و سایر واحدها نیز در مرحله ساخت‌وساز هستند.

وی از برنامه این شرکت برای تکمیل زیرساخت‌ها در ناحیه صنعتی کوثر جهرم خبر داد و گفت: طرح خط انتقال آب به این ناحیه صنعتی با توجه به فرسوده بودن خط انتقال قبلی، با اعتبار ۳۰میلیاردریال و با پیشرفت ۸۰درصدی در دست اجراست که امیدواریم مسئولان شهرستان نسبت به رفع برخی موانع و معارضین اجرای طرح اقدام تا این طرح به زودی به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس افزود: مناقصه شبکه انتقال برق ناحیه صنعتی کوثر نیز با هدف تأمین برق واحدهای موجود در آستانه بهره‌برداری با اعتبار ۲۵ میلیارد ریال برگزار و پیمانکار عملیات اجرایی طرح انتخاب شد که امیدواریم با رفع موانع اجرایی طرح و همکاری منطقه ویژه اقتصادی جهرم این طرح اجرایی شود.

آن‌طور که عظیمی می‌گوید در ناحیه صنعتی کوثر جهرم که ۶۷ هکتار مساحت دارد تاکنون ۲۷قرارداد سرمایه‌گذاری با متقاضیان منعقد شده که از این تعداد ۱۱ واحد بهره‌بردار با اشتغال‌زایی ۱۳۴ نفر در مرحله فعالیت و واحد تولیدی و ۱۶ صنعتی نیز در مرحله ساخت‌وساز قرار دارند.

او در خصوص اقدامات انجام شده برای راه‌اندازی ناحیه صنعتی خفر هم گفت: افزون بر ۶میلیاردتومان اعتبار در بخش زیرساختی ناحیه صنعتی خفر هزینه شده که تاکنون عملیات زیرسازی و آماده‌سازی فاز اول شهرک صنعتی و نیز عملیات حفر و تجهیز چاه آب و نیز خط انتقال به طول ۲.۵ کیلومتر انجام شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس از اجرای طرح شبکه داخلی برق و روشنایی ناحیه صنعتی خفر با اعتبار ۶ میلیارد تومان خبر داد و افزود: این پروژه با پیشرفت ۷۰درصد در حال انجام است و به محض تأمین برق ناحیه صنعتی توسط شرکت توزیع برق فارس آماده واگذاری زمین هستیم.

عظیمی یادآور شد: ناحیه صنعتی خفر در اراضی به مساحت ۵۰ هکتار ایجاد می‌شود و عملیات اجرایی تکمیل زیرساخت‌های این ناحیه صنعتی بصورت فازهای مختلف عملیاتی پیگیری خواهد شد.

او از نماینده شهرستان‌های جهرم و خفر در مجلس درخواست کرد که در این زمینه پیگیری‌های لازم انجام شود.

نماینده مردم شهرستان‌های جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی هم که معتقد است رویکرد مدیران باید حمایت از اشتغال، تولید و سرمایه‌گذاری باشد در پاسخ به درخواست مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس گفت: با تمام وجود در کنار سرمایه‌گذاران بوده و از آنها حمایت می‌کنیم.

محمدرضا رضایی کوچی بر تکمیل زیرساخت‌ها و آماده‌سازی ناحیه صنعتی خفر برای واگذاری به متقاضیان تأکید کرد و گفت: در این زمینه دستگاه‌های اجرایی نیز باید نسبت به تأمین زیرساخت‌های لازم اقدام کنند.

ظرفیت‌های صنعتی موجود در شهرستان‌های جهرم و خفر بویژه در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، ضرورت فعالیت هر چه بیشتر شهرک‌ها و راه‌اندازی نواحی صنعتی در این مناطق را بیش از پیش نمایان می‌سازد.

او حل مشکل کسری برق ناحیه صنعتی کوثر جهرم را در گرو اجرای پروژه برق‌رسانی به این ناحیه صنعتی دانست و گفت: در مذاکره با مدیران سازمان گسترش و نوسازی صنایع مقرر شد منطقه ویژه اقتصادی جهرم برای اجرای طرح برق‌رسانی همکاری‌های لازم را انجام دهد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس که معتقد است امروز یکی از مهمترین مسائل استان جذب سرمایه‌گذار است بر لزوم تغییر نگرش برخی مسئولان به موضوع سرمایه‌گذاری تأکید کرد و گفت: این نگاه باید رویکردی حمایتی داشته باشد تا سرمایه‌گذار با آرامش و اطمینان به فعالیت بپردازد.

بدون شک ظرفیت‌های صنعتی موجود در شهرستان‌های جهرم و خفر بویژه در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، ضرورت فعالیت هر چه بیشتر شهرک‌ها و راه‌اندازی نواحی صنعتی در این مناطق را بیش از پیش نمایان می‌سازد به گونه‌ای که متولیان صنعتی استان هم معتقدند با این اقدامات افزون بر استفاده مطلوب از ظرفیت‌های این مناطق، زمینه مناسبی برای توسعه صنعتی و ایجاد اشتغال پایدار در این شهرستان‌ها نیز فراهم می‌شود؛ لذا نیاز است چالش‌های موجود بر سر راه این نواحی و شهرک‌های‌ نوپا برطرف شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha