افزایش حوادث آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی اصفهان نگران‌کننده است

اصفهان- ایرنا- مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان درباره افزایش حوادث آتش‌سوزی در عرصه‌های‌ طبیعی، مراتع و کشاورزی استان در سال‌جاری در مقایسه با سال گذشته هشدار داد و تاکید کرد که این موضوع نگران‌کننده است.

منصور شیشه‌فروش روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بیش از ۵۰ مورد آتش‌سوزی مزارع و مراتع از ابتدای امسال تاکنون در استان اصفهان گزارش شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۴۵ مورد بود ۱۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار کرد: بیش از ۱۷۰ هکتار از اراضی که بیشتر در غرب و جنوب استان مستقر است از ابتدای سال جاری تاکنون طعمه حریق شد.

شیشه‌فروش افزود: علت ۹۸ درصد حوادث آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی و کشاورزی استان، عوامل انسانی از جمله روشن کردن آتش، رها کردن ته سیگار و کبریت و باقی گذاشتن مواد قابل اشتعال مانند بطری‌های آب معدنی و فلزات در طبیعت همچنین آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی و علوفه در مزارع است.

به گفته وی، وقوع آتش‌سوزی‌ در‎ عرصه‌های طبیعی استان نیز در پنج ماه نخست امسال ۹۸ مورد و با افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بوده است.

شیشه فروش افزود: تغییرات اقلیمی از جمله افزایش بی‌سابقه دما در تابستان امسال و وقوع تندبادهای فصلی نیز این موضوع را تشدید کرد.

وی گفت: پیش بینی می شود با توجه به موج سفرهای شهریور، افزایش حضور گردشگران در عرصه های طبیعی و پایان فصل برداشت برخی از محصولات کشاورزی بر تعداد حوادث آتش سوزی افزوده شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: با وجود خنکتر شدن چند درجه ای هوا، همچنان مردم استان در تابستان امسال گرمترین روزها را سپری می‌کنند و لازم است نسبت به احتمال وقوع آتش‌سوزی در عرصه های طبیعی احتیاط شود.
شیشه فروش خاطرنشان کرد: تکرار آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی علاوه بر افزایش تولید گازهای گلخانه ای، زیستگاه‌های بومی گونه‌های مختلف جانداران و گیاهان را نیز با تهدید جدی مواجه می‌کند.

افزایش حوادث آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی اصفهان نگران‌کننده است
سوختن لاک پشت در آتش سوزی مراتع مرکزی شهرستان سمیرم؛ ۸ مرداد ۱۴۰۳

وی اضافه کرد: در همه این حوادث نیروهای یگان حفاظت از منابع طبیعی با همکاری گروه‌های محلی تلاش کردند آتش‌سوزی مهار و از گسترش آن به مناطق همجوار جلوگیری شود.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان از مردم و گردشگران درخواست کرد در صورت مشاهده هرگونه آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی محل حادثه را به‌سرعت به یگان حفاظت از منابع طبیعی با شماره تلفن ۱۳۹ و ۱۵۰۴، یا دستگاهای امدادی و مسوولان محلی اطلاع دهند.

به گزارش ایرنا بر اساس اعلام مدیریت بحران اصفهان، سال گذشته در مجموع ۱۵۰ هکتار از مراتع و مزارع استان اصفهان در آتش سوخت.
استان اصفهان ۱۰.۷ میلیون هکتار مساحت دارد که بیش از ۹۰ درصد آن معادل ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌ منابع طبیعی و ملی تشکیل داده است. بیشترین جنگل‌های اصفهان در شهرستان‌ فریدونشهر با ۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار قرار دارد.
به گفته مسوولان تاکنون ۲ میلیون هکتار از عرصه های طبیعی مناطق غرب و جنوب استان اصفهان، همجوار با زاگرس و ارتفاعات کرکس در دست مطالعات پهنه‌بندی حریق قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha