۲۶ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۱۰
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85590934
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

یورش کرم خاردار به طلای سفید خراسان شمالی

۲۶ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۱۰
کد خبر: 85590934
یورش کرم خاردار به طلای سفید خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- حدود یکهزار و ۵۰۰ هکتار از کشتزارهای شهرستان مانه در خراسان شمالی درگیر آفت کرم قوزه و خاردار است و اگرچه سمپاشی در این مزارع آغاز شده است ولی بیم آن می رود که در صورت سهل انگاری کشاورزان محصولی ۹ هزار هکتار پنبه آنها به هدر رود.

به گزارش ایرنا، کشاورزان خراسان شمالی از دیر باز با این محصول استراتژیک آشنا هستند و در فصل پاییز هیاهوی جمع آوری وش پنبه، شوری به مناطق روستایی می دهد و این اهمیت به حدی است که طلای سفید به عنوان گیاه بومی و حتی فرهنگ کشت و کار در این خطه تبدیل شده است.

شهرستان های مانه و سملقان، اسفراین، جاجرم، بجنورد و راز و جرگلان از مناطق پنبه‌کاری استان است که مانه و سملقان با سطح بیش از پنج هزار هکتار معادل ۷۵ درصد تولید این محصول را در استان دارد و وش پنبه تولیدی این استان از مرغوبیت برخوردار است به طوری که کارخانه های پنبه پاکنی و نساجی از این محصول استقبال زیادی می کنند.

چند سالی است که هزینه های جانبی بر سختی جمع آوری این محصول افزوده و مشکلات ناشی از پایین بودن قیمت فروش وش پنبه، گرانی کود و هزینه بالای نیروی کارگری و حمل و نقل روزگار آنها را سخت کرده است و به تازگی آفات کرم خاردار و قوزه به دلیل شرایط نامساعد زراعی و آب و هوایی نیز بر این مشکلات افزوده است.

کارشناسان این بخش ضرورت اقدامات پیشگیرانه برای کنترل آفات پنبه را توصیه می کنند اقدامات انجام شده مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در قالب پیش آگاهی، رصد مزارع، آموزش بهره برداران و ارسال ادوات سمپاشی نیز در این خصوص انجام شده است.

یورش کرم خاردار به طلای سفید خراسان شمالی

آفت زدایی ۱۷ هزار و ۲۰۰ هکتار از مزارع پنبه

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی در این خصوص گفت: کار مبارزه با آفات و بیماری‌های محصول پنبه در سال زراعی جاری در سطح ۱۷ هزار و ۲۰۰ هکتار از کشت‌زارهای استان انجام شد که ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار به مبارزه با کرم قوزه پنبه اختصاص یافت.

محمد رضایی با بیان اینکه کشاورزان خراسان شمالی در سال جاری حدود ۹ هزار هکتار از کشتزارهای خود را به پنبه اختصاص دادند، افزود: بیش از ۹۰ درصد سطح زیر کشت پنبه مربوط به شهرستان های مانه و سملقان و بیشتر تک محصولی است.

وی تصریح کرد: پنبه محصولی است که از نظر آفات و بیماری ها از تنوع زیادی برخوردار است و به نوعی تعداد عوامل خسارت زا باید از قبل کشت تا بعد از برداشت جلوگیری شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی خاطرنشان کرد: در مجموع آفات پنبه مربوط به اول فصل، دوره داشت و برداشت است که کشاورزان باید با توجه به هشداری های کارشناسان مبارزه را در برنامه خود قرار دهند.

آفت کرم قوزه پنبه، کرم طوقه بر (اگروتیس)، کارادرینا، پروانه گاما، کرم خاردار پنبه، مینوز برگ پنبه، تریپس، سنگ تخم پنبه، سنگ قوزه پنبه، شته ها، و آفت عسلک از جمله این آفات در پنبه است.

یورش کرم خاردار به طلای سفید خراسان شمالی

طغیان کرم «قوزه پنبه» در یکهزار و ۵۰۰ هکتار

وی در خصوص آفت کرم «قوزه پنبه» که کشاورزان این استان با آن درگیر هستند، گفت: این آفت در چند سال اخیر در پنبه زارهای این استان فعالیت دارد که علاوه بر کاهش عملکرد باعث کاهش کیفت وش پنبه نیز خواهد شد.

رضایی افزود: این آفت چهار مرحله زندگی و سه تا پنج نسل دارد که تعداد تخم های حشره ماده بسیار بالا بین ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۷۰۰ است که این امر باعث افزایش جمعیت می شود و مبارزه را نیز برای کشاورزان سخت تر خواهد کرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشاورزان سمپاشی را در دستور کار قرار دهند گفت: بازدیدهای از سطح مزارع و همچنین ردیابی آفات با تله های فرمولی انجام و در این رابطه چهار دستگاه سمپاش نیز در اختیار بهره برداران قرار داده شد.

وی سطح آلوده به آفت کرم قوزه را حدود یکهزار و ۵۰۰ هکتار از کشتزار های شهرستان مانه ذکر کرد و افزود: این آفت به شکل پروانه است و با توجه به قدرت پرواز سایر پنبه زارها را نیز آلوده خواهد کرد که این امر می طلبد کشاورزان با توجه به نظر کارشناسان سمپاشی های دوره ای را داشته باشند.

یورش کرم خاردار به طلای سفید خراسان شمالی

کرم «خاردار» در کمین پنبه کاران

وی در خصوص آفت کرم خاردار نیز گفت: کرم خاردار نیز مثل آفت قوزه یک پروانه و شب پره است اما این آفت قرنطینه ای در سال های گذشته در سطح پنبه زار ها نبوده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه این آفت در اواخر شهریورماه سال گذشته دیده شد، افزود:کرم خاردار در انتهای فصل دیده شد و نسبت به آفت کرم قوزه خسارت کمتری دارد اما باید کشاورزان مبارزه را جدی بگیرند تا در سال زراعی آینده با مشکل مواجه نشوند.

وی با بیان اینکه آفت کرم خار دار در سطح پنبه زارها به مرحله مبارزه نرسیده است افزود: کشاورزان باید منتظر توصیه های کارشناسان باشند.

به گزارش ایرنا، پنبه از محصولات مهم و راهبردی خراسان شمالی است که به لحاظ طول الیاف و رنگ از مرغوبیت بالایی برخوردار است و بیشتر مزارع این استان زیر کشت ارقامی از قبیل خرداد، ساجدی، کاشمر، ارمغان، لیدر، مای و گلستان، رقم ورامین است.

خراسان شمالی در کشت محصول صنعتی و استراتژیک پنبه رتبه پنجم کشوری را دارد و در سال زراعی گذشته ۲۶ هزار تُن وش پنبه از ۹ هزار و ۱۵۰ هکتار از کشتزارهای استان برداشت شد.

حدود ۴۴ درصد از جمعیت یک میلیون نفری این استان در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha