وقت ملاقات عمومی با «کیوان» در گنبد مینا

۱۹ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۰۵
کد خبر: 85590947
وقت ملاقات عمومی با «کیوان» در گنبد مینا

تهران- ایرنا- آسمان‌نمای گنبد مینا طبق روال ماه‌های اخیر، عصر چهارشنبه (۲۱ شهریور) میزبان رویداد نجومی «ماه‌شناخت» این ماه با تمرکز بر رصد سیاره زیبای کیوان یا زحل است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، رویداد نجومی ماه‌شناخت از سال ۱۳۹۴ در آسمان‌نمای گنبد مینا برگزار می‌شود و چهارشنبه ۲۱ شهریور برای صد و سی‌امین بار این رویداد با هدف رصد سیاره زحل و ماه میزبان علاقه‌مندان است.

رصد زحل روز ۲۱ شهریور و همزمان با هفتمین روز از ماه ربیع‌الاول برگزار می‌شود که هلال ماه از شامگاه به شکل تربیع (نیمه) در آسمان دیده می‌شود. این رویداد به طور کلی با هدف آشنایی بیشتر علاقه‌مندان به قمر زمین و دیگر اعضای منظومه شمسی و در این ماه با تمرکز بر رصد سیاره زیبای کیوان یا همان زحل پذیرای مهمانان خواهد بود.

رویداد نجومی ماه‌شناخت از ساعت ۱۸ روز چهارشنبه ۲۱ شهریور با کارگاه آموزشی ویژه آشنایی با سیاره زحل و رصد آن در فضای داخلی آسمان‌نمای گنبدمینا آغاز می‌شود. تدریس در این کارگاه را ذوالفقار دانشی نسب و کاظم کوکرم بر عهده دارند که هر دو از روزنامه‌نگاران علم و مدرسان نجوم هستند.

وقت ملاقات عمومی با «کیوان» در گنبد مینا

همچنین در ادامه و پس از پایان کارگاه آموزشی یک ساعته، رصد ماه و سیاره زحل با تلسکوپ ۱۶ اینچی گنبد مینا در محوطه بیرونی این مجموعه انجام می‌شود و علاقه‌مندان، آموخته‌های خود را با رصد از پشت چشمی تلسکوپ تکمیل خواهند کرد. شرکت در رویداد ماه‌شناخت برای همه علاقه‌مندان به نجوم آزاد و رایگان است و به ثبت نام نیاز ندارد. علاقه‌مندانی که تلسکوپ دارند می‌توانند با تلسکوپ شخصی خود در این گردهمایی حاضر شوند.

وقت ملاقات عمومی با «کیوان» در گنبد مینا

سیاره زحل، ششمین سیاره منظومه شمسی از نظر ترتیب قرارگیری نسبت به خورشید است که در فاصله تقریبی ۱.۵ میلیارد کیلومتر از زمین، حدود هر ۳۰ سال زمینی یک بار به دور خورشید می‌چرخد. این سیاره که در فارسی با نام کیوان نیز مشهور است، حلقه‌های بسیار زیبایی دارد که از پشت تلسکوپ قابل مشاهده است. برای سیاره زحل تا به امروز ۱۴۶ قمر شناخته شده که از این تعداد ۸ قمر در شرایط ایده‌آل با تلسکوپ‌های آماتوری دیده می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha