فرمانده انتظامی: ۱۱۵ فقره پرونده در پلیس فتای قشم رسیدگی شد

قشم - ایرنا - فرمانده انتظامی شهرستان قشم گفت: ۱۱۵ فقره پرونده مربوط به فضای مجازی در پنج ماهه امسال در پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی این شهرستان مرزی رسیدگی شد که ۱۰۹ فقره منجر به کشف شده است.

سرهنگ علی اکبر مرادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: در این مدت؛ شمار افراد دستگیر شده و احضار شده به پلیس مربوط به جرایم فضای مجازی در بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۵ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: سن بیشترین مجرمان دستگیر شده در پلیس فتای این شهرستان مرزی ۲۵ تا ۴۰ سال ثبت و گزارش شده که ۶۰ درصد از دستگیرشدگان را به خود اختصاص داده است.

فرمانده انتظامی شهرستان قشم توضیح ۱۵درصد از این افراد ۱۸ تا ۲۴ سال و ۸۵ درصد ۲۵ سال به بالا هستند.

سرهنگ مرادی درباره وضعیت تحصیلات مجرمان فضای مجازی در این جزیره اضافه کرد: تحصیلات پنج درصد از این مجرمان دیپلم و کمتر و ۹۵ درصد هم دارای تحصیلات عالی هستند.

وی اعلام کرد: همچنین بیشترین جرایم فضای مجازی این شهرستان مربوط به برداشت غیرمجاز است که ۶۵ درصد کل پرونده ها را به خود اختصاص داده است که این رقم نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافت.

فرمانده انتظامی شهرستان قشم بیان کرد:کلاهبرداری رایانه ای هم ۲۰ درصد از پرونده های فضای مجازی این شهرستان را به خود اختصاص داده است که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۰ درصد افزایش دارد.

وی اظهار کرد: امسال ۱۵ درصد از پرونده های پلیس فتای قشم مربوط به موضوع هتک حیثیت و نشر اکاذیب است که تعداد این پرونده ها نسبت به مدت مشابه پارسال پنج درصد افزایش دارد.

سرهنگ مرادی اعلام کرد: از ابتدای سال جاری آزمایشگاه ادله دیجیتال پلیس فتا در این شهرستان مرزی با به روز ترین سخت افزارها و نرم افزارهای فارنزیک مرتبط با پرونده های پلیس فتا تجهیز شده است که تا کنون بیش از ۱۲۰ عدد تجهیزات رایانه ای و ادله دیجیتال در راستای کشف و شناسایی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: تمامی قشموندان می‌توانند به‌ صورت شبانه‌روزی از طریق شماره تماس ۰۹۶۳۸۰ و مراجعه به سایت پلیس فتا، بخش مرکز فوریت‌های سایبری، با کارشناسان این پلیس ارتباط برخط برقرار کنند.

به گزارش ایرنا، مهمترین و اصلی ترین وظیفه پلیس فتا (پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فراجا) نظارت و کنترل فضای مجازی و مبارزه با جرایم سایبری است.

در جمهوری اسلامی ایران، این پلیس برای مبارزه با جرایم رایانه ای تشکیل شد که به جرایمی مانند کلاهبرداری‌های اینترنتی، جعل داده‌ها و عناوین، سرقت اطلاعات، تجاوز به حریم خصوصی اشخاص و گروه‌ها، هک، نفوذ به سامانه‌های رایانه‌ای، اینترنتی، هرزه‌نگاری و جرایم اخلاقی بپردازد.

پلیس فتا در بهمن سال ۱۳۸۹ با اهدافی همچون تامین امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات کشور، صیانت از هویت دینی، ملی و ارزش‌های انسانی جامعه، حفظ حریم خصوصی و آزادی‌های مشروع، صیانت از منافع، اسرار و اقتدار ملی در فضای تولید و تبادل اطلاعات، حفظ زیرساخت‌های حیاتی کشور در مقابل حملات الکترونیک، اعتماد و آسودگی خاطر آحاد شهروندان جامعه برای انجام تمامی امور قانونی تشکیل شده است.

ماهیت اصلی پلیس فتا، عملیاتی است که به صورت کاملا تخصصی نسبت به تامین امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات با رویکرد مقابله با جرایم از طریق پیش‌بینی، پیش‌گیری و کشف جرم اقدام می کند.

تامین امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات کشور با سازمانی فعال، نوآورانه و به سوی پیشرفت، کارآمد، پویا، پاسخ‌گو و قانون‌مند در راستای فراهم کردن اعتماد و صیانت از حاکمیت و ارزش‌های اسلامی در افق ایران ۱۴۰۴ از جمله چشم‌اندازهای پلیس فتا است.

فارنزیک (Forensics) مجموعه تکنیک‌ ها و روش ها است که برای جمع‌ آوری شواهد از تجهیزات کامپیوتری، رسانه‌ های دیجیتالی و نظایر آن برای کشف حادثه و علل رخ دادن آن مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین علم کشف و ضبط و پردازش و تفسیر داده‌ ها از کامپیوتر است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha