یک قدم تا بازگشایی مدارس و دغدغه کمبود فضا درکهگیلویه و بویراحمد

یاسوج- ایرنا- امسال هم با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدید موضوع کمبود فضای آموزشی در برخی مناطق کهگیلویه و بویراحمد از جمله شهرهای دیشموک و یاسوج همچنان یکی از چالش های جدی و دغدغه اساسی اولیا،معلمان و متولیان امر است و این درحالی است که ۸۷۰ کلاس درس در سه سال اخیر تجهیز و ساخته شده اما باز هم نتوانسته مرهمی بر این درد باشد.

به گزارش ایرنا، وضعیت فضاهای آموزشی در یاسوج (مرکز شهرستان بویراحمد)، دهدشت (مرکز شهرستان کهگیلویه) و حتی "لیکک"(مرکز شهرستان بهمئی) نامطلوب است به نحوی که مطابق با نظر کارشناسان مرکز استان(یاسوج) یکی از هفت شهرستان سیاه کشور از نظر فضای نامطلبوب آموزشی است.

شهر یاسوج یکی از شهرهای گردشگرپذیر و مهاجرپذیر است که هرساله جمعیت و حاشیه های آن روبه افزایش است و جمعیت آن در ۱۰ سال اخیر به طور معناداری افزایش یافته است به طوری که جمعیت این شهر که طبق سرشماری سال ۹۵ حدود ۱۳۰ هزار نفر بود و بنا بر برخی آمارها هم اینک از مرز ۲۵۰ هزار نفر گذشته است.

شهرستان بویراحمد نیمی از جمعیت ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد را در خود جای داده و براساس آخرین آمار آموزش و پرورش استان، شمار دانش آموزان این شهرستان نزدیک به ۷۴ هزار نفر اعلام شده است.

کمبودهای فضای آموزشی در بویراحمد و افزون بر مرکز شهر یاسوج در مناطق پیرامونی همچون "بَلهزار"، "مادوان" و "سرآبتاوه " نیز محسوس است و با توجه به نرخ رشد جمعیت به تدریج به بحرانی در زمینه فضای آموزشی تبدیل شده است.

هر سال تحصیلی ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به شمار دانش آموزان مدارس شهرستان بویراحمد اضافه می شود و سالانه باید دست کم ۷۰ مدرسه با توجه به ورود این تعداد دانش آموز مهاجر به مرکز استان در یاسوج و حومه ساخته شود تا فضای آموزشی به میزان نرمال برسد.

دولت برای خروج شهرستان بویراحمد از بحران فضاهای آموزشی برنامه های کوتاه مدت و بلند مدتی دارد که تحقق آن می تواند به برون رفت از این چالش مهم کمک کند.

در حال حاضر۵۳۴ مدرسه شامل ۳۴۹ مدرسه ابتدایی و ۱۰۵ آموزشگاه متوسطه اول و ۵۹ مدرسه متوسطه دوم، ۱۰ مدرسه فنی و حرفه ای و ۱۰ مدرسه هنرستان در شهر یاسوج پذیرای دانش آموزان است که شمار زیادی از کلاس های درس با حضور شمار زیاد دانش آموزان به علت کمبود فضای فیزیکی برگزار می شود.

طبق اعلام محمد جمالی‌آرند سرپرست آموزش‌وپرورش کهگیلویه و بویراحمد، میانگین کلاسی دانش‌آموزان دوره ابتدایی ۱۸ نفر، متوسطه اول ۱۹ و متوسطه دوم ۲۲ نفر است اما در شهرستان بویراحمد به دلیل نبود امکانات تعداد کلاسی دانش‌آموزان ۳۲ نفر است که طراحی کوچک مدارس دلیل این مشکل است و حتی در برخی محلات مدرسه‌ای وجود ندارد.

این درحالی است که طبق نظر کارشاناسان، کاهش جمعیت کلاس درس منافع بسیاری دارد که نباید دیدگاه‌های کوتاه مدت اقتصادی مانع تحقق آن شود.

یک قدم تا بازگشایی مدارس و دغدغه کمبود فضا درکهگیلویه و بویراحمد

بحران فضای آموزشی در بویراحمد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیشترین نگرانی کمبود فضای آموزشی مربوط به شهر یاسوج است که باید معاون سیاسی استانداری به همراه مدیرکل نوسازی مدارس و سرپرست آموزش و پرورش استان برای رفع مشکل کمبود فضای آموزشی در شهر یاسوج تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

سید علی احمدزاده افزود: در دور دوم سفر دولت سیزدهم به استان مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال برای رفع مشکل فضای آموزشی در استان در نظر گرفته شد اما با حادثه ناگواری که برای رئیس جمهور رخ داد این مبلغ تخصیص داده نشد.

وی تاکید کرد: دولت چهاردهم این میزان اعتبار در نظر گرفته شده را برای رفع مشکلاتی که آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد با آن دست و پنجه نرم می کند، اختصاص دهد.

احمدزاده با اشاره به اینکه سال تحصیلی جدید با حضور ۱۷۲ هزار دانش آموز در این استان شروع خواهد شد، تاکید کرد: این تعداد دانش آموز در سه هزار و ۱۸ مدرسه مشغول به تحصیل خواهند شد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: چنانچه مدرسه ای فاقد تجهیزات باشد توسط اداره کل نوسازی، تعمیر و تجهیز استان رفع شود.

وی ادامه داد: ۸۷۰ کلاس درس در سه ساله دولت سیزدهم احداث، تعمیر و تحویل آموزش و پرورش شد و در این مدت حدود چهار هزار نفر نیروی جدید جذب آموزش و پرورش شدند.

یک قدم تا بازگشایی مدارس و دغدغه کمبود فضا درکهگیلویه و بویراحمد

ساختمان بیشتر مدارس بویراحمد فرسوده است

سرپرست آموزش‌ و پرورش بویراحمد گفت: شهرستان بویراحمد در نقطه تاریک آموزشی است و اگر نتوانیم مشکل کمبود فضای آموزشی در یاسوج را رفع کنیم ظرف سال‌های آینده این موضوع به بحران جدی تبدیل می‌شود.

صالح داستار ادامه داد: ساختمان‌ مدارس در مرکز استان مربوط به دهه ۵۰ و ۶۰ است که بسیار فرسوده اند.

وی ادامه داد: ۶ کلاس کانکسی در چهار مدرسه استان وجود دارد حتی با این افتتاحیه‌ها مشکل کمبود فضای آموزشی حل نمی‌شود.

یک قدم تا بازگشایی مدارس و دغدغه کمبود فضا درکهگیلویه و بویراحمد

چشم انداز آینده مدارس در شهرستان بویراحمد

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد می گوید: برای خروج شهرستان بویراحمد از مشکلات و کمبودهای فضاهای آموزشی برنامه های کوتاه مدت و بلندمدتی در دست انجام است.

رضا حسینی نیک تاکید کرد: با توجه به کمبود زمین برای احداث مدرسه در شهر یاسوج ساخت آموزشگاه های سه کلاسه جانبی در مدارسی که سازه آنان استحکام لازم را دارد در دستور کار قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: براساس این طرح مدرسه های سه کلاسه در حیاط آموزشگاه های پرجمعیت دریاسوج یا محله های مسکونی حومه این شهر ساخته می شود.

وی ابراز کرد:امسال ساخت چنین مدارسی در مناطقی مانند اکبرآباد، نره گاه،مزدک و مادوان با مشارکت خیران مدرسه ساز آغاز شد که همه این طرح ها در مهر ماه سال ۱۴۰۳ تحویل آموزش و پرورش داده می شود.

حسینی نیک بیان کرد: راه حل اصلی برون رفت شهرستان بویراحمد از بحران فضای آموزشی ساخت مجتمع های بزرگ آموزشی است.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه در سفر دوم رییس جمهور شهید به استان ساخت ۱۲ مجتمع بزرگ آموزشی در استان مصوب شده تاکید کرد: هشت مورد از این طرح ها در شهرستان بویراحمد پیش بینی شده است.

وی با یادآوری این نکته که ۱۰ هزار میلیارد ریال برای بهبود زیرساخت های آموزشی کهگیلویه وبویراحمد در سفر دوم به تصویب رسید ابرازامیدواری کرد: با تحقق این اعتبار تحول چشمگیری در بهبود فضاهای آموزشی استان ایجاد شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت:یک نیکوکار احداث مجتمع بزرگ آموزشی با اعتبار یکهزار میلیارد ریالی در حاشیه شهر یاسوج (منطقه سرابتاوه) را تعهد کرده است.

حسینی نیک افزود: تفاهم نامه ساخت این مجتمع بزرگ آموزشی در قالب فضاهای آموزشی،خوابگاهی و ورزشی با خیرنیکوکار بسته شده است.

یک قدم تا بازگشایی مدارس و دغدغه کمبود فضا درکهگیلویه و بویراحمد

وجود ۴۸۳ مدرسه سنگی و ناایمن در استان کهگیلویه و بویراحمد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۴۸۳ مدرسه سنگی و ناایمن در استان وجود داشت که با اقدامات صورت گرفته در دولت سیزدهم تعداد مدارس سنگی ناایمن استان به ۲۸۷ مدرسه کاهش یافت.

خوابگاه شبانه روزی دخترانه دیشموک اوایل مهرماه به بهره برداری می رسد و دغدغه تحصیل دختران در این منطقه رفع خواهد شد. این خوابگاه اهمیت زیادی دارد و امنیت خوبی برای دانش‌آموزان دختر ایجاد خواهد کرد.

وی اظهار کرد: شرکت نفت گچساران در حوزه ساخت مدرسه کمک‌هایی کرده است و در بهمئی نیز مدیرعامل منطقه نفت این منطقه باید حمایت کند. کارخانه سیمان و کارخانه‌های دیگری که در استان داریم باید در قالب مسئولیت‌های اجتماعی کمک‌هایی داشته باشند.

این استان برای بازگشایی باشکوه مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۴- ۱۴۰۳ خود را آماده کرده و هیچ گونه نگرانی در رابطه با کمبود نیروی انسانی در آستانه شروع مدارس در استان وجود ندارد.

وی تاکید کرد: همه دستگاه های دولتی مکلف به همکاری با آموزش و پرورش برای شروع سال تحصیلی هستند و باید با همکاری فراجا نظم و امنیت دانش آموزان تامین شود.

ضرورت مشارکت بیشتر دولت و خیران برای توسعه فضاهای آموزشی در استان

در شرایطی که کمتر از یک ماه تا آغاز سال تحصیلی جدید باقی مانده اگرچه مدیرکل نوسازی مدارس کهگیلویه وبویراحمد می گوید تلاش می شود که هیچ دانش آموزی به علت کمبود فضای آموزشی از تحصیل باز نماند اما می توان پیش بینی کرد امسال هم مانند سال های گذشته شاهد برگزاری کلاس های درس با جمعیت بیش از ۴۰ نفر در شهر یاسوج و برخی مناطق پیرامونی باشیم.

اگرچه فرضت تا آغاز سال تحصیلی بسیار کمتر از آن است که حتی در صورت وجود امکانات و اعتبار لازم بتوان این معضل را مرتفع کرد اما می توان با تلاش بیشتر برای به حداقل رساندن چالش فضای آموزشی در مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد دست کم تا میانه های سال تحصیلی جدید اقدام های اثربخشی برداشت.

از آنجا که اهمیت کیفیت تعلیم و تربیت و نقش فضاهای آموزشی استاندارد و ایمن بر هیچ کسی پوشیده نیست به نظر می رسد خانواده های کهگیلویه و بویراحمدی هر کدام با تامین بخش اندکی از امکانات حتی به اندازه خرید یک صندلی می توانند در کنار مسوولان و خیران گام های ارزنده ای برای کمک به پویایی آینده سازان فردا در کهگیلویه وبویراحمد بردارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha