۲۲ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۵۶
کد خبر: 85591236
T T
۶ نفر

برچسب‌ها

یک پژوهشگر در مشهد: سند گردشگری نقشه راه خدمات‌رسانی به زائران است

مشهد-ایرنا- عضو هیات علمی گروه پژوهشی اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی گفت: خدمت رسانی به زائران و مسافران نیازمند طراحی و اجرای برنامه‌ریزی دقیق و بلند مدت است، باید سند جامع گردشگری به عنوان نقشه‌راه مصوب شود.

هادی رفیعی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:  اگر سند گردشگری مصوب شود، قابلیت اجرا در استان خراسان رضوی و حتی کشور پیدا می‌کند، ولی تاکنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

وی با اشاره به لزوم دقت بیشتر در آمار اعلام شده زائران و مسافران به مشهد و خراسان رضوی و همچنین سایر استان های کشور بیان کرد: به عنوان مثال یکی از روش هایی که به طور معمول  برای به دست آوردن آمار مسافران ورودی به شهرها مورد استفاده قرار می‌گیرد، شمارش پلاک خودروهای غیر بومی در یک ساعت و ضرب آن در تعداد سرنشین خودرو و تعمیم آن در بازه ۲۴ ساعته است.

این پژوهشگر گردشگری ادامه داد: به دست آوردن واقعی تعداد زائران و مسافران، نیاز به امکانات و تجهیزات دقیق تر همراه با پرداخت هزینه از سوی دستگاه های متولی است.

وی اظهار کرد: باید برنامه منسجمی برای خدمت رسانی به زائر و مسافر وجود داشته باشد، این در حالی است که خدمت رسانی به زائران در شهر مشهد و در ایام اوج حضور آنان همچون دهه آخر ماه صفر و یا عید نوروز، موردی و مقطعی است.

رفیعی ادامه داد: چند استان کشور، معاونت زیارت در مجموعه استانداری خود دارند و تشکیل شورای عالی زیارت به ریاست رییس‌جمهور فرصتی را ایجاد می‌کند تا موضوع زیارت در گستره کلان تر و ملی مورد توجه قرار گیرد.

به گفته وی، زیرا بخشی از امکانات و زیر ساخت های برنامه ریزی شده برای زیارت، جزو طرح های کلان ملی مانند قطار سریع السیر مشهد- تهران و یا ایجاد شهر فرودگاهی مشهد به شمار می روند.

پیگیری برخی از مسائل زیارت از عهده استان خارج است

عضو هیات علمی گروه پژوهشی اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی در ادامه گفت: برخی از اقداماتی که برای موضوع زیارت باید برنامه ریزی شود، از سطح پیگیری مسوولان استانی خارج است.

رفیعی ادامه داد: اکنون برای خدمت رسانی به زائران بارگاه رضوی بیشتر از امکانات دولتی و نهادهای عمومی استفاده می شود، در حالیکه باید سایر ظرفیت ها همچون توان مردمی هیات های مذهبی و سازمان های مردم نهاد را نیز پای کار آورد.

وی اضافه کرد: در صنعت گردشگری و حتی گردشگری مذهبی باید به خواسته ها و نیازهای زائران توجه شود و اگر این اتفاق رخ ندهد، حجم بسیاری از علاقه مندان به سفر که آورده اقتصادی نیز به همراه دارند، به سمت سایر مقاصد گردشگری تغییر پیدا می کند.

این پژوهشگر گردشگری تصریح کرد: مانند ایام شهادت امام رضا (ع) که شاهد حضور بسیاری از گردشگران و زائران به جای استان خراسان رضوی در سفر به استان مازندران بودیم.

وی گفت: شاید حضور یک زائر در شهر مشهد تک بعدی و از منظر زیارت دیده شود، ولی اگر به سایر نیازهای سیاحتی و گردشگری او توجه شود، مدت ماندگاری زائران در شهر مشهد افزایش پیدا می‌کند.

رفیعی افزود: مشهد به عنوان قطب مجموعه‌های آبی کشور شناخته می‌شود و این موضوع باعث شده است تا بسیاری از زائران مدت سفر و حضور خود را در این شهر به مدت ۲۴ ساعت افزایش دهند، بنابراین سرمایه گذاری لازم در این خصوص توسعه زیارت را در بردارد.

این استاد دانشگاه در مشهد اظهار کرد: باید برای شهر مشهد و در سایر ایامی که حضور زائر در این شهر کمتر است، در حوزه های مختلف رویداد های فرهنگی و گردشگری تعریف شود تا برای جذب زائر مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: اکنون برخی از آژانس ها و تورهای مسافرتی با انجام برنامه های بازاریابی، توانسته اند زمان خالی بودن هتل های چند ستاره در شهر مشهد را کوتاه تر کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha