کاهش بارش‌های ۱۰ استان نسبت به دوره بلندمدت

تهران- ایرنا- سخنگوی صنعت آب کشور گفت: با وجود بهبود شرایط بارشی همچنان ۱۰ استان نسبت به دوره بلندمدت کاهش بارش دارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، عیسی بزرگ‌زاده در نشست خبری افزود: اکنون به اواخر سال آبی جاری نزدیک می‌شویم و تاکنون ۲۵۰ میلی‌متر بارش داشته‌ایم.

وی ادامه داد: این میزان بارش نسبت به ۲۴۶ میلیمتر دوره بلندمدت ۲درصد بهبود و نسبت به ۲۱۰ میلیمتر سال گذشته ۱۹ درصد بهبود دارد.

سخنگوی صنعت آب درباره شرایط بارش تهرانT خاطرنشان کرد: بارش‌های تهران ۱۷ درصد نسبت به دوره بلندمدت کاهش دارد و استان بوشهر همچنین است.

بزرگ‌زاده با بیان اینکه وزارت نیرو توانسته وضعیت آب کشور را با همراهی مردم مدیریت کند، گفت: همچنان نیاز است مردم نسبت به مدیریت آب همراه وزارت نیرو باشند.

وی خاطرنشان کرد: کشورمان با این اقلیم همواره نیازمند مدیریت در مصرف آب بوده و خواهد بود.

سخنگوی صنعت آب ادامه داد: سال نرمال آبی به معنای آن نیست که مصرف بی‌رویه داشته باشیم، ضمن اینکه شرایط نرمال ایران با جهان متفاوت است.

بزرگ‌زاده متوسط بارش جهان را حدود ۷۵۰ میلیمتر اعلام کرد و گفت: این در حالی است که متوسط بارش در کشور حدود ۲۵۰ میلیمتر است؛ بنابراین سال نرمال آبی به معنای پر آبی نیست.

پرشدگی ۵۰ درصدی سدها

وی میزان پرشدگی سدهای کشور را ۵۰ درصد اعلام کرد.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه ورودی آب به سدها نسبت به سال گذشته افزایش یافته، میزان آن را ۴۱ میلیارد و ۴۵۰ میلیون متر مکعب برشمرد.

بزرگ‌زاده همچنین میزان خروج آب از سدها را ۳۷ میلیارد و ۵۷۰ میلیون متر مکعب دانست و افزود: ورودی و خروجی ۶ درصد رشد دارند .

وی میزان حجم آب موجود در سدهای کشور را حدود ۲۶ میلیارد متر مکعب اعلام کرد و گفت: سدهای تهران هم ۵۳۵ میلیون متر مکعب آب دارند که ۲۸ درصد پرشدگی و ۲۳ درصد نسبت به سال گذشته بهتر است.

سخنگوی صنعت آب وضعیت سدهای زنجیره کارون را مانند سال گذشته دانست و ادامه داد: سدهای استان هرمزگان مطلوب نیست و سد استقلال ۶۵ درصد کاهش نسبت به سال گذشته دارد.

بزرگ‌زاده با بیان اینکه برنامه‌های تأمین آب برای استان‌ها در حال انجام است، بیان کرد: وزارت نیرو اجرای برنامه هفتم را آغاز کرده و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های آن نیز در دست تدوین است.

وی، رفع ناترازی آب و بهبود محیط کسب‌وکار صنعت را از اهم برنامه‌های وزیر نیرو دانست و ادامه داد: اگر آب را دو کفه تأمین و مصرف بدانیم، بخش تأمین دارای دو بخش آب‌های متعارف و نامتعارف هستند که آب‌های متعارف شامل آب‌های سطحی و زیرزمینی و بخش آب‌های نامتعارف شامل پساب و دریا هستند.

سخنگوی صنعت آب گفت: بخش مصرف نیز شامل بخش‌های کشاورزی، شرب، بهداشت، خدمات و صنعت است که البته نیازهای محیط زیست هر چند در ردیف مصارف آب نیست؛ ولی در این بخش قرار دارد.

بزرگ‌زاده خاطرنشان کرد: بهبود شرایط کسب‌وکار صنعت، دامنه‌ای از اقدام‌های غیرسازه‌ای را در بر می‌گیرد. این مهم از تقویت منابع انسانی تا نهادسازی، اصلاح ساختار اقتصادی، بهبود استانداردها و به‌کارگیری روش‌ها و فناوری‌های نوین را شامل می‌شود.

وی گفت: در مجموعه اقدام‌های سازوکاری و غیرسازه‌ای، سیستم‌دهی را هدف قرار می‌دهد که این مسئله در برنامه وزیر نیرو به طور برجسته دیده شده است؛ چون به‌کارگیری روش‌های غیرسازه‌ای با هزینه کم، بهبودهای کلان ایجاد می‌کند.

برنامه‌های وزیر نیرو؛ سازگار با برنامه هفتم توسعه و اسناد بالادستی

به گفته سخنگوی صنعت آب، تمرکز بر الگوی کشت، توسعه عمودی کشاورزی به جای توسعه افقی، از مهم‌ترین اقدامات غیرسازه‌ای در مسیر بهبود عملکردها است. در همین راستا، برنامه‌های وزیر نیرو با برنامه هفتم، سند امنیت غذایی و نقشه راه آب و دیگر اسناد بالادستی کاملاً سازگار است.

وی برخی از بندهای برنامه هفتم توسعه مرتبط با وزارت نیرو را تشریح کرد و گفت: بر اساس جدول ۷ ماده ۳۷ برنامه هفتم، جبران ناترازی آب به میزان ۱۵ میلیارد در پایان سال پنجم هدفگذاری شده است. این میزان در ۱۰ سال به ۳۰ میلیارد خواهد رسید که منطبق با سند امنیت غذایی و نقشه راه است و تمام ارکان حاکمیت بر افق جبران تراز آب در پایان برنامه پنج ساله توافق دارند.

سخنگوی صنعت آب افزود: همچنین عدد تأمین از منابع آب‌های نامتعارف تا پایان برنامه هفتم ۱.۷۷ و تأمین آب‌های زیرزمینی ۳۶.۷ است؛ بنابراین در خصوص کاهش فشار به منابع آب زیرزمینی و استفاده بیشتر از آب‌های نامتعارف وفاق مناسبی وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha