چهار هزار بی‌سواد در روستاهای استان کرمانشاه شناسایی شد

کرمانشاه- ایرنا- معاون نهضت سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با اشاره به پایان اجرای طرح «روستای باسواد» به منظور شناسایی افراد بی‌سواد، گفت: در جریان اجرای این طرح حدود چهار هزار نفر بی‌سواد و کم سواد در روستاهای استان کرمانشاه شناسایی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ یاسر کرمی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته نهضت سواد آموزی افزود: طرح روستای با سواد با دستور استاندار کرمانشاه به فرمانداری ها، بخشداری ها، دهیاری ها و شورای های روستا در تابستان امسال به اجرا در آمد که حاصل آن معرفی حدود چهار هزار نفر بی سواد و کم سواد است که باید در مرحله پالایش قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه شناسایی، پالایش و آموزش افراد بی سواد و کم سواد سه راهبرد اصلی نهضت سواد آموزی است، گفت: سخت ترین مرحله بحث شناسایی افراد بی سواد و کم سواد است و مهمترین بخش این راهبردها آموزش آنها است.

کرمی در ادامه یکی از اشکال های آموزش نهضت سواد آموزی را نحوه عرضه عنوان کرد و افزود:چون افراد مخاطب خود مراجعه نمی کنند ما با اصرار به آنها خواهش می کنیم بیایند و آموزش ببینند از این رو زیاد در آموزش رغبت نشان نمی دهند اما اگر شرایط فراهم باشد و خود افراد با تمایل پیش قدم شوند، مطمئنا آموزش ها بسیار موثرتر خواهد بود.

معاون نهضت سواد آموزی آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: با این حال بیش از ۹۸ درصد مردم استان کرمانشاه باسواد هستند و این آمار یعنی یک درصد بیشتر از میانگین کشور.

کرمی همچنین با بیان اینکه سال تحصیلی گذشته ۱۰ هزار نفر در دوره های پایه، انتقال و تحکیم نهضت سواد آموزی آموزش دیدند؛ مراکز تخصصی یادگیری نهضت سواد آموزی استان را ۱۶ پایگاه که ۲ مرکز آن به صورت مشارکتی در زندان ویژه آقایان و زنان است، اعلام کرد.

ساماندهی آموزش دهنده‌های نهضت سواد آموزی در دستور کار دولت است

معاون نهضت سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود هزار آموزش دهنده فعال و حرفه ای نهضت سواد آموزی در استان کرمانشاه؛ گفت: طبق قول وزیر آموزش و پرورش، ساماندهی آموزش دهنده ها نهضت سواد آموزی به خاطر زحمات و جهاد مستمری که برای ریشه کن کردن بی سوادی در کشور انجام داده اند در دستور کار قرار دارد.

کرمی همچنین به ۲ پژوهش مهم علمی نهضت سواد آموزی با همکاری دانشگاه رازی کرمانشاه اشاره کرد و افزود: مقرر شده این ۲ پژوهش به صورت طرح ملی برای همه استانها در راستای بهتر آموزش دادن افراد بی سواد توسط آموزش دهنده ها تدوین شود.

وی در ادامه استان کرمانشاه را مرکز آموزش غرب کشور نهضت سواد آموزی معرفی کر و گفت: در چهار سال اخیر استان کرمانشاه همواره در شاخص های ۲۲ گانه نهضت سواد آموزی کشور جزو استان های برتر کشور بوده است.

معاون نهضت سواد آموزی آموزش و پرورش استان کرمانشاه در بخش پایانی صحبت های خود از جمله برنامه های هفته نهضت سواد آموزی را دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، غبار روبی و گل افشانی مزار شهدا، تجلیل از خانواده شهدا و ایثارگر نهضت سواد آموزی، تجلیل از آموزش دهنده های برتر نهضت سواد اموزی و نشست خبری با اصحاب رسانه به منظور تبیین برنامه های نهضت سواد آموزی اعلام کرد.

استان کرمانشاه بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت در ۲ هزار و ۵۹۰ روستا و ۳۴ شهر دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha