سامان‌دهی سالن‌های مطالعه فارس برای جلوگیری از فعالیت سوداگران

شیراز - ایرنا - اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس اقدام به مجوزدار کردن سالن‌های مطالعه کرده و مسئولان آن معتقدند این روش به سامان‌دهی این مراکز می‌انجامد و آشفته بازار اجاره میز و صندلی‌هایی را که ماهانه در شیراز تا پنجاه میلیون ریال رسیده بر می‌چیند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کنکوری‌ها، دانشجویان، پژوهشگران و نویسندگان بیش از دیگر گروه ها از سالن‌های مطالعه استقبال می کنند که همین تقاضاها سبب شد تا طی سال‌های گذشته بویژه در جوار آموزشگاه‌ها، سالن‌های خصوصی مطالعه راه‌اندازی شود.

در این سال‌ها، محل صدور مجوز سالن‌های مطالعه فرمانداری‌ها، آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی بودند و وحدت رویه‌ای در نرخ و تامین استانداردهای یک سالن وجود نداشت؛ هر چند باید به این شرایط راه‌اندازی و تبلیغ سالن‌های فاقد مجوز را هم افزود.

در همین شرایط بود که شنیده می‌شد برخی سالن‌های مطالعه خصوص در برخی نقاط شیراز، برای در اختیار گذاشتن یک میز و صندلی، ماهانه از متقاضیان ۴۰ تا پنجاه میلیون ریال هم دریافت کرده اند و می‌کنند.

اکنون ۲ سال است که نهاد کتابخانه‌های عمومی و اداره‌کل‌ کتابخانه‌ها، رسما متولی صدور مجوز برای سالن‌های مطالعه شده تا با در پیش گرفتن رویه‌ای ثابت و استاندارد، فعالیت این مراکز سامان دهی شود. این روند به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در این استان به خوبی پیش رفته طوری که اکنون فارس در صدور مجوز برای این سالن‌ها، از استان‌های نخست کشور است.

سامان‌دهی سالن‌های مطالعه فارس برای جلوگیری از فعالیت سوداگران

سالن‌های مطالعه مجوز دار چه مزایایی دارند؟

به گفته محمدحسین فیروزی اکنون ۲۴ سالن مطالعه دارای مجوز در استان فارس وجود دارد که در فضایی امن با یکهزار و ۳۰۰ صندلی به متقاضیان خدمت‌رسانی می‌کنند و ۳۰ سالن نیز در مسیر دریافت مجوز قرار گرفته‌اند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس گفت: پیش از این، فعالیت سالن‌های مطالعه نظم خاصی نداشت و سه ارگان هر یک به نحوی مجوز صادر می‌کردند. سالن‌هایی هم که بیشتر در جوار آموزشگاه‌ها فعالیت می‌کردند هر یک هزینه‌ای مشخص می‌کردند که تا ۵۰ میلیون ریال نیز می‌رسید.

به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس، برخی سالن‌های مطالعه فاقد مجوز هزینه‌ای برای در اختیار گذاشتن یک صندلی به متقاضیان مشخص می‌کردند که تا ۵۰ میلیون ریال نیز می‌رسید.

اکنون با توافق نهاد کتابخانه‌های عمومی و وزارت ارشاد، دیگر اداره‌کل‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی به هیچ وجه مجوزی برای سالن‌های مطالعه صادر نمی‌کنند و آنطور که فیروزی گفت اداره‌کل کتابخانه‌ها نیز به دیگر ارگان‌ها اعلام کرده که صدور مجوز باید تنها از طریق این اداره‌کل انجام شود.

او ادامه داد: سالن‌های فاقد مجوز در بسیاری موارد استانداردهای اصلی محیطی برای مطالعه را ندارند، حال آنکه سالن‌ها برای دریافت مجوز باید شرایط اصولی را تامین و رعایت کنند.

فیروزی اضافه کرد: خانواده‌ها می‌توانند با اطمینان کامل فرزندان خود را به سالن‌های دارای مجوز بفرستند در حالی که در مورد سالن‌های فاقد مجوز اینگونه نیست، این سالن‌ها با اینکه هزینه‌های فراوانی می‌گیرند تعهدی ندارند.

او ادامه داد: گاه سالن‌های مطالعه بدون مجوز، مدیریت صحیحی ندارند و بعضا وضعیت حاکم بر سالن‌ها، شرایط روانی فرد را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

گاه سالن‌های مطالعه بدون مجوز، مدیریت صحیحی نداشته و بعضا وضعیت حاکم بر سالن‌ها، شرایط روانی فرد را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس، اکنون نرخ‌نامه‌ای مصوب برای استفاده از سالن‌های مطالعه وجود دارد که بر اساس متراژ زیربنا، تعداد صندلی‌ها و خدماتی که ارائه می‌شود، مشخص شده و امکان دریافت هزینه به صورت سلیقه‌ای وجود ندارد و مدیر مرکز، سالانه نمی‌تواند بیش از درصدی مشخص هزینه خدمات خود را افزایش دهد.

او گفت: این در شرایطی است که سالن‌های فاقد مجوز سالیانه صدها میلیون ریال از متقاضیان مانند داوطلبان کنکور دریافت می‌کرده‌اند.

فیروزی گفت: ضمن پیگیری قانونی و استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود برای سامان‌دهی سالن‌های مطالعه فارس، از سالن‌های فاقد مجوز دعوت شده تا در مسیر دریافت مجوز قرار گیرند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس این را هم اضافه کرد که مردم در صورت نیاز فضای امن و آرام برای مطالعه، می‌توانند از سالن‌های کتابخانه‌های عمومی استان استفاده کنند.

حمایت مدیریت استانی فارس از سالن‌های مطالعه دارای مجوز

هفته دولت امسال پنج سالن مطالعه دارای مجوز از اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی در شیراز و مرودشت فارس افتتاح شد تا شمار سالن‌های شیراز ۱۸ مورد برسد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری فارس که به مراسم افتتاح ۲ سالن مطالعه بانوان در شیراز آمده بود، اعلام کرد که از ایجاد سالن‌های مطالعه مجوزدار در استان حمایت می‌کنیم.

مهدی مومن‌زاده با بیان اینکه افزایش زیربنای کتابخانه‌ای و توسعه فضاهای فرهنگی نیاز شیراز است، اظهار کرد: این گونه سالن ها، مورد نیاز بسیاری از مخاطبان به ویژه دانش آموزان، دانشجوان و پژوهشگران است، بنابراین از ایجاد سالن‌های مطالعه مجوزدار در استان حمایت خواهیم کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha