۱۹ شهریور ۱۴۰۳، ۱۶:۵۶
کد خبر: 85591661
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تاکید چین و نروژ بر توسعه همکاری‌های دوجانبه و نقش‌آفرینی در صلح جهانی

تهران-ایرنا- رئیس‌جمهور چین در دیدار با نخست‌وزیر نروژ بر توسعه همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف و نقش پکن در ایجاد ثبات جهانی تاکید کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای وزارت امور خارجه چین، شی جین‌پینگ در دیدار با یوناس گار استوره، اظهار داشت: چین به مسیر توسعه صلح‌آمیز خود ادامه خواهد داد و از طریق تعمیق اصلاحات و پیشبرد مدرنیزاسیون به سبک چینی، ثبات و اطمینان بیشتری را به جهانی که پر از آشفتگی و بحران است، تزریق خواهد کرد. همچنین فرصت‌های بیشتری را برای توسعه مشترک همه کشورها فراهم خواهد ساخت. چین آماده است تا با نروژ همکاری کند و دوستی و روابط دوجانبه را به طور مستمر توسعه دهد.

وی با اشاره به اینکه روابط ۷۰ ساله چین و نروژ نشان می‌دهد که دوستی و همکاری محور اصلی این رابطه بوده است، افزود: احترام متقابل و جست‌وجوی نقاط مشترک در عین پذیرش تفاوت‌هاست. احترام به منافع اصلی یکدیگر و توجه به نگرانی‌های مهم طرف مقابل، مهم‌ترین عامل حفظ توسعه پایدار روابط بین دو کشور است.

شی ادامه داد: اقتصادهای چین و نروژ مکمل یکدیگرند و همکاری‌های گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف با هم انجام داده‌اند.

رئیس‌جمهور چین تصریح کرد: دو طرف می‌توانند با استفاده از مزایای متقابل، همکاری‌های عملی را در زمینه‌های محیط زیستی، تحول انرژی، کشتیرانی، محصولات کشاورزی و دریایی، خودروهای برقی، آموزش، علم و فناوری، فرهنگ، گردشگری و تبادلات مردمی، گسترش دهند.

وی افزود: چین و نروژ در «حفظ صلح و امنیت جهانی»، «مقابله با تغییرات اقلیمی» و «حفاظت از تنوع زیستی» نظرات مشترکی دارند و پکن آماده گسترش همکاری با اسلو در بسترهای چندجانبه مانند سازمان ملل است تا «چندجانبه‌گرایی واقعی»، «جهان چند قطبی منظم و برابر» و «اقتصاد جهانی فراگیر» به اجرا درآید.

شی ابراز امیدواری کرد که نروژ در توسعه روابط سالم و پایدار بین چین و اروپا نقش مثبتی ایفا کند.

این مقام چینی همچنین در ارتباط با مساله اوکراین، گفت که پکن از هر تلاشی که به حل مسالمت‌آمیز این مساله کمک کند، حمایت می‌کند و به تشویق همه طرف‌ها برای گفت‌وگو با هدف حل بحران مذکور ادامه خواهد داد.

استوره نیز در دیدار با شی، اظهار داشت: نروژ تمایل به گسترش همکاری‌ها با چین در زمینه‌های مختلفی از جمله فناوری سبز، مقابله با تغییرات اقلیمی، کشتیرانی، محصولات کشاورزی و دریایی، خودروهای جدید و هوش مصنوعی را دارد.

وی افزود: چین در حل بسیاری از چالش‌های جهانی و مسائل مهم بین‌المللی که بر صلح و امنیت بین‌المللی تاثیر می‌گذارد، نقش مهمی ایفا می‌کند.

استوره با بیان اینکه نروژ از تجارت آزاد حمایت می‌کند، افزود: اسلو مایل به گسترش همکاری‌ها با چین در چارچوب چندجانبه‌گرایی مانند «گروه ۲۰» (G۲۰) است و همچنین از همکاری‌های پکن با اتحادیه اروپا حمایت خواهد کرد.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha