فرهیختگان در فضای مجازی باید فعالیت تخصصی داشته باشند

تهران- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی گفت: تا زمانی که فرهیختگان در فضای مجازی خیلی جدی فعالیت تخصصی نکنند فضا برای افراد دیگران که توهم دانایی دارند باز است و آنها هر چیزی را ارائه می‌دهند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مهناز رونقی عصر دوشنبه -۱۹ شهریور- در سومین نشست علمی ششمین همایش سواد فضای مجازی با محوریت «ظرفیت‌های گسترش فرهنگ و هنر ایرانی در فضای مجازی با تاکید بر توسعه، اخلاق، هویت ملی و شخصیت ایرانیان» که در محل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) برگزار شد، در سخنانی با موضوع «چیستی فرهنگ و بازاندیشی سیاستگذاری رسانه‌ای در فضای مجازی با رویکرد انتقادی» اظهار داشت: قشر فرهیخته باید وارد فضای مجازی شوند و به اندیشه ورزی کمک کنند، تا زمانی که فرهیختگان در فضای مجازی خیلی جدی فعالیت تخصصی نکنند، فضا برای افراد دیگران که توهم دانایی دارند باز است و آنها هر چیزی را ارائه می‌دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی با تاکید بر این که هوش مصنوعی و فناوری نوین در ماهیت چیزی تغییر ایجاد نمی‌کند توضیح داد: وقتی از هنر و هوش مصنوعی صحبت می‌کنیم، ماهیت هنر تغییر نمی‌کند و تغییر در فرم است؛ ما دربست خودمان را در اختیار فناوری قرار می‌دهیم و این فناوری می‌تواند اندیشه ما را هم در سیطره خودش قرار بدهد. در حالی که ابزار در اختیار هنرمند است تا وسیله بیان تغییر کند.

وی افزود: هنرمند در خلوت خودش محصول هنری خلق می‌کند. خیلی وقت‌ها شیطنت‌هایِ جهان نو حواس را پرت می‌کند. در خلاقیت یک آنی وجود که «آن هنری» نام دارد. این «آن هنری» در کار ماشین وجود ندارد.

رونقی با تاکید بر اینکه ما باید بر ابزار سوار شویم و نه ابزار بر ما عنوان کرد: فرهنگ مقوله بسیار بنیادین و اصلی است که باید به آن عمیق نگاه شود. در خیلی فضای مجازی به خرده فرهنگ‌ها موارد کمک می‌کند.

جهان جدید جهان خرده فرهنگ‌هاست

استاد ارتباطات با تاکید بر این که برای سیاستگذاری خیلی باید حساس فکر کرد، گفت: فرهنگ بالنده است و رشد می‌کند. باید بتوانیم فرهنگ خودمان را بشناسانیم. جهان جدید جهان خرده فرهنگ‌هاست. به جای قوانین بازدارنده برای قشر جوان در آن فضا باید برای شناساندن فرهنگ خودمان از مراجع فکری کمک بگیریم تا نسل جوان به سمت فرهنگ غیر نروند.

وی با طرح این سوال که چقدر در فضای مجازی این‌ها را می شناسانیم؟ افزود: وقتی از تمدن غنی صحبت می کنیم، سیاستگذاری باید به سمت معرفی فرهنگ خودمان باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha