توسعه فارس در لباس محرومیت‌زدایی؛ از وعده تا عمل

شیراز - ایرنا - تأمین مسکن و بهسازی مناطق کمتر توسعه یافته یکی از ابعاد اصلی محرومیت‌زدایی به شمار می‌رود که برای تحقق این مهم پروژه‌هایی در شهرستان‌های مختلف فارس در حال اجراست، که ضرورت دارد افزون بر نظارت بر کیفیت اجرای آنها، میزان تأثیرگذاری‌شان در زندگی اهالی این مناطق نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سالهاست که توسعه مناطق محروم در قالب طرح‌های سازندگی و محرومیت‌زدایی دنبال می‌شود؛ پروژه‌های که نام بزرگی را به یدک می‌کشند اما آنچه بیش از هر چیز دیگر اهمیت دارد کیفیت اجرای این پروژه‌ها و میزان تأثیرگذاری آنها بر زندگی اهالی این مناطق است در واقع باید خروجی کار را در زندگی اهالی این مناطق احساس کرد.

در استان فارس نیز هر هفته اخبار تازه‌ای از آغاز شدن یا به سرانجام رسیدن پروژه‌های مسکن و بهسازی روستاها در نقاط مختلف منتشر می‌شود؛ اخباری که حاکی از بازدیدهای میدانی و مستمر متولیان حوزه محرومیت‌زدایی از وضعیت این پروژه‌ها هستند و امید تازه‌ای را در دل ساکنین مناطق محروم ایجاد کرده‌اند.

بهره‌برداری از طرح‌های نهضت ملی مسکن اقلید

شهرستان اقلید که در ۲۶۷ کیلومتری شمال شیراز واقع شده از جمله مناطقی است که به گفته متولیان امر، با توسعه خدمات و محرومیت‌زدایی در حال گذر از شکاف اجتماعی است.

آنها این شهرستان را یکی از مناطق شاخص‌ساز در تحول آفرینی و تغییر چهره روستاها در استان فارس می‌دانند و معتقدند پروژه‌های محرومیت‌زدایی در این شهرستان با هدف افزایش انگیزه ماندگاری و کاهش مهاجرت‌ها همچنان در حال اجراست.

اخیراً هم طی مراسمی با حضور معاون توسعه و برنامه‌ریزی استاندار فارس، فرماندار شهرستان اقلید و مسوولان محلی بخشی از واحدهای نهضت ملی مسکن در قالب طرح ۲۱۳ واحدی به بهره‌برداری رسیده است.

اقدامات محرومیت‌زدایی هر هفته در مناطق مختلف استان دنبال و آمارهای قابل‌توجهی نیز در این زمینه ارائه می‌شود اما آنچه حائز اهمیت است نظارت علمی پژوهشی بر کیفیت اجرای پروژه‌های تعریف شده در حوزه محرومیت‌زدایی و میزان تأثیرگذاری‌ این پروژه‌ها در زندگی اهالی این مناطق است.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اقلید در این باره گفت: بخشی از واحدهای طرح ۲۱۳ واحدی نهضت ملی مسکن دراین شهرستان با اتمام نازک کاری مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

محسن اسلامی اضافه کرد: در طرح نهضت ملی مسکن شهرستان اقلید سه هزار و ۸۰ واحد مسکونی در قالب گروه‌های ساخت ۲نفره اجرا می‌شود، این طرح در هشت فاز در حال اجراست و طیف وسیعی از جمعیت شهرستان را خانه‌دار می‌کند.

توسعه و محرومیت‌زدایی در بخش مرکزی اقلید

مدیر بنیاد مسکن شهرستان اقلید همچنین در بازدید از پروژه‌های بهسازی معابر روستایی و طرح‌های کنترل سیلاب و اجرای کانال سنگی دفع سیلاب در روستای چشمه رعنا گفت: این طرح‌ها با اعتبار ۱۵ هزار میلیون ریال احداث شده؛ احداث پارک با اعتبار چهار هزار میلیون ریال در روستای چشمه رعنا نیز بخشی از این طرح‌های عمران روستایی به شمار می‌رود.

اسلامی اضافه کرد: تعداد روستاهای شهرستان اقلید ۷۰ روستاست و تعداد خانوار روستایی این شهرستان ۹هزار و ۸۴۸ خانوار برآورد شده، جمعیت روستانشین شهرستان اقلید حدود۳۴ هزار و ۴۰۷نفر و تعداد خانوار بهره‌مند از طرح پنج هزار و ۲۰۰ خانوار است، درصد خانوار بهره‌مند به خانوار روستایی نیز ۷۱ درصد است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان اقلید میزان تسهیلات پرداختی در این شهرستان را ۵۶۰ میلیارد ریال برآورد کرد و از اعطای وام تعمیری به تعداد هفت فقره به مبلغ سه هزار و ۵۰۰ میلیون ریال و تسهیلات بلاعوض به تعداد ۲۵ فقره به مبلغ هفت هزار میلیون ریال و همچنین تسهیلات مسکن محرومین به تعداد ۱۲ فقره در این شهرستان خبر داد.

پیشرفت فاز ۲ نهضت ملی مسکن ارسنجان

از دیگر شهرستان‌های فارس که به گفته کارشناسان حوزه محرومیت‌زدایی در طول سال‌های اخیر گام‌های محکمی در مسیر محرومیت‌زدایی برداشته شهرستان ارسنجان است‌؛ این شهرستان که در فاصله ۱۳۱ کیلومتری شمال شرق شیراز قرار دارد در ۲ سال گذشته شاهد اجرای طرح نهضت ملی مسکن در ۲فاز بوده که به تازگی هم مدیر امور اجرایی و ماشین آلات بنیاد مسکن فارس از روند اجرای طرح بهسازی فاز ۲ نهضت ملی مسکن این شهرستان بازدید کرده و پیشرفت این پروژه را مورد ارزیابی قرار داده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان ارسنجان در این بازدید گزارشی از توسعه و عمران روستاهای شهرستان را ارائه کرد و گفت: اجرای طرح بهسازی فاز ۲ نهضت ملی شهرستان ارسنجان توسط ماشین آلات فارس انجام می‌گیرد که تا این لحظه با توجه به مدت زمان کوتاهی که از شروع عملیات می‌گذرد پیشرفت قابل قبولی داشته است.

عزت محمودی ادامه داد: بسیاری از طرح‌های زیر بنایی که در روستاهای شهرستان ارسنجان به سرانجام رسیده با مشارکت مدیریت امور اجرایی و ماشین آلات بنیاد بوده است.

محمودی درباره اقدامات انجام شده در حوزه عمران روستایی در این شهرستان گفت: تهیه و اجرای طرح هادی، تملک و واگذاری زمین روستایی و صدور اسناد مالکیت روستایی و شهری زیر ۲۵ هزارنفر جمعیت عمده فعالیت‌های این حوزه است.

به گفته مدیر بنیاد مسکن شهرستان ارسنجان در سال‌های گذشته عملیات اجرای بهسازی روستاهای این شهرستان از محل اعتبارات استانی ملی آغاز شده و امسال با شتاب بیشتر در حال انجام است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان ارسنجان یادآور شد: به منظور اجرای ماده ۴ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، تعداد ۹۶جلد سند روستایی و شهری صادر و تحویل متقاضیان شد.

او تعداد متقاضیان ثبت نام شده در طرح نهضت ملی مسکن را حدود ۴۱۱ نفر اعلام کرد و افزود: پیگیری تکمیل مسکن ۱۶ واحدی مسکن مهر و پیگیری زمین طرح اقدام ملی ۱۴۰ واحدی در ارسنجان از دیگر اقدامات در حوزه مسکن ملی است.

توسعه و عمران بخش سیمکان شهرستان جهرم

شهرستان جهرم نیز که در ۱۸۸ کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده در طول سال‌های اخیر شاهد اتفاقات خوبی در عرصه توسعه و محرومیت‌زدایی بوده؛ اتفاقاتی که مسئولان بنیاد مسکن معتقدند منجر به تحولات قابل توجهی در این شهرستان شده است.

در حال حاضر هم مسائل و مشکلات بخش سیمکان شهرستان جهرم مورد توجه متولیان در حوزه محرومیت‌زدایی قرار گرفته و این مسائل در نشستی با حضور فرماندار ویژه این شهرستان،‌ مدیر بنیاد مسکن و شماری از مدیران استانی و محلی بررسی شده است.

پروژه‌های محرومیت‌زدایی در حالی افتتاح می‌شوند و به بهره‌برداری می‌رسند که هنوز هم مردم در جای جای استان با مشکلات اساسی برای تأمین مسکن و رفت و آمد در راه‌های شهری و روستایی رو به رو هستند و همچنان از نبود امکانات زیرساختی مانند اینترنت، آب، برق و گاز رنج می‌برند.

در این نشست که مدیرعامل شرکت آبفا فارس، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان و جمعی از دهیاران و اعضای شورای روستا و بخش سیمکان هم حضور داشتند، نیازها و مشکلات حوزه مسکن و اجرای بهسازی معابر روستایی در بخش سیمکان مطرح و تصمیمات و مصوبات لازم اتخاذ شد.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان جهرم در این جلسه گزارشی از اجرای طرح‌های توسعه در این شهرستان ارائه داد و گفت: بخش قابل توجهی از این خدمات در بخش سیمکان بوده است.

احمد دلشاد پرداخت تسهیلات مسکن در روستاها را از اقدامات اصلی در این شهرستان عنوان کرد و گفت: تشکیل پرونده و معرفی ۱۶۰ فقره تسهیلات ۲هزار میلیون ریالی کم بهره با بازپرداخت ۲۰ ساله با عنوان طرح ویژه بهسازی مسکن روستائی با اعتبار کل ۳۲۰ هزار میلیون ریال از جمله این اقدامات است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان جهرم تشکیل پرونده و معرفی ۲۶۰ فقره تسهیلات سه هزار و ۵۰۰ میلیون ریالی کم بهره با بازپرداخت ۲۰ ساله با عنوان طرح ویژه بهسازی مسکن روستائی با اعتبار کل ۹۱۰ هزار میلیون ریال، پرداخت ۲۳۳ فقره تسهیلات متمم طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی با اعتبار کل ۳۴۹ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال را از دیگر اقدامات بنیاد مسکن در این شهرستان قلمداد کرد و افزود: پرداخت ۱۵ فقره تسهیلات کم بهره با عنوان تفاهم‌نامه احداث مسکن مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)، پرداخت ۱۳ فقره تسهیلات کم بهره با عنوان تفاهم‌نامه احداث مسکن مددجویان بهزیستی، پرداخت ۲۶ فقره تسهیلات احداثی و تعمیری حوادث با اعتبار کل ۱۲ هزار و ۲۰۰ میلیون ریال و پرداخت ۶۲ فقره تسهیلات قرض الحسنه جهت تکمیل واحد مسکونی روستایی با اعتبار۱۸ هزار و ۱۷۵ میلیون ریال از دیگر اقدامات بنیاد مسکن در این شهرستان به شمار می‌رود.

ضرورت بررسی میزان اثرگذاری پروژه‌های محرومیت‌زدایی

اقدامات محرومیت‌زدایی در استان فارس تنها محدود به این اقدامات نمی‌شود؛ این بازدیدها هر هفته در مناطق مختلف استان انجام و آمارهای قابل‌توجهی نیز در این زمینه ارائه می‌شود اما آنچه بیش از هر چیز دیگر اهمیت دارد نظارت علمی پژوهشی بر کیفیت اجرای پروژه‌های تعریف شده در حوزه محرومیت‌زدایی و میزان تأثیرگذاری‌ این پروژه‌ها در زندگی اهالی این مناطق است.

آیا انجام این پروژه‌ها توانسته کمکی به حل دغدغه‌های اساسی مردم در این مناطق کند؟ آیا پیش از اجرای این پروژه‌ها نیازسنجی و رفع مشکلات خاص هر منطقه در نظر گرفته می‌شود؟پس از انجام این اقدامات تا چه اندازه میزان رضایتمندی ساکنین مناطق محروم و وضعیت آسیب‌های اجتماعی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد؟

این پروژه‌ها در حالی افتتاح می‌شوند و به بهره‌برداری می‌رسند که هنوز هم مردم در جای جای استان با مشکلات اساسی برای تأمین مسکن و رفت و آمد در راه‌های شهری و روستایی رو به رو هستند و همچنان از نبود امکانات زیرساختی مانند اینترنت، آب، برق و گاز رنج می‌برند، لذا ضرورت دارد این پروژه‌ها بیش از پیش از نظر کمی و کیفی مورد بررسی قرار بگیرند تا میزان تأثیرگذاری آنها بر رفاه اهالی این مناطق مشخص شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha