۲۰ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۱۵
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85591840
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

تندیس خوشه‌های برتر انگور در دستان باغداران ملایری

همدان- ایرنا- دوازدهمین آوردگاه خوشه‌های برتر انگور در قلب درّه جوزان ملایر "خواستگاه جهانی نظام تولید انگور" برترین‌های خود را شناخت و تندیس خوشه‌های زرین بر شانه باغداران زحمتکش، خلاق و پرتلاش جهان شهر ملایر نشست.

به گزارش ایرنا؛ امروز ملایر با ۲ عنوان جهانی انگور و مبلمان منبت روزها و لحظه‌های پُرآوازه‌ای را برای مردم در اقصی نقاط کشور ماندگار کرده است و با خوشه‌های زرّینش با قدمتی چند صد ساله، قد کشیده و حالا به آنسوی جهان رخ‌نمایی می‌کند.

ایستگاه دوازدهم جشنواره ملی خوشه برتر انگور با حضور ۲۰۰ باغدار از نقاط انگورخیز کشور همچون همدان، ملایر، قزوین، مرکزی و لرستان برگزار شد و ارایه ۲ خوشه بی‌دانه سفید به همراه چوب بالای خوشه، سلامت خوشه، شیرینی و درصد قند، وزن خوشه، رسیدگی رنگ خوشه، درشتی و یکنواختی حبه‌ها از ملاک‌های اصلی شرکت در این جشنواره بود که با استقبال خوب باغداران مواجه شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان شامگاه دوشنبه در دوازدهمین جشنواره ملی خوشه برتر انگور در روستای جوزان با اشاره به برگزاری مطلوب دوازدهمین جشنواره خوشه برتر انگور در دره جوزان ملایر، گفت: سطح زیر کشت باغ‌های استان همدان ۸۰ هزار هکتار است که از این میزان ۲۴ هزار و ۵۰۰ هکتار آن انگور است و بیش از ۵۳ درصد از باغ‌های انگور استان در ملایر است.

«رضا بهراملو» با بیان اینکه ملایر رتبه اول تولید انگور را در استان دارد، بیان کرد: به واسطه سطح زیرکشت و تولید بالای انگور در ملایر، استان همدان رتبه نخست تولید انگور را در کشور دارد و ۳۶۰ هزار هکتار از این انگور به صورت طرح فراز اجرا شده که ۷۰ درصد آن در ملایر قرار دارد.

وی با بیان اینکه طرح فراز عملکرد انگور را دو برابر افزایش می‌دهد، افزود: مصرف آب در باغ‌های داربستی به صورت قطره‌ای است و بهره‌وری آب چهار برابر می‌شود و در این راستا توسعه طرح فراز جزء برنامه‌های ما است تا این طرح در راستای کاهش مصرف آب و افزایش عملکرد باغ‌ها اجرا شود.

تندیس خوشه‌های برتر انگور در دستان باغداران ملایری

همدان تنها استان کشور با ۲ برند جهانی انگور و گردو

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان ارتقای کیفیت محصول، مقاومت در برابر آفات و بیماری‌ها، دارا بودن انرژی و قند بالا و صادرات محور بودن را از دیگر فواید طرح فراز عنوان و بیان کرد: ۱۰ درصد از انگور ملایر به صورت تازه‌خوری و ۷۰ درصد به صورت فرآوری به انواع کشمش تبدیل می‌شود که عمدتا صادراتی است و ضمن ارزآوری خوبی برای باغداران، برای امنیت غذایی کشور مفید است.

بهراملو برگزاری این جشنواره‌ها را در کمک به ترویج و آموزش و ترغیب باغداران برای حفظ این محصول اثرگذار دانست و اظهار کرد: با توجه به اینکه انگور ملایر به عنوان تنها شهر کشور ثبت جهانی شده، تنها استانی هستیم که دو محصول جهانی انگور و گردو داریم.

وی ادامه داد: اهداف ما در تولید انگور تشویق باغداران به حفظ این محصول، حرکت به سمت تولید دانش‌بنیان است تا با حفظ آب و خاک، تولید بیشتری داشته باشند و برای نسل آینده از لحاظ اشتغال، ارزآوری و تولید بیشتر برای امنیت غذایی پایدار گام برداریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان درباره مبارزه با آفت «زنجره مو» نیز گفت: تنها سازمانی هستیم که مرکز پژوهشی، مرکز تحقیقات و بخش باغبانی داریم و نسبت به سال‌های قبل مقابله به این آفت بهتر شده و راهکارهای مبارزه، آخرین یافته‌ها و توصیه‌های لازم به باغداران انجام می‌شود.

تندیس خوشه‌های برتر انگور در دستان باغداران ملایری

عملکرد انگور ملایر در هر هکتار ۴۰ تُن است

بهراملو با اشاره به اینکه انگور ملایر کیفیت بالا و عملکرد بسیار خوبی دارد و آفت زنجره مو در باغ های انگور جزئی است، بیان کرد: عملکرد انگور در کشور ۱۱ تن و در استان همدان ۱۸ تن و در ملایر ۲۲ تن در هکتار است که در طرح فراز باغ آقای بیات میزان برداشت ۲ برابر است و حداقل ۴۰ تن در هکتار برداشت می کند که در دنیا بی نظیر است.

وی با بیان اینکه کشمش تولیدی در ملایر ارزآوری بسیار خوبی دارد و قطب صادرات کشمش کشور است، افزود: هر کیلو کشمش با قیمت ۲.۲ دلار صادر می‌شود و در این راستا نقشه راه بلندمدت انگور را در ملایر طراحی کردیم و برای چهل سال از نظر کمیتی، کیفیت و اشتغالزایی تعریف شده است.

بهراملو با تاکید بر اینکه انگور ملایر آینده بسیار درخشان‌تری از امروز خواهد داشت، ادامه داد: برای اجرای هر هکتار طرح فراز سال گذشته یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه داشت که امسال به ۲ میلیارد ۵۰۰ میلیون ریال رسیده و ضمن معرفی طرح‌ها به بانک، ۸۰ درصد تسهیلات می‌گیرند، اما جوابگو نیست.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر نیز با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای معرفی محصول در وزارت جهاد کشاورزی به‌ویژه در معاونت ترویج و آموزش کشاورزی، برگزاری جشنواره‌ها است، گفت: در این راستا طی سال‌های اخیر جشنواره‌های خوبی در بخش کشاورزی ملایر برگزار شد که یکی از موفق‌ترین این جشنواره‌ها، خوشه برتر است.

توسعه بازار تازه‌خوری انگور؛ اولویت مهم جهان شهر ملایر

«علیرضا زنگنه» با بیان اینکه علاوه بر معرفی انگور و برند شهر جهانی، بازارهای بیشتری برای فروش محصولات ایجاد می‌شود، افزود: در جشنواره خوشه برتر ملایر از شهرهای همجوار و استان‌های انگورخیز شرکت می‌کنند و خوشه‌ها بر اساس آیتم‌هایی همچون میزان قند، وزن خوشه، سالم بودن و عاری بودن از بیماری‌ها و آفات و شکل ظاهری ارزیابی و امتیازدهی می‌شوند و سه نفر به عنوان خوشه برتر معرفی شدند.

وی با بیان اینکه برداشت انگور در این شهرستان از نیمه‌های شهریور آغاز و تا اواسط مهرماه ادامه دارد، اظهار کرد: سطح زیرکشت باغ‌های انگور ملایر حدود ۱۳ هزار هکتار است که پیش‌بینی می‌کنیم امسال ۳۰۵ هزار تُن انگور در این شهرستان برداشت شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر با اشاره به تبدیل ۷۰ درصد انگور تولیدی ملایر به انواع کشمش، گفت: به دنبال این هستیم فروش تازه‌خوری انگور را افزایش دهیم که در این راستا حدود ۱۶ رقم جدید از ارقام بازارپسند و پربازده را به صورت پیوندزنی و پیوند سرشاخه باغ های انگور ترویج کردیم.

تندیس خوشه‌های برتر انگور در دستان باغداران ملایری

حضور ۲۰۰ باغدار در جشنواره ملی خوشه برتر

دبیر دوازدهمین جشنواره ملی خوشه برتر انگور نیز معرفی ظرفیت‌های انگور این شهرستان، ایجاد شور و نشاط شغلی در جامعه باغداران، افزایش بهره‌وری در واحد سطح و آموزش باغداران با روش‌های جدید را از جمله اهداف برگزاری این جشنواره برشمرد.

«اکبر رحیمی» افزود: در این جشنواره ۲۰۰ باغدار از استان‌های همدان، لرستان، مرکزی و قزوین شرکت کردند و طبق نظر داوران سلامت خوشه، شیرینی و درصد قند، وزن خوشه، رسیدگی و رنگ خوشه، درشتی و یکنواختی حبه‌ها ملاک‌ انتخاب خوشه برتر بود.

وی ادامه داد: پنج داور به عنوان نمایندگانی از سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر، اداره جهاد کشاورزی ملایر، مرکز تحقیقات انگور و شرکت تعاونی پیمان گستر، داوری خوشه‌های برتر را بر عهده داشتند و بنا بر نظر هیات داوران از نفرات اول تا سوم جشنواره تقدیر و یک خوشه به عنوان سنگین‌ترین خوشه انتخاب شد و مورد تجلیل قرار گرفت.

دهیار روستای جوزان نیز با اشاره به برگزاری موفق دوازدهمین دوره جشنواره ملی خوشه برتر انگور، گفت: روستای جوزان مرکز دهستان جوزان و دارای ۲ هزار و ۶۵۰ نفر جمعیت و ۸۰۰ خانوار است که تا شهر ملایر ۲۵ کیلومتر فاصله دارد.

«فائزه کشاورزیان» با اشاره به امکانات موجود در این روستا همچون درمانگاه، پاسگاه، پست بانک، خانه بهداشت، دهیاری و شرکت تعاونی، بیان کرد: این روستا دارای باغ‌های انگور با تولید بالا و کیفیت خوب است و اهالی روستا به باغداری مشغول هستند و از این طریق امرار معاش می‌کنند.

تندیس خوشه‌های برتر انگور در دستان باغداران ملایری

اجرای ساز و دُهُل محلی، اجرای موسیقی سنتی، هنرنمایی هنرمندان استانی و شهرستانی با اجرای زیبای «عمو حمید»، حمل تَبَق‌های انگور، کلوچه محلی و محصولات تولیدی منطقه، بخش‌های متنوع این جشنواره بود که برای سومین سال پیاپی در روستای تاریخی جوزان برگزار شد و دهیار و اعضای شورای اسلامی روستا، بخشدار مرکزی، شرکت تعاونی پیمان گستر و جهاد کشاورزی استان و شهرستان برای برگزاری هر چه بهتر این جشنواره سنگ‌تمام گذاشتند.

برپایی غرفه‌های سوغات محلی، مشتقات تولید انگور، غرفه‌های صنایع دستی و سبدهایی مملو از خوشه‌های طلایی انگور، آش محلی و چای ذغالی از دیگر بخش‌های جشنواره بود که نشان داد روستای جوزان ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ویژه‌ای برای معرفی انگور و کشمش و فرآورده‌های آن و نشان جهانی انگور دارد.

به گزارش ایرنا؛ «حسام بیات» از روستای ورچق، «علی صادقی» از روستای جوزان و «قربان رضایی» از روستای توتل به ترتیب به عنوان نفرات اول تا سوم این جشنواره معرفی و تقدیر شدند، همچنین خوشه انگور «مصطفی سامنی» از روستای داویجان عنوان سنگین‌ترین خوشه را کسب کرد.

شهرستان ملایر دارای ۱۳ هزار هکتار باغ انگور است که سالانه بیش از ۲۷۰ هزار تُن انگور از سطح تاکستان‌ها برداشت می‌شود و نظام تولید انگور دره جوزان سال ۱۳۹۷ در سازمان فائو ثبت جهانی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha