مساجد در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی نقش آفرین باشند

تبریز- ایرنا- نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با تاکید بر ضرورت تشکیل قرارگاه‌های مستقل برای رسیدگی به امور مساجد گفت: این پایگاه‌های دینی علاوه بر محلی برای عبادت و نماز در عرصه فردی و اجتماعی و شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی نیز باید نقش آفرین باشند.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام احمد مطهری اصل روز دوشنبه در سومین همایش ائمه جمعه سراسر استان اظهار کرد: مسجد، پایگاهی برای تفکر، تدبر، تصفیه روح، خلوص و اتصال بنده به خالق یکتا است.

وی گفت: بخش مهمی از مشکلاتی که مساجد کشور با آن‌ها رو به رو هستند مربوط به نبود تمرکز در مدیریت واحد این پایگاه‌ها است.

وی افزود: اکنون سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، ستاد اقامه نماز، کانون فرهنگی و هنری مساجد و بسیج هر یک بخشی از حیطه مدیریت مساجد کشور را بر عهده دارند و بسیاری از آن‌ها حتی کارها و وظایف موازی در مساجد انجام می‌دهند که باعث شده مدیریت یکپارچه در مساجد کشور وجود نداشته باشد.

مطهری با بیان این‌که براساس راهبردهای شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور، روحانیت نقش برجسته‌ای در مدیریت مساجد باید داشته باشند، ادامه داد: اداره امور مساجد بر عهده مومنان عادل است که در این راستا برنامه‌ها راهبردی بسیاری در جهت غنابخشی به برنامه‌های مذهبی، فرهنگی و اجتماعی این پایگاه‌های دینی اجرا خواهد شد.

وی، نبود ردیف بودجه مشخص برای مدیریت یکپارپارچه مساجد را یادآور شد و گفت: چند پارگی ردیف بودجه مساجد و تخصیص آن به سازمان‌های مختلف در ردیف‌های متعدد بودجه باعث شده تا مساجد نتوانند برای پیشبرد اهداف و برنامه‌ها گام بردارند.

وی با بیان این‌که چند سالی است که در تهران و در برخی از استان‌ها و مناطق کشور مرکز رسیدگی به امور مساجد تاسیس شده است اظهار کرد: امامان جماعت باید خود را برای طبابت معنوی مساجد آماده کنند و این مهم را وظیفه حتمی خود بدانند.

امام جمعه تبریز با تاکید بر یکپارچه سازی مدیریت مساجد کشور، افزود: با فعال سازی نهادهای غیر دولتی، مشارکت مردمی، خصوصی و خیرین امور مساجد کشور باید سامان دهی شود.

در این نشست حجت‌الاسلام‌والمسلمین ذاکری به‌ عنوان رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد آذربایجان شرقی از اقدام این مرکز گزارش داد و تعدادی از ائمه جمعه استان به بیان نکته نظرات خود پیرامون ایجاد مدیریت واحد در مساجد پرداختند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha