گرایش واقفین به حوزه دانش‌بنیان و توسعه علم در کشور افزایش یافته است

اردبیل - ایرنا - رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در سال‌های اخیر گرایش واقفین به حوزه‌های جدید مانند دانش‌بنیان و توسعه علم در کشور افزایش یافته و ما هم این نگاه را در کشور تشویق و ترویج می‌کنیم.

حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی که برای سفر یک روزه به اردبیل سفر کرده است روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید از مرکز توانبخشی سرای رایحه امید در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: سن امید به زندگی در جامعه اسلامی ما بالاتر رفته و از این رو شبکه درمانی باید با توجه ویژه به این موضوع تجهیزات مورد نیاز مانند تجهیزات سنجه تراکم استخوان یا درمان انواع سرطان‌ها را تامین کند.

وی اضافه کرد: بیمارستان‌ها باید تجهیزات لازم را داشته باشند و خدمات مورد نیاز را ارائه دهند تا مراجعه‌کنندگان بتوانند شرایط خود را از نظر استخوان‌بندی و یا تغذیه بهینه کنند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: با توجه به افزایش سن انواع سرطان‌ها هم در جامعه شایع می‌شود که لازم است برای ارزان سازی درمان و استفاده از تکنولوژی پیشرفته‌تر و ارتقای کارکردهای مورد نیاز تلاش شود.

حجت‌الاسلام خاموشی با اشاره به نیاز جامعه سالمند به ایجاد مراکز توانبخشی و توان‌یابی افراد در سنین بالا ابراز امیدواری کرد چنین مراکزی با همکاری سازمان بهزیستی در کشور افزایش یابد.

وی در عین حال گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه موقوفاتی دارد که می‌تواند با همکاری پزشکان و روانشناسان و بخش خصوصی نیازهای ضروری جامعه را برطرف کند.

گرایش واقفین به حوزه دانش‌بنیان و توسعه علم در کشور افزایش یافته است
بازدید رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه از مرکز توانبخشی سرای رایحه امید در اردبیل

سازمان اوقاف قدیمی‌ترین اسناد دست‌نویس کشور را دارد

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در خصوص سنددار کردن موقوفات در کشور گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه قدیمی‌ترین اسناد دست‌نویس را دارد و این سازمان دارای خزانه‌ای از اسناد دست‌نویس قدیمی است که عمر بعضی از این اسناد به صدها و حتی هزاران سال می‌رسد.

حجت‌الاسلام خاموشی تصریح کرد: از این جهت مقایسه سازمان اوقاف و امور خیریه با اسناد مرکز اسناد ملکی کشور قیاس مع‌الفارغ است و حتی سازمان اوقاف می‌تواند مرجع حل برخی از متداخلات اسنادی باشد.

وی همچنین گفت: در سه سال اخیر چندین برابر عمر وقف در ایران سندهای منقوله‌دار دفترچه‌ای تبدیل به سندهای کاداستر و تک برگ شده است و امیدواریم در انتهای امسال هم اسناد سازمان نسبت به سال‌های قبل تکمیل‌تر شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: طبق توافقی که با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور داشتیم، مقرر شده است سازمان اوقاف هم در فرایند استعلام اسناد مشارکت داشته باشد.

حجت‌الاسلام خاموشی خاطرنشان کرد: اگر حدنگار در کشور اجرا و اسناد تک برگ در کشور حاکم شود، خیلی از دعاوی در محاکم کاهش می‌یابد کما اینکه در سال‌های اخیر دعاوی در کشور بسیار کاهش یافته است.

وی ادامه داد: بعد از تکمیل صدور اسناد تک برگ سازمان اوقاف در کشور، برنامه جی آی اس در دستور کار است که طبق آن اسناد حدنگاری شده با نقشه جغرافیایی منطبق خواهد شد که یک کار فنی است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تک برگ شدن اسناد موقوفات در استان اردبیل هم گفت: ۹۰ درصد اسناد منقوله‌دار سازمان اوقاف و امور خیریه استان اردبیل تک برگ شده و ۱۰ درصد باقی مانده هم در سال پیش انجام خواهد شد.

ثبت ۲۱۵ هزار موقوفه در کشور/ بالغ بر سه میلیون رقبه در کشور وجود دارد

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه قریب ۲۱۵ هزار موقوفه در کشور در سامانه سازمان اوقاف و امور خیریه ثبت شده است، اظهار داشت: البته ممکن است موقوفاتی در اختیار افراد باشد که آن را به سازمان اعلام نکرده باشند با این حال سال به سال بر اسناد اظهاری سازان اوقاف در کشور افزوده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بالغ بر سه میلیون رقبه دارای پلاک در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: بیش از ۸۵۰ نوع نیت در این موقوفات احصا شده است و با توجه به اینکه نیات تقسیم‌بندی می‌شود آنها را بر اساس یک درختواره در ۱۵ نیت اصلی تقسیم‌بندی و احصا شده است.

حجت‌الاسلام خاموشی در ادامه دارو و درمان و توسعه فرهنگ اهل بیت را از جمله نیات اصلی عنوان کرد که در یک درختواره دسته‌بندی شده است و یادآورشد: در راستای تشویق واقفین به کارکردهای جدید که نیاز کشور است در سال‌های اخیر پیشنهاداتی ارائه شده که از جمله این پیشنهادات وقف در حوزه دانش بنیان‌ها و توسعه علم بوده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: در سال‌های اخیر واقفین زیادی با نیت کمک و حمایت از دانش بنیان و توسعه علم در کشور وقف داشته‌اند و این واقفین توجه دارند که هر چه علم در کشور ما توسعه یابد سطوت وقدرت جمهوری اسلامی ایران و انقلاب افزون می‌شود و ما در حال ترویج و تشویق این نگاه هستیم.

وی در ادامه حوزه‌های آموزش، جایزه علمی، دانش بنیان‌ها، درمان‌های خاص و روش‌های جدید درمانی را از جمله پیشنهادات برای واقفین در سال‌های اخیر عنوان کرد و گفت: علاوه بر این به نظر می‌رسد اگر فناوری به حوزه وقف گره بخورد می‌تواند نقش مهمی در توسعه کشور داشته باشد و امیدواریم در آینده شاهد توسعه این بخش باشیم.

به گزارش ایرنا ، حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی در سفر یک روزه به استان اردبیل صبح امروز با حضور در شهرستان سرعین از هتل جواهر، پل معلق ورگه سران، امامزاده ابوالقاسم، و مجتمع مسکونی ۷۷ واحدی موقوفه محمد صالح بازدید کرد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه امروز همچنین در مرکز توانبخشی سرای رایحه امید و امامزاده سیدصدرالدین اردبیل حضور یافت.

دیدار با کارکنان سازمان اوقاف و امور خیریه استان اردبیل از دیگر برنامه‌های حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمهدی خاموشی در این سفر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha