مدیرکل محیط زیست: بسیاری از آثار طبیعی قم ناشناخته است

قم – ایرنا – مدیرکل حفاظت محیط زیست قم با اشاره به قرارگرفتن قم در محور مواصلاتی ۱۷ استان کشور، گفت: بسیاری از آثار طبیعی این استان همچون دریاچه نمک و دریاچه حوض‌سلطان برای مردم ناشناخته است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روابط اداره کل حفاظت محیط زیست قم، محمدحسین بازگیر در نخستین جلسه کمیته طبیعت‌گردی استان قم، بیان کرد: دریاچه نمک و تالاب حوض سلطان از گنیجنه های طبیعی قم است که زمینه خوبی برای توسعه گردشگری دارد.

دریاچه نمک در ناحیه شرقی قم و در حدفاصل استان‌های قم، سمنان و اصفهان قرارگرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور می‌باشد که حدود ۲۰۰ هزار هکتار وسعت داشته و یک‌سوم آن در محدوده جغرافیایی قم قرار گرفته است.

همچنین تالاب حوض سلطان پهنه‌ای سفید رنگ به وسعت ۳۷ هزار هکتار در شمال شهر قم است که در کیلومتر ۳۵ اتوبان قم ـ تهران قرار گرفته و از نظر ساختار زمین شناختی از تالاب‌های کم نظیر در سطح کشور می‌باشد.

این تالاب که از سال ۱۳۸۸ به منطقه شکار ممنوع ارتقاء سطح یافته است، از کفه نمکی با حاشیه باتلاقی تشکیل شده و به عنوان یک تالاب شور کویری، از اکوسیستم منحصر بفردی برخوردار بوده و دارای گونه های گیاهی و جانوری و میکروارگانیسم های ویژه ای به لحاظ شرایط زیستی است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: کوه دو برادران در شهر قم نیز از مهم‌ترین "رُخنمون‌های" زمین شناسی «سازند قم» است که قابلیت ویژه‌ای برای تبدیل شدن به منطقه گردشگری دارد.

کوه دوبرادران شهر قم ترکیبی از دو کوه و دارای دو قله، با شیب‌های تند و پرتگاه‌های خطرناک است. نمای جذاب این کوه از شهر قم قابل مشاهده و مکانی مورد توجه قمی‌ها و دارای دورنمایی خاص و جذاب است. این کوه، یکی از ارتفاعات استان قم است که در ضلع جنوب شرقی شهر قم و در نزدیکی و میان مسجد مقدس جمکران و کوه خضر قرار دارد.

وی با بیان این که کمیته طبیعت‌گردی استان قم می‌تواند سیاستگذاری در حوزه میراث‌طبیعی انجام دهد، بر لزوم همکاری و همفکری دستگاه‌های مرتبط در این زمینه تأکید کرد و گفت: قم می‌تواند از جمله استان‌های شاخص در بخش ثبت میراث‌طبیعی باشد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم با اشاره به تنوع گیاهی و جانوری و زیستگاههای طبیعی ارزشمند همچون تالاب مره و قرارگرفتن در مسیر مهاجرت پرندگان تصریح کرد: ما در زمینه گردشگری طبیعی و اخلاق طبیعت گردی، به شدت نیازمند تولید محتوا، آموزش، اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی هستیم.

تالاب مره در پهنه‌ای به وسعت ۱۱ هزار هکتار در دامنه کوهی به همین نام در محدوده کیلومتر ۶۰ آزاده راه قم - گرمسار واقع شده است.

این تالاب وسیع و ارزشمند مهمترین میزبان پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در استان است که همه ساله شاهد حضور دسته های بزرگی از انواع مرغابی، غاز، آبچیلک، کاکایی، حواصیل، خروس کولی، دم جنبانک، چکاوک کاکلی، کفچه نوک و گاوچرانک است. پستاندارانی همچون روباه و کفتار و انواع مارها و خزندگان از دیگر ساکنان تالاب مره است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha