طرح تفصیلی ۱۹ شهر استان اصفهان تهیه شد

۲۰ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۴۰
کد خبر: 85592186
طرح تفصیلی ۱۹ شهر استان اصفهان تهیه شد

اصفهان- ایرنا- مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان گفت: مراحل تهیه طرح تفصیلی ۱۹ شهر استان پایان یافت و در دستور کار بررسی در جلسه‌های آینده کمیسیون ماده پنج قرار دارند.

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی روز سه‌شنبه به نقل از علیرضا قاری قرآن افزود: طرح تفصیلی ۱۴ شهر دیگر استان اصفهان نیز در مراحل بررسی در کمیته‌های کارشناسی قرار دارد.

وی با بیان اینکه ۱۰۱ شهر استان اصفهان مشمول نظام تهیه طرح‌های جامع و تفصیلی هستند، ادامه داد: طرح تفصیلی ۳۹ شهر استان تاکنون ابلاغ شده، ۶ طرح تفصیلی آماده ابلاغ بوده و طرح تفصیلی ۱۱ شهر در کمیسیون ماده پنج به تصویب رسیده و فرایند قانونی ابلاغ آن‌ها در حال اجراست.

قاری قرآن اظهار داشت: فقط ۲۰ شهر بزرگ استان تا پیش از سال ۱۳۸۶ دارای طرح جامع مصوب بودند که با توجه به مصوبه سال ۱۳۸۶ هیات دولت مبنی بر تهیه طرح جامع برای همه شهرها، اداره کل راه و شهرسازی اصفهان اقدام به تهیه طرح جامع برای ۸۱ شهر دیگر کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان گفت: طرح‌ جامع نخستین سطح از طرح‌های توسعه شهری است که در آن با یک افق بلند مدت ۱۰ تا ۱۵ ساله نحوه استفاده از زمین برای کاربری‌های مختلف در محدوده و حریم شهر و اولویت مناطق از نظر بهسازی و نوسازی مشخص می‌شود.

قاری قرآن اضافه کرد: طرح‌های تفصیلی نیز در چارچوب اسناد و ضوابط طرح‌های جامع و بر اساس حدود ثبتی و ملکی، وضعیت دقیق کاربری‌ها، تراکم‌ها و گذرها را در سطح شهر و به تفکیک محله‌های واقع در آن مشخص و اولویت‌های مربوط به نوسازی و بهسازی را تعیین می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در طرح‌های توسعه فراشهری، سیاست‌های توزیع جمعیت، فعالیت و همچنین پهنه‌های عملکردی و کاربری اراضی در سطوح ناحیه، منطقه و مجموعه‌های شهری تعیین و ضوابط مربوط به نحوه استفاده از پهنه‌های سرزمینی مشخص خواهد شد.

اصفهان با دارا بودن ۱۱۴ شهر از یک سو و روابط متقابل و درهم‌تنیده کلانشهر اصفهان با شهرهای واقع در مجموعه شهری از سوی دیگر دارای یکی از بزرگ‌ترین نظام‌های سکونتگاه شهری در بین استان‌های کشور است.

این استان به‌دلیل تهیه و تصویب طرح‌های توسعه شهری و فراشهری در مقیاس‌های منطقه‌ای، ناحیه‌ای و شهری و با پوشش ۱۰۰ درصدی پهنه سرزمین دارای کامل‌ترین نظام سلسله مراتبی طرح‌های توسعه شهری و فراشهری در کشور بوده و امروزه این طرح‌ها توسط مدیریت شهری ملاک عمل آمایش جمعیت و فعالیت در کل پهنه سرزمینی استان است.

استان اصفهان بیش از پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۹ شهرستان دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha