۲۰ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۴۶
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 85592223
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پره‌های صیادی غرب گیلان صید را آغاز کردند

۲۰ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۴۶
کد خبر: 85592223
پره‌های صیادی غرب گیلان صید را آغاز کردند

رشت - ایرنا - مدیرکل شیلات گیلان از آغاز به کار پره‌های صیادی غرب استان (پنج پره در شهرستان‌های تالش و آستارا) خبر داد و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده پره‌های سایر نقاط استان هم صید و صیادی را از ۲۵ مهرماه شروع می کنند.

کوروش خلیلی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میانگین صید، زمان فعالیت و شرایط دریاروی این پره های صیادی متفاوتی با دیگر مناطق ساحلی استان است از اینرو از امروز ۲۰ شهریورماه صید در این مناطق آغاز شده و مابقی پره های صیادی استان هم براساس تقویم زمانی از ۲۵ مهرماه فعال می شوند.

وی با بیان اینکه از پنج پره صیادی غرب استان، چهار مورد در محدوده شهرستان تالش و یک پره در شهرستان آستارا قرار دارد، افزود: این پره‌های صیادی که ۱۵۰ سهامدار دارند سال گذشته توانستند ۶۰ تن انواع ماهیان استخوانی صید کنند.

خلیلی تصریح کرد: از خردادماه تا نیمه نخست شهریورماه امسال حدود ۱۵ میلیون بچه ماهی سفید در رودخانه های شهرستانهای تالش و آستارا رهاسازی شد که بخشی از این بچه ماهیان از مولدین صید شده رودخانه چلوند آستارا تولید شده‌اند؛ در حوزه تالش نیز از چهار پره صیادی ۲ پره در بازسازی ذخایر مشارکت داشتند.

وی پیش بینی کرد که فصل صید امسال یک هزار هکتار از آبندان‌های مستعد استان با همکاری شوراها و دهیاری ها برای توسعه آبزی‌پروری بکار گرفته شوند و به این ترتیب تولیدات این بخش در استان ۲ تا سه هزار تن افزایش یابد.

به گفته مدیر کل شیلات گیلان تا نیمه اول شهریور بیش از ۱۸۰ میلیون قطعه انواع بچه ماهی در رودخانه ها و سواحل مستعد گیلان رهاسازی شده است.

وی تصریح کرد: در دوره ای ۶ ساله از سال ۹۸ از ۱۴۰۲ تولیدات آبزی پروری استان از ۶۴ هزار تن به ۷۵ هزار تن افزایش یافت. در بخش پرورش ماهیان گرم‌آبی نیز در یک دوره سه ساله تولید این ماهیان از ۴۲ هزار تن در سال ۱۴۰۰ به ۵۵ هزار تن در سال ۱۴۰۲ رسید.

خلیلی تصریح کرد: در بخش تولید ماهیان سردآبی نیز طی سه سال گذشته با روند کندتری مواجه بودیم و تولید این ماهیان از سه هزار و ۳۰۰ تن در سال ۱۴۰۰ به چهار هزار و ۵۰۰ تن در سال ۱۴۰۲ افزایش پیدا کرد.

وی گفت : در بخش تولید ماهیان خاویاری نیز پرورش این ماهیان از هزار و ۱۹۴ تن در سال ۱۴۰۰ به ۲ هزار و ۳۱۸ تن در سال ۱۴۰۲ رسید و پیش بینی می شود تا پایان امسال میزان تولیدات ماهیان خاویاری در استان ۴۰ درصد رشد داشته باشد.

مدیر کل شیلات گیلان اضافه کرد: این استان در سال ۱۴۰۰ حدود ۷۳ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری داشت که اکنون این تعداد به ۱۳۳ مورد رسیده است و گیلان در این حوزه رتبه نخست کشور را داراست.

وی تاکید کرد: در سه سال گذشته صید ماهیان استخوانی در پره‌های صیادی استان با رشد ۲۰ درصدی از چهار هزار و ۹۱۱ تن در سال ۱۴۰۰ به هفت هزار و ۶۶۲ تن در سال ۱۴۰۲ رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha