استفاده از ظرفیت خالی واحدهای تولیدی کشت و صنعت مغان در دستور کار قرار دارد

اردبیل- ایرنا- مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اعلام کرد: استفاده از ظرفیت خالی واحدهای تولیدی این مجتمع بزرگ تولیدی ملی در بخش صنایع وابسته و فرآوری محصولات کشاورزی در دستور کار قرار دارد.

به گزارش ایرنا، صمد بهزاد روز سه شنبه در جلسه هیات مدیره این مجتمع تولیدی با تاکید بر راه‌اندازی فعالیت‌های جدید و استفاده از ظرفیت خالی واحدهای صنعتی از آغاز بهره برداری کارخانه رب خبر داد و گفت: به دنبال اتمام فصل کاری کارخانه رب، به زودی با نصب دستگاه‌های جدید، تولید پوره سیب در این واحد صنعتی آغاز می‌شود.

وی افزود: دپوی هزاران تن سیب درختی باغداران شهرستان‌های اهر و مشگین‌شهر در کنار جاده و از بین رفتن بخشی از محصولات تولیدی باغات این دو شهرستان، تبعات منفی برای اقتصاد منطقه به همراه دارد و بر همین اساس، کشت و صنعت مغان در نظر دارد تا با خرید و فرآوری محصول، پوره سیب تولید کرده و ضمن جلوگیری از دورریز سیب درختی، درآمد جدیدی برای شرکت ایجاد کند.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان با اشاره به برنامه ریزی برای ایجاد و فعالسازی کارخانه‌های فرآوری میوه و تولید محصولات جدید لبنیات در این مجتمع کشاورزی گفت: بر این اساس، علاوه بر افزایش میزان تولیدات محلی روغن و محصولات جانبی زیتون، اقدامات اولیه برای خرید زیتون از کشاورزان شمال کشور در دستور کار قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: زیتون خریداری شده پس از فرآوری و تبدیل به محصولات ثانویه، در بازار هدف داخلی و خارجی در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت و در کارخانه لبنیات کشت و صنعت مغان نیز با تولید چندین محصول جدید از جمله شیر منجمد، شیر کندانسه استریل، دوغ پت ۱.۵ لیتری و ۳۰۰ سی سی ارزش افزوده جدید ایجاد خواهد شد.

به گزارش ایرنا، شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان که چند سال پیش به بخش خصوصی واگذار شده و پس از کشمکش‌های زیاد واگذاری آن ابطال شد، طی سه سال اخیر با اقدامات انجام شده مدیریت جدید، در مسیر احیا، حفظ اشتغال و سودآوری قرار گرفته است.

پس از ابطال واگذاری مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان و از زمان آغاز به کار هیات مدیره جدید در دی ماه ۱۳۹۹، فرایند احیای این شرکت آغاز و در مدت ۲۰ ماه گذشته دستاوردهای چشمگیری حاصل شد.

مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان که هم‌اکنون به عنوان زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود، در زمینه تولید محصولات کشاورزی، دامی و صنایع وابسته با ۲ هزار و ۷۰۰ نفر نیروی انسانی شاغل فعالیت می‌کند و به عنوان پیشانی تولید بخش کشاورزی استان در حال فعالیت و تولید است.

این مجموعه بزرگ اقتصادی به عنوان بزرگترین شرکت کشت و صنعت کشور با داشتن اراضی وسیع زراعی به مساحت بیش از ۲۰ هزار هکتار زمین زراعی، ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولید غذای دام و سایر نیازهای حوزه کشاورزی از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

وسعت اولیه کشت و صنعت مغان به عنوان بنگاه عظیم اقتصادی در شمال استان اردبیل ۶۰ هزار هکتار بود ولی به علت واگذاری به کارکنان، عشایر ساکن در محدوده و نیز فروش بخشی از اراضی، هم‌اکنون تنها ۲۷ هزار هکتار در دست کشت و صنعت مغان قرار دارد که ۲۳ هزار هکتار آن قابل کشت است.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس وقت قوه قضاییه مهرماه سال ۱۳۹۹ در پاسخ به درخواست عمومی و اجابت خواسته مردم استان اردبیل به خصوص طومار امضا شده ۲۰ هزار نفر از اهالی منطقه مغان، به اردبیل سفر کرده و ضمن بررسی موضوع واگذاری این شرکت به بخش خصوصی، با صدور دستور ۶ ماده‌ای، خواستار بررسی این واگذاری مساله دار شد.

پس از سفر وی، واگذاری مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان به بخش خصوصی بر اساس رای قطعی شعبه ۲۱ دادگاه عمومی و حقوقی مجتمع قضایی شهید بهشتی تهران در روز ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۹ ابطال و پس از خلع ید، تحویل دولت شد.

بنا به اعلام مدیران فعلی، امکان افزایش تولیدات شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به یک میلیون تن وجود دارد به طوری که میزان تولیدات این شرکت در سال گذشته ۶۰۰ هزار تن بود و امسال به ۷۰۰ هزار تن می‌رسد و تا سه سال آینده هم به ظرفیت تولید یک میلیون تن محصول خواهد رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha