۲۰ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۰۵
کد خبر: 85592247
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

اعلام آمادگی ناسا برای پرتاب فضاپیمای اروپا کلیپر

۲۰ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۰۵
کد خبر: 85592247
اعلام آمادگی ناسا برای پرتاب فضاپیمای اروپا کلیپر

تهران- ایرنا- اداره کل ملی هوانوردی و فضای آمریکا (ناسا) آخرین اقدامات را برای آماده‌سازی برای پرتاب فضاپیمای اروپا کلیپِر در ماه آینده انجام می‌دهد.

به گزارش گروه علمی ایرنا از وبگاه ارز تکنیکا، اروپا کلیپر یک مأموریت میان‌سیاره‌ای و شامل یک مدارگرد است. اوایل تابستان سال جاری میلادی، احتمال داده می‌شد که اروپا کلیپر، مأموریت شاخص ناسا برای مطالعه قمر یخی مشتری، پنجره پرتاب خود را در امسال از دست بدهد.

پنجره پرتاب در پروازهای فضایی، یک دوره زمانی ‌است که در طی آن یک وسیله نقلیه ویژه (موشک، شاتل فضایی) باید به منظور رسیدن به هدف مدنظر خود راه‌اندازی شود. اگر راکت در این فاصله زمانی راه‌اندازی نشود، باید تا فرا رسیدن پنجره بعدی صبر کنند.

مهندسان در ماه مه (اردیبهشت-خرداد) این نگرانی را مطرح کردند که احتمال دارد ترانزیستورهای نصب‌شده در سراسر فضاپیما در اثر قرار گرفتن در معرض تشعشعات دچار آسیب شوند که یک تهدید همه‌جانبه برای هر کاوشگری است که در مسیر مشتری حرکت می‌کند. ترانزیستورها در مدار فضاپیما تعبیه شده‌اند و تقریباً دارای ۲۰۰ کاربرد منحصربه‌فرد هستند که بسیاری از آن‌ها برای حفظ عملکرد فضاپیما حین چرخش به دور مشتری و درشت‌نمایی‌های (زوم‌های) مکرر و بررسی سیاره یخ‌زده با ۹ ابزار علمی، ضروری هستند.

ترانزیستورهای فضاپیمای اروپا کلیپر قبلاً نصب شده‌اند و باز کردن آن‌ها به منظور بازرسی یا جایگزینی، پرتاب این فضاپیما را تا اواخر سال آینده به تعویق می‌اندازد. مأموریت یادشده یک پنجره پرتاب ۲۱ روزه دارد که از ۱۰ اکتبر (۱۹ مهر) آغاز می‌شود تا سفر خود را به سمت منظومه شمسی بیرونی آغاز کند.

مهندسان پس از چهار ماه آزمایش ترانزیستورهای مشابه در زمین، به این نتیجه رسیدند که ممکن است ترانزیستورهای نصب‌شده روی اروپا کلیپر در برابر تشعشعات شدیدی که فضاپیما در اطراف مشتری با آن مواجه می‌شود، مقاومت کنند؛ بدون اینکه هیچ تغییری در برنامه یا مسیر پرواز فضاپیما ایجاد شود.

گروه‌هایی که اروپا کلیپر را برای پرتاب در مرکز فضایی کِنِدی در فلوریدا در آمریکا آماده می‌کنند، در اواخر این هفته با تأیید ناسا بارگیری حدود ۳ تُن (۶۶۰۰ پوند) پیشران را در فضاپیما آغاز خواهند کرد.

اروپا کلیپر پس از حرکت از ساحل فضایی فلوریدا (منطقه‌ای در ایالت فلوریدا در اطراف مرکز فضایی کِنِدی و ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال است) در ماه آینده، در فوریه (بهمن - اسفند) ۲۰۲۵ میلادی به مریخ می‌رسد تا با کمک گرانشی (یک مانور پروازی که از کشش گرانشی اجرام آسمانی برای کمک به حرکت یک فضاپیما استفاده می‌شود) پرواز کند تا برای سفر به مشتری سرعت بگیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha