عرضه میوه‌های جنگلی مازندران با برچسب خارجی در بازار داخلی

ساری-ایرنا- مازندران مملو از محصولات طبیعی است که برخی از آنها می توانند سوغات خوبی از این خطه برای مسافران باشد اما در این میان برخی شیوه های منفعت طلبانه از سوی سودجویان باعث شده تا این محصولات با برچسب میوه خارجی و قیمت های گزاف به مردم عرضه و فروخته شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ‌ مازندران استانی به وسعت حدود ۲ میلیون و چهار هزار هکتار است که از این مقدار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع است که زیرنظر ۲ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر قرار دارند. در مجموع حدود ۵۴ درصد از عرصه های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران واقع است.

علاوه بر این مازندران حدود ۴۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد که در آنها سالانه بیش از هفت میلیون تن محصول تولید می شود. این استان در تولید ۱۵ نوع از محصولات کشاورزی و باغی هم رتبه اول تا سوم کشور را دارد.

همچنین علاوه بر محصولات زراعی که جز تولیدات مازندران به شمار می رود. از حدود هشت هزار گونه گیاهی و جنگلی کشور، حدود یکهزار و ۸۰۰ گونه شامل ۵۰ گونه درخت و ۷۵ گونه درختچه در جنگل های مازندران وجود دارد.

در فصول مختلف سال برخی از درختچه های جنگل های مازندران مثمر هستند و میوه های آنها بر اساس نوع مصرف به صورت خام خوری و یا پس از فراوری در قالب رب، ترشی و مربا به عنوان سوغاتی عرضه می شود.

از جمله این محصولات طبیعی و جنگلی می توان به ازگیل (کندس)، ولیگ، زرشک، تلکا (گلابی وحشی)، آلوچه و دیگر انواع میوه های وحشی نام برد. هرچند بنا به اعلام مسئولان و کارشناسان اداره کل منابع طبیعی مازندران آماری در خصوص تعداد درختچه های مثمر جنگلی و میزان تولید آنها وجود ندارد، اما پراکندگی این درختچه ها در تمامی عرصه های جنگلی استان سبب شده است تا بازار پررونقی برای ساکنان محلی و جنگل نشینان ایجاد شود.

چیدن این میوه ها و فروش آن در حاشیه جاده ها در تمامی فصول سال رسمی دیرینه و یکی از راههای تامین معشیت روستائیان در سال های گذشته بوده است ولی در سال های اخیر این میوه ها به بازار میوه فروشی شهرها نیز رسیده است و به همین دلیل برخی از فروشندگان از ناآشنائی خریداران غیربومی سواستفاده می کنند.

مشاهدات خبرنگار ایرنا نشان می دهد که برخی از میوه های جنگلی مازندران با نام های عجیب و غریب خارجی به مشتریان غیربومی و گاهی افراد بومی شهرنشین و ناآشنا عرضه می شود، مانند آن میوه فروشی که ولیک سیاه و قرمز جنگل های مازندران را به نام ` انگورک خارجی ` به مشتریان می فروشد. و در این میان خریدار ناآشنا به میوه های وحشی مازندران که با عناوین میوه خارجی مواجه می شود اقدام به خرید آن می کند.

عرضه میوه‌های جنگلی مازندران با برچسب خارجی در بازار داخلی


مدیر کل صنعت، معدن و تجارت مازندران با تائید احتمال سواستفاده افراد سودجو از ناآشنائی خریداران گفت : فروش محصولات داخلی با عناوین خارجی تقلب در فروش به شمار می رود و تخلف است.

نادعلی کهنسال افزود: فروش میوه های جنگلی مازندران با عناوین میوه های خارجی از جمله تخلفات قابل پیگیری است که در صورت مشاهده مواردی از این تخلفات، واحد بازرسی اداره کل صنعت مازندران وارد عمل می شود و برخورد می کند.

وی با اشاره به اینکه فروش این میوه ها توسط افراد به صورت دستفروشی در حاشیه جاده ها و بازارهای محلی انجام می شود، گفت : یافتن این موارد تخلف شاید از دید بازرسان این سازمان مخفی بماند، ولی مردم می توانند این موارد تقلب و تخلف را به بازرسی اداره صنعت شهرستان های اطلاع بدهند تا براساس مقررات با آنها برخورد شود.

معاون امور جنگل های اداره کل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری هم با اشاره به اینکه ۵۰ گونه درختی و ۷۵ گونه درختچه ای در جنگل های استان وجود دارد، گفت که درختچه های مثمر جنگل های استان همچون ازگیل، زرشک، کندس، تلکا و گونه های دیگر جز درختچه های جنگلی مازندران هستند.

فتح الله غفاری افزود : هر چند آمار دقیقی از تعداد درختچه های جنگلی مثمر در مازندران وجود ندارد اما براساس نوع درختچه محل رویش آنها متفاوت است.

وی گستره پراکندگی این درختچه های مثمر را تمامی جنگل های مازندران ذکر کرد و گفت : ازگیل، ولیگ و تلکا از گونه هایی هستند که تا ارتفاع ۲ هزار و ۵۰۰ متری می رویند در حالی که درختچه زرشک تنها در ارتفاعات بالاتر قابل رویش است.

معاون منابع طبیعی مازندران منطقه ساری برداشت بی رویه میوه های وحشی را عامل تخریب محیط زیست و به خطر انداختن چرخه زیستی جنگل های شمال دانست و افزود : وجود انواع پرندگان و حیوانات در جنگل های مازندران به نگهداری و استفاده بهینه و درست از درختان و درختچه های مثمر وابسته است.

وی از افراد بویژه بومیان منطقه که برای چیدن میوه به جنگل ها می روند خواست تا در صیانت از درختان جنگلی کوشا باشند.

مازندران که هرساله مقصد سفر بیش از ۴۰ میلیون نفر شب گردشگر و مسافر است، نیاز به تعریف بسته های گردشگری متنوع و مناسب دارد تا ماندگاری گردشگران را بیشتر کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha