هشدار مقام ارتش آمریکا به همتای چینی در مورد اقدامات در دریای چین جنوبی

تهران- ایرنا- «ساموئل پاپارو» فرمانده فرماندهی هند و اقیانوس آرام ایالات متحده به همتای چینی در دریای چین جنوبی نسبت به آنچه که اقدامات خطرناک پکن در این منطقه خواند، هشدار داد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از خبرگزاری فرانسه، هشدار پاپارو به وو یانان فرماندهی ارتش چین در دریای جنوبی چین امروز سه شنبه به وقت پکن در یک تماس تصویری صورت گرفت.

این خبرگزاری یادآوری کرده است که واشنگتن و پکن همچنان بر سر موضوعاتی از تجارت گرفته تا وضعیت تایوان و رویکرد قاطعانه چین در مناطق مورد مناقشه دریای جنوبی چین اختلاف دارند. اما در عین حال به دنبال برقراری مجدد مذاکرات منظم نظامی هستند تا نقاط عطف از کنترل خارج نشود.

در بیانیه فرماندهی هند و اقیانوس آرام آمریکا آمده است که پاپارو «بر اهمیت خطوط ارتباطی پایدار میان ارتش ایالات متحده و چین» تاکید کرده است.

وی همچنین ارتباط هایی از این دست را میان رهبران ارشد به منظور روشن شدن اهداف و کاهش اشتباه محاسباتی مهم ارزیابی کرده است. ضمن آنکه تعامل ناامن اخیر طرف چینی را با متحدان آمریکا مطرح کرده است.

در این بیانیه، پاپارو از ارتش چین خواست تا در استفاده از تاکتیک های خطرناک، اجباری و تنش‌زا در دریای چین جنوبی و فراتر از آن تجدید نظر کند.

خبرگزاری فرانسه در ادامه خاطرنشان کرده است: گفت‌وگو میان دو مقام ارشد نظامی چین، برای نخستین بار در نوع خود از سال ۲۰۲۲ و پس از سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان صورت می گیرد.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز ماه گذشته در سفر به پکن، با ژانگ یوشا مقام ارشد ارتش گفت‌وگو کرد.

کاخ سفید پس از این دیدار بود که اعلام کرد دیدار سالیوان با ژانگ زمینه ساز موافقت مقامات برای برقراری تماس میان فرماندهان ارتش دو کشور بوده است.

در این دیدار ژانگ هم به طرف آمریکایی هشدار داده بود که وضعیت تایوان «نخستین خط قرمزی است که در روابط چین و آمریکا نمی توان از آن عبور کرد».

ژانگ به سالیوان تاکید کرده بود که واشنگتن باید تبانی نظامی با تایوان و تسلیح آن را متوقف کند و از انتشار روایت‌های دروغین مرتبط با این جزیره جلوگیری کند».

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha