سفر پزشکیان به عراق می‌تواند منجر به ارتقای تبادلات تجاری دوطرف شود

تهران- ایرنا- کارشناس مسائل منطقه گفت: سفر پزشکیان به عراق می‌تواند زمینه‌ساز ارتقای سطح تعاملات تجاری باشد، ظرفیت دو طرف تا سقف ۳۰ میلیارد دلار سالیانه است اما در حال حاضر حدود ۱۰ میلیارد دلار بوده که نیازمند برنامه‌ریزی و رفع موانع است.

رضا میرابیان کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص اهمیت اولین سفر خارجی مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان به عراق، اهداف و دستور کارهای این سفر، اظهارداشت: این الگوی سفر مسبوق به سابقه است و در گذشته هم برخی از مقامات و روسای جمهور ما بعضا اولین سفر خارجی خود را به مقصد عراق داشتند که این نشان دهنده جایگاه بالای عراق در سیاست همسایگی و منطقه‌ای برای جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه قرابت‌های دینی، تاریخی و فرهنگی زیادی میان دو کشور وجود دارد که منجر به «گره خوردن منافع دو طرف در منطقه» شده است، گفت: بنابراین با توجه به اهمیت بسیار بالایی که عراق در حوزه سیاست خارجی ایران دارد انتخاب هوشمندانه‌ای برای اولین سفر خارجی رئیس جمهور صورت گرفته است.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: این سفر در زمانی در حال انجام است که می‌تواند موقعیت مناسبی را جهت سپاسگزاری رئیس جمهور ایران از دولت و ملت عراق به دلیل میزبانی خوبی که از زائران اربعین داشتند، فراهم آورد.

میرابیان تصریح کرد: همچنین این سفر می‌تواند زمینه ساز ارتقای سطح تعاملات و همکاری‌های دو طرف در زمینه‌های مختلف و به ویژه تجاری و اقتصادی باشد. بر اساس آنچه که از توان ایران و عراق تخمین زده میشود «ظرفیت تبادلات تجاری دو طرف تا سقف ۳۰ میلیارد دلار سالیانه هست»، اما متأسفانه در حال حاضر این رقم در حدود ۱۰ میلیارد دلار هست که جهت ارتقای آن این نیازمند برنامه‌ریزی و رفع موانع در این مسیر هستیم.

وی بیان کرد: ما در بسیاری از امور زیرساختی و زیربنایی عراق می‌توانیم مشارکت داشته باشیم، در بحث ساخت و ساز جاده‌ها، بیمارستان‌ها، ساختمان‌ها، مدارس، نوسازی شهرها، صنایع و موضوعاتی از این دست که در همه این امور هم ما تجارب ارزشمندی داریم و می‌توانیم به عراق منتقل کنیم و «در عراق هم حجم عظیمی از کار وجود دارد» که تحقق این مهم می‌تواند نیازهای دو طرف را تأمین کند.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: دولت عراق که دولت ثروتمندی هم هست بنا دارد که «یک نهضت عمرانی بزرگی را در عراق آغاز کند» که بخشی از آن را هم شروع کردند و ما نیز می‌توانیم مشارکت بهتر و فعال‌تری را در این مسیر و در تعامل و همکاری با عراق داشته باشیم.

میرابیان با اشاره به سفر رئیس جمهور به منطقه اقلیم شمال عراق نیز، گفت: این سفر هم می‌تواند فرصت مناسبی جهت سپاسگزاری از مقامات اقلیم شمال عراق باشد که «به تعهدات خود در قالب توافق‌نامه امنیتی با ایران پایبند بودند». آنها گام اول را برداشتند و پایگاه گروه‌های مسلح ضدایرانی را جمع و آنها را به اردوگاهی تحت نظارت دولت عراق و مسئولان اقلیم منتقل و آنها را خلع سلاح کردند.

وی ادامه داد: مقامات اقلیم به سازمان ملل هم اطلاع دادند که «این افراد به عنوان پناهنده محسوب می‌شوند» و هر کجا که سازمان ملل صلاح بداند می‌تواند آنها را منتقل کند. بنابراین تا به امروز مقامات عراقی و مسئولین اقلیم شمال عراق توانستند به تعهدات خودشان در قالب توافقنامه با ایران عمل کنند.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه این سفر می‌تواند آثار و برکات مثبت تجاری برای کشورمان و عراق داشته باشد، عنوان کرد: با توجه به اینکه دولت مرکزی بغداد اراده و عزم جدی را برای توسعه و آبادانی کشور خود پیش گرفته ایران هم می‌تواند از این فرصت جهت مشارکت فعال و جدی استفاده کند.

میرابیان در پایان خاطرنشان کرد: فعال سازی «مخازن مشترک نفتی و گازی میان دو کشور» نیز یکی از دستور کارهای دو طرف است که می‌تواند در راستای فزایش تعاملات و همکاری‌های دوجانبه مد نظر تهران و بغداد باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha