۲۰ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۴۳
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 85592360
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رژیم صهیونیستی با اهرم کنگره آمریکا به دنبال فشار بر آفریقای جنوبی است

تهران – ایرنا - تارنمای آکسیوس بر اساس مکاتبات وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی خبر داد که تل آویو مشغول لابی با کنگره آمریکاست تا این نهاد قانونگذاری آفریقای جنوبی را تحت فشار قرار دهد که از پیگیری دعوی خود در دیوان بین المللی دادگستری (ICJ) صرف نظر کند.

به گزارش ایرنا، آکسیوس نوشت که آفریقای جنوبی تا ۲۸ اکتبر (۷ آبان) فرصت دارد تا ادله خود را برای مفتوح ماندن پرونده نقض کنوانسیون نسل کشی در جریان جنگ اسرائیل علیه غزه به بازوی قضایی سازمان ملل ارائه دهد.

آفریقای جنوبی در اواخر دسامبر ۲۰۲۳ (اوایل زمستان ۱۴۰۲) شکایتی را در دیوان لاهه به جریان انداخت که براساس آن اسرائیل به نقض تعهدات ذیل کنوانسیون نسل کشی مصوب سال ۱۹۴۸ متهم شده و اقدام های آن "نسل کشی است چرا که هدف آن نابودی بخش قابل توجهی از مردم فلسطین در غزه است. "

در همین حال وزارت امور خارجه اسرائیل یک پیام محرمانه با موضوع شکایت آفریقای جنوبی به سفارت اسرائیل در پایتخت و تمامی کنسولگری های آن در آمریکا ارسال کرد.

در این پیام، به دیپلمات های اسرائیلی دستور داده شده تا از اعضای کنگره بخواهند که بیانیه های عمومی در محکومیت اقدام آفریقای جنوبی صادر و تهدید کنند که ممکن است این امر به تعلیق روابط تجاری آمریکا با این کشور منجر شود. به نوشته آکسیوس، بعید است چنین اتفاقی رخ دهد زیرا واشنگتن می خواهد روابط با پرتوریا را برای مقابله با نفوذ روسیه و چین حفظ کند.

همچنین به دیپلمات‌های اسرائیلی دستور داده شده که از اعضای کنگره و سازمان‌های یهودی آمریکا بخواهند که به طور مستقیم با دیپلمات ‌های آفریقای جنوبی در آمریکا ارتباط برقرار کرده و به صراحت اعلام کنند که این کشور در صورت عدم تغییر سیاست خود، تاوان گزافی خواهد پرداخت.

طبق این دستورالعمل، دیپلمات‌های اسرائیلی باید پیگیر تصویب قوانینی در سطوح ایالتی و فدرال علیه آفریقای جنوبی باشند که "حتی در صورت عدم تحقق، ارائه و طرح آنها" در تأثیرگذاری بر سیاست آفریقای جنوبی اهمیت خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha