تحلیل اندیشکده آمریکایی از انقلاب هوش مصنوعی در ایران 

تهران- ایرنا- کارشناس موسسه «امریکن اینترپرایز» گزارشی را در خصوص توجه و تلاش جمهوری اسلامی برای گسترش هوش مصنوعی در ایران و بهره گیری از فناوری‌های نوین منتشر کرده است.

به گزارش گروه سیاست خارجی ایرنا، «مایکل روبین» کارشناس ارشد این اتاق فکر آمریکایی در تحلیل کارکرد و جایگاه فناوری هوش مصنوعی در ایران آورده است ظهور هوش مصنوعی (AI) حکایت از یک جهش تکنولوژیکی دارد.

در حالی که بسیاری از کشورهای خاورمیانه به طور سنتی به دلیل ترس از بروز چالش یا آسیب پذیرشدن حکومت های خود در پذیرش فناوری جدید محتاطانه و کند رفتار می کنند، ایران که از قرن نوزدهم درجستجوی تکنولوژی حرکت کرده است، اکنون هم به دنبال پیشرو بودن در فناوری هوش مصنوعی است.

برای نمونه ایران از جمله نخستین کشورهای جهان بود که تلگراف را پذیرفت و بعدها رادیو و تلویزیون را نیز قبل از همسایگانش ایجاد کرد. این روند در مورد اینترنت هم برای جمهوری اسلامی رخ داد و ایران دومین سرزمین در خاورمیانه بود که پس از اسرائیل از اینترنت استقبال کرد.

در بخشی از این گزارش آمده است: دولت جمهوری اسلامی اکنون در حال تلاش برای ایجاد یک نهاد نظارتی و سیاست گذاری جهت مدیریت نفوذ هوش مصنوعی در ایران است. در حالی که این روند در زمان رئیس جمهوری فقید «ابراهیم رئیسی» آغاز شده بود، «محمد مخبر» جانشین موقت او درست قبل از انتخاب «مسعود پزشکیان»، یک «سازمان ملی هوش مصنوعی» جدیدی را افتتاح کرد.

ماریکل روبین با ابراز تردید در زمینه درک کامل و درست از فرصت‌ها و تهدیدهایی که هوش مصنوعی به همراه دارد، افزود: چند ماه قبل در عراق، یک کارشناس دینی شیعه به من گفت که فکر نمی‌کند هوش مصنوعی حداقل از نظر مذهبی مشکلی ایجاد کند.

وی اعتقاد دارد ساختار دینی در ایران هم اعتقاد دارد که هم قادر است هوش مصنوعی را مهار کند و هم از آن در راستای منافع خود بهره برداری نماید. در همین راستا ژوئن 2024، دبیر بخش فناوری های هوشمند حوزه های علمیه از نامزدهای ریاست جمهوری خواست تا از این فناوری برای افزایش مشارکت رای دهندگان استفاده کنند.

نویسنده در بخش پایانی این تحلیل با اشاره به استفاده از هوش مصنوعی در حوزه های امنیتی، نظامی و اطلاعاتی آورده است که قرار دادن این مرکز زیر نظر ریاست جمهوری، نگاه نظام را به این مقوله نشان می‌دهد؛ ضمن آنکه این احتمال وجود دارد که جایگاه آن در آینده ارتقا پیدا کند زیرا ممکن است در آینده اهمیت و کارکردهای آن افزایش یابد و هوش مصنوعی به نوعی تهدید تبدیل شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha