۲۰ شهریور ۱۴۰۳، ۱۶:۴۲
کد خبر: 85592475
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فراگیری آموزش‌های پیشگیری از خودکشی سه هزار نفر در مازندران

ساری - ایرنا - مدیرکل بهزیستی مازندران از برگزاری کارگاه آموزشی و ارایه برنامه های مرتبط با آموزش و آگاهسازی افراد جامعه در راستای پیشگیری از خودکشی در بین سه هزار نفر از مردم این استان خبرداد.

فریبا بریمانی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با تمهیدات صورت گرفته، در سال ۱۴۰۲، ۲۶ دوره آموزشی برای نوجوانان و والدین دارای فرزند نوجوان و جوانان در سطح استان برگزار شد که در همین راستا، بیش از سه هزار نفر از گروه های هدف، آموزش های مرتبط با موضوع پیشگیری از خودکشی در غالب آگاهسازی خود مراقبتی برای طیف سنی مختلف در مدارس، مقابله با خشونت خانگی و تاب آوری اجتماعی، بلوغ و نوجوانی و اهمیت آگاهسازی خود مراقبتی در خانواده ها و مدارس، آگاهسازی اهمیت سواد رسانه ای در کاهش آسیب های اجتماعی، مهارت کنترل خشم و مهارت حل مساله را فرار گرفتند.

وی با بیان اینکه برنامه های مرتبط با آموزش و آگاهسازی افراد جامعه با استفاده از تجربیات تسهیل‌گران محلی آموزش دیده شامل مدرسان دارای گواهی تسهیل‌گری پیشگیری از خودکشی که مبتنی بر افزایش مهارت ها و ارتقای تاب آوری اجتماعی است در ایام سال در مازندران اجرا می شود، تصریح کرد: در این دوره ها تلاش می شود با توانمندسازی افراد محلی، در جهت پیشگیری از خودکشی اقدامات موثری صورت گیرد.

فراگیری آموزش‌های پیشگیری از خودکشی سه هزار نفر در مازندران

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا، یکصد تسهیل‌گر آموزش دیده و متخصص با تهیه و انتشار پیام های آموزشی، کلیپ های علمی، اینفوگرافیک، موشن گرافیک و انتشار آن در کانال ها و فضای مجازی و همچنین اجرای کارگاه های آموزشی به منظور پیشگیری از خودکشی، نسبت به آگاهسازی افراد جامعه اقدام می کنند.

مدیرکل بهزیستی مازندران همچنین از اجرای برنامه جامع غربالگری افراد در سطح محلات در ارتباط با خودکشی خبرداد و گفت: این برنامه از سال ۱۴۰۱ در سطح استان آغاز شد که در این راستا، پرسشنامه های غربالگری افکار و اقدام به خودکشی برای ۵۰۰ نفر در پنج محله پرخطر شهرستان های نوشهر، بهشهر، بابل، ساری و فریدونکنار تکمیل و آموزش های لازم نیز به منظور کنترل و پیشگیری از این پدیده، ارایه شد.

بریمانی ادامه داد: همچنین در سال ۱۴۰۲ نیز یکهزار و ۵۰۰ پرسشنامه در ۱۵ محله پرخطر، تکمیل و بر همین اساس برنامه ریزی آموزشی در سطح محلات در سالجاری به استناد داده های بدست آمده از پرسشنامه های فوق انجام شده است.

فراگیری آموزش‌های پیشگیری از خودکشی سه هزار نفر در مازندران

وی با بیان اینکه شماره تلفن ۱۴۸۰ با هدف ارائه خدمات مشاوره و راهنمایی و با پوشش ۱۰۰ درصدی تمام شهرستان ها و روستاها به شکل غیر حضوری و ناشناس به اقشار مختلف مردم از ساعت ۸ صبح تا ۲۴ حتی روزهای تعطیل آماده ارایه خدمت به مردم مازندران است، افزود: صدای مشاوره ۱۴۸۰ اگرچه یک مشاوره تلفنی رایگان برای مردم است، اما بارها و بارها از بروز اتفاقات ناخوشایند برای افراد جامعه جلوگیری کرده است.

این مقام مسئول افزود: خط تلفن ۱۲۳ نیز همه روزه و به صورت ۲۴ ساعته آماده دریافت تماس های همشهریان و مداخله در بحران های فردی و خانوادگی است و تیم خدمات سیار مرکز اورژانس اجتماعی نیز با دارا بودن نیروهای تخصصی متشکل از مددکار و روانشناس در مواقع بحرانی به یاری تماس گیرندگان می شتابد.

بریمانی همچنین از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده افراد با افکار و یا اقدام به خودکشی و سایر افراد در شرایط بحرانی از طریق تماس با شماره تلفن ۱۲۳ بدون هزینه و رایگان اطلاع دهند.

سازمان بهداشت جهانی و مجمع بین المللی پیشگیری از خودکشی، دهم سپتامبر را به عنوان روز جهانی پیشگیری از خودکشی نامگذاری کرده است و به همین مناسبت نیز موضوع سه سالانه روز جهانی پیشگیری از خودکشی برای سالهای۲۰۲۶_۲۰۲۴ با عنوان " تغییر روایت در مورد خودکشی" انتخاب شده است.

خودکشی یکی از معضلات بهداشت روان و مشکل جدی سلامت عمومی در کشورهای مختلف است و سازمان بهزیستی کشور نیز طبق تقسیم کار مندرج در برنامه کشوری از سال ۱۳۹۷ اقداماتی را در زمینه پیشگیری از خودکشی ابتدا به صورت پایلوت و محدود و به تدریج به صورت فراگیر در همه استان‌های کشور اجرایی کرده است.

بهزیستی مازندران ۱۶۲ هزار خانوار با ۳۶۰ هزار نفر جمعیت را زیرپوشش دارد.

بهزیستی مازندران ۶۲ هزار معلول را زیرپوشش دارد و معلولان جسمی حرکتی با ۲۷ هزار نفر بیشترین تعداد معلولان زیر پوشش این نهاد حمایتی در استان را به خود اختصاص داده اند، این نهاد همچنین ۱۳ هزار معلول کم توان ذهنی، بیش از هفت هزار معلول نابینا و هفت هزار و ۴۳۰ معلول ناشنوا و کم شنوا، ۶ هزار و ۵۰۰ بیمار روانی مزمن و ۷۳۰ معلول صوت و گفتاری را در مازندران زیرپوشش دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha