رییس سازمان بسیج مستضعفین: عشایر نگین انگشتری دفاع از کشور هستند

کرمانشاه - ایرنا - رییس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به نقش موثر عشایر در حفاظت و حراست از کشور در طول تاریخ گفت: عشایر نگین انگشتری دفاع و مقاومت در برابر دشمنان بوده و هستند.

سردار غلامرضا سلیمانی روز سه‌شنبه در مراسم یادواره یک هزار و ۹۶ شهید عشایر استان کرمانشاه در حسینیه ثارالله سپاه حضرت نبی اکرم (ص) افزود: نقش و تاثیرگذاری عشایر در تاریخ نظام و انقلاب و موفقیت‌های ملت ایران نیازمند زمان زیادی است تا در ابعاد مختلف بازگو و حق مطلب به طور کامل ادا شود.

وی با بیان اینکه عشایر در شکل گیری دولت ها، ایجاد تمدن کشور، شکل گیری امپراطوری ها در زمان های دور و کمک به دولت و عضویت در نیروهای دفاعی غیرقابل انکار است، گفت: این مردم غیور تا قبل از دوره رضاخان گاهی تا یک میلیون نفر بسیج می شدند و به نیروهای ارتش ملحق می شدند و لذا تکیه پادشاهان در مقابل دشمنان در آن دوران بر عشایر بود.

رییس سازمان بسیج مستضعفین: عشایر نگین انگشتری دفاع از کشور هستند

سردار سلیمانی با اشاره به اینکه رضاخان تمام نیروهای عشایر را سرکوب کرد و دل در گرو نیروهای بیگانه داشت گفت: به همین دلیل در آن دوران عشایر چشم دیدن رضاخان را نداشتند و سرکوب عشایر خسارات فراوانی به کشور وارد کرد به نحوی که توان دفاعی کشور بسیار تحلیل رفت تاجاییکه پادشاه ایران بدون کمترین مقاومتی تسلیم شد و از کشور فرار کرد.

رییس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه در دوره پهلوی دوم هم بی اعتنایی ها به عشایر ادامه داشت و ۶۰ هزار مستشار نظامی وارد کشور شد افزود: بی توجهی به عشایر باعث شد در این دوران یک میلیون کیلومتر مربع از سرزمین ما جدا شد و این خسارت هم به دلیل کم توجهی به توان دفاعی داخلی بود.

وی با تاکید بر اینکه نگاه به توان و ظرفیت های عشایر کشور بعد از انقلاب اسلامی متحول شد، اظهار کرد: دشمنان تمام توان خود را برای متوقف کردن جمهوری اسلامی به کار گرفتند و در عین حال که مشکلات عدیده ای برای کشور به وجود آوردند، جنگ تحمیلی هم شروع شد و امام راحل در پنجم آذر سال ۱۳۵۸ فرمان تشکیل نیروهای مردمی در کنار نیروهای رزمی را صادر کردند.

سردار سلیمانی گفت: بعد از فرمان امام راحل، میدان های نبرد از جوانان عشایر کشورمان پر شد و با روحیه شجاعت، دلاوری و جنگ آوری خود و در کنار ارتش و سپاه، موفقیت ها و پیروزی های شیرینی را کسب کردند.

سرهنگ قاسمی فرمانده سپاه ناحیه عشایر استان هم در ابتدای این مراسم با بیان اینکه برگزاری یادواره های شهدا محرکی برای رشد و به کمال رسیدن است، گفت: سبک زندگی شهدا اگر مورد توجه مردم، جوانان و مدیران قرار گیرد، می‌تواند ما را به تمدن اسلامی برساند.

به گزارش ایرنا، استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد، مردم این استان ۳۰ هزار ایثارگر شامل ۹ هزار و ۸۰۰ شهید، ۲۲ هزار جانباز و هزار و ۷۵۰ آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

همچنین تقدیم ۸۵۰ زن شهیده، ۱۵۵۰ بانوی جانباز و ۷۵۰ شهید زیر ۱۵ سال از سندهای افتخار مردم این استان است، رتبه اول زنان جانباز کشور و دومین استان که بیشترین تعداد زنان شهیده را تقدیم انقلاب اسلامی کرده از آن کرمانشاه است.

بیش از ۲۷ عملیات طی دوران دفاع مقدس در کرمانشاه از جمله مرصاد، بازی‌ دراز، تنگ حاجیان، محمد رسول‌ الله (ص)، والفجر ۱۰، مطلع‌الفجر انجام شده و همچنین شهر نودشه و روستاهای زرده و دیره شهرستان دالاهو در دوران جنگ تحمیلی بمباران شیمیایی شدند و اینها همگی سندی بر حقانیت و مظلومیت مردم این دیار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha