امسال ۸۰ میلیون تن محصولات پتروشیمی تولید می‌شود

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: سال ۱۴۰۲ تولید واقعی محصولات پتروشیمی به رقم خیره کننده ۷۳ میلیون تن رسید و پیش‌بینی می‌شود تولید امسال به بیش از ۸۰ میلیون تن برسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «مرتضی شاهمیرزایی» امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری ظرفیت واحدهای پتروشیمی را حدود ۹۶ میلیون تن برشمرد و ادامه‌داد: این ظرفیت به ۱۰۰ میلیون تن خواهد رسید.

معاون وزیر نفت خاطرنشان‌کرد: امروز بین ۵۵ تا ۶۰ گرید مختلف محصولات داریم و این محصولات به پنج قاره جهان صادر می‌شود.

وی گفت: سال گذشته حدود ۳۰ میلیون تن صادرات داشتیم و ۱۳ میلیون تن هم در داخل مصرف شد.

شاهمیرزایی در پاسخ به ایرنا امکان کاهش تولید نفت و اثر آن بر تولید پتروشیمی را رد کرد و گفت: فقط در زمستان که سرما سخت می شود و اولویت تأمین گاز با بخش خانگی است، کاهش تولید اتفاق می‌افتد.

وی ادامه‌داد: یکی از طرح های در دست بهره برداری تا پایان امسال طرح جمع‌آوری گازهای همراه است، همچنین بخش نخست طرح های تکمیل زنجیره به بهره برداری می رسد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اضافه‌کرد: طرح‌هایی همچون واحدهای پتروشیمی بوشهر، طرح های ایلام و سنقر، منطقه ویژه ماهشهر، عسلویه و بندر امام(ره) از جمله طرح‌های در دست بهره برداری در سال جاری است.

شاهمیرزایی با بیان اینکه برای نخستین بار در منطقه مکران نیز شاهد افتتاح طرح پتروشیمی خواهیم بود، اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون ۶ طرح افتتاح شده‌ و امسال بالاترین تعداد افتتاح طرح‌های پتروشیمی در طول تاریخ صنعت پتروشیمی تجربه می‌شود.

وی بیان‌داشت: ۶۶ سال از آغاز فعالیت صنعت پتروشیمی در ایران می‌گذرد، تولید واقعی صنعت پتروشیمی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بدون هیچ‌گونه محدودویتی فقط سالیانه یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تن بود که این رقم اکنون به ۹۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به صادرات نفت در کشوربه گفته برخی منابع خارجی به ۲ میلیون بشکه در روز رسیده است ادامه داد: اکنون یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز صادرات نفت داریم و این نشان می د هد امکان کاهش تولید وجود ندارد.

شاهمیرزایی به تلاش‌های سه سال گذشته در فعال‌کردن طرح‌هایی که برای سال‌ها راکد مانده بود، اشاره و خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۳ شاهکار صنعت پتروشیمی به ثمر می‌رسد، به‌طوری‌ که بهره‌برداری از ۲۰ طرح پتروشیمی برنامه‌ریزی شده است که از ابتدای سال تاکنون ۶ طرح افتتاح شده‌ و امسال بالاترین تعداد افتتاح طرح‌های پتروشیمی در طول تاریخ صنعت پتروشیمی تجربه می‌شود.

وی ادامه داد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی انتظار دارد شرکت‌های ملی نفت، گاز و پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اهتمام ویژه برای تأمین خوراک موردنیاز صنعت پتروشیمی داشته باشند.

معاون وزیر نفت مهم‌ترین رویکرد شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سه سال اخیر را پیشرفت سریع در فناوری‌های مورد نیاز صنعت دانست و افزود: این شرکت در دی‌ماه ۱۴۰۰ تکلیف تاریخی بومی‌سازی همه کاتالیست‌های صنعت را پذیرفت و هم‌اکنون ایران به قله کاتالیست‌ها دست یافته و جزو کشورهای نادری است که توان تولید کاتالیست‌ها را دارد.

داخلی‌سازی ۸۷درصد کالا و تجهیزات صنعت پتروشیمی

شاهمیرزایی در باره اهتمام ویژه‌ای که برای داخلی‌سازی ۱۰۰درصد کالا و تجهیزات صنعت پتروشیمی انجام شد اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون بیش از ۸۷درصد کالا و تجهیزات این صنعت در داخل تولید می‌شود و برنامه‌ریزی شده است که تا چند سال آینده جشن خودکفایی در این زمینه را نیز بگیریم.

وی درباره برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای توسعه صنعت پتروشیمی و تکمیل زنجیره ارزش در مناطق مکران، لامرد، انرژی‌بر پارسیان، دیر و طرح توسعه ماهشهر اشاره و خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود نخستین فاز از طرح‌های منطقه پتروشیمی مکران امسال به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی مهم‌ترین عارضه واحدهای تکمیلی و پایین‌دستی را تأمین سرمایه و نقدینگی در گردش دانست و ادامه داد: راهبرد عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی این مشکل را رفع کرد و سبب افزایش تولید و توسعه شد.

به گفته شاهمیرزایی، همسو با رونمایی از سند جامع تکمیل زنجیره ارزش که پارسال از آن رونمایی شد، سند برنامه راهبردی توسعه صنعت پتروشیمی برای ۵۰ سال آینده نیز تهیه شده است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر همکاری ایران و روسیه در صنعت پتروشیمی، بیان کرد: برای رقم‌زدن آینده‌ای پایدار برای ایران باید با بازارهای جهانی همکاری لازم را داشته باشیم، ازاین‌رو صنعت پتروشیمی نیز رابطه راهبردی با فدراسیون روسیه دارد و این روند در حال گسترش است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha